ITexec

VISZ_kép.jpg
Forrás: ITB
Koronavírus

A kerülendőből kötelező lett

Azt éreztem ki beszélgetőpartnereim szavaiból, hogy egy olyan sikerről adnak számot, amely talán nagyobb lett, mint kellett volna. Azt hittem korábban, hogy a siker minél nagyobb, annál jobb, de most megértően figyeltem, miként fejtik ki a podcast-epizódba meghívott vendégeim, hogy a túlértékelésből túlzó elvárások következhetnek.

Az ITBUSINESS podcast-folyamának koronavírus rovatában a legfrissebb epizód olyan szakembereket szólaltat meg, akik azért felelnek, hogy a vállalatuk, intézményük informatikai rendszerei minden körülmények között zökkenőmentesen működjenek. Számukra is nagy változást hoztak, új feladatokat szültek a koronavírus-járványt fékező korlátozó intézkedések. Olyan különös körülmények között kell hozzájárulniuk – az általuk irányított szakembergárdával és infrastruktúrával – a működés folytonosságához és biztonságához, amelyek megjelenésével nincs stratéga, aki korábban számolt volna.

Három szakember a vendégem az emlegetett podcast-epizódban, mégpedig Strausz György Gábor, a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége, a VISZ elnöke, a Stelius csoport informatikai igazgatója, Frisch Róbert, a VISZ alelnöke, a Fővárosi Vízművek CIO-ja és Török Bálint, a dániai központú nemzetközi gyártócég, a Nilfisk IT-biztonságért és megfelelőségért felelős menedzsere 45 országban és 7 gyártóhelyen, aki a VISZ IT-biztonsági munkacsoportját is vezeti.

Nemcsak a vállalkozások, hanem a civilszervezetek is arra kényszerültek, hogy átálljanak egy újfajta működésre. A VISZ-ben is bevezették a videókonferenciákat, amelyek lehetővé teszik a munkacsoportok szakmai munkájának a folytatását. Az utóbbi hetekben két olyan virtuális rendezvénye is volt a VISZ-nek, amely a távmunkára való gyors átállás tapasztalatainak összegzésére vállalkozott – e két videókonferencia főbb következtetéseiről szól a legfrissebb podcast-epizód. Következzék itt, a figyelemfelkeltés szándékával, három a sok tanulságból:

1. Előtörténetük, belső kultúrájuk meghatározó jelentőségű lehet abban, hogy a vállalatok képesek-e a nagy változásokra sikeresen reagálni, e változásokhoz megfelelően alkalmazkodni, ám érheti az elemzőt meglepetések. A nemzetközi cégek világában a távmunka bevett – informatikai értelemben is kidolgozott, bejáratott – folyamat. A kis és közepes vállalkozások körében egészen a koronavírus megjelenéséig a többség kevéssé preferálta a távmunkát, viszont a válság hatására, szinte egy szemvillanás alatt hajlandó és képes volt e többség korábbi elveit feladni, és átállni a másik oldalra – a túlélés reményében. A kerülendőből e vállalati rétegben pillanatok alatt lett kötelező.

2. Ahhoz, hogy a különféle trendek közül ki tudjuk választani azt vagy azokat, amelyet vagy amelyeket komolyan illik venni, nem szükséges a jóstehetség, elegendőnek tűnik az alapos elemzés, döntéselőkészítés. A Fővárosi Vízművek jóval a koronavírus-járvány előtt széles körben vezette be a távmunkát, annak fontos informatikai és egyéb részleteit (például a teljesítménymérést) is kidolgozva, így ott nem okozott gondot a kijárási korlátozásokból eredő változásokhoz való alkalmazkodás.

3. A hirtelen váltás a távoktatásra, a távmunkára sokkal kevesebb zökkenővel ment végbe az országban, mint bárki gondolta volna. Úgy tűnik, a vállalati, intézményi világban is sikerült a gyors átállás, ezért érthető, hogy a belső informatika ázsiója az egekbe szökött. Tartanak is az informatikai vezetők attól, hogy számukra még magasabbra teszik a mércét ezután az üzletek irányítói.

A cikkben emlegetett podcast-epizódot ezekre a linkekre kattintva lehet meghallgatni vagy letölteni:
ANCHOR, SPOTIFY, GOOGLE, APPLE.