ITexec

Balról jobbra: Polereczki Andrea, Simon Anita, Szeiler Andrea és Tillinkó Zsanett a VISZ INFOGOLF 2020 rendezvényen
Balról jobbra: Polereczki Andrea, Simon Anita, Szeiler Andrea és Tillinkó Zsanett a VISZ INFOGOLF 2020 rendezvényen
Forrás: ITB
IT-üzemeltetés

Nonstop IT – nonstop üzlet

Volt idő, amikor nem számított cikinek tervezetten leállni. Az egyik legnagyobb forgalmú hírportálunknál dolgoztam hat éven át, még a 2000-es évek elején, és bár nem az IT-oldalon voltak feladataim, hanem a hirdetésértékesítésben, nagy figyelemmel követtem informatikus kollégáim hősies munkáját. Olyan világban tapostak ki biztonságos ösvényeket, ahol korábban nemigen jártak magyar szakemberek. Ma már menő a nonstop IT-ről  beszélgetni.

A héten ismét nekem adatott a megtisztelő feladat, hogy a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége (VISZ) idei rendes nagy találkozóját levezessem. A korábban Infohajó nevet viselő egynapos konferencia idén az Infogolf nevet kapta, ugyanis ebben a covidos évben a szövetség egy kvázi nyílt teret keresett a rendezvénynek és talált is Budapest egyik felkapott golfpályáján.

Moderátorként valós időben kell irányítani a konferencia folyását, úgy, hogy a helyszín adta körülményekhez képest minden klappoljon, a hangosítástól kezdve az előzetesen gondosan megtervezett idők betartásáig, vagyis az előadók és megszólalók kordában tartásáig. Hiába is vágyna rá nagyon, a moderátor az elhangzó tartalomból nem képes olyan mélységben meríteni, mint egy figyelmes konferencialátogató, akinek igazából semmi más dolga nincs, minthogy koncentráljon az előadókra.

Kérem, hogy e felvezetőt, mint egy valódi disclaimert tekintse a kedves olvasó a most következő kijelentésem előtt, amely szerint nekem a legérdekesebbnek és leginkább a jövőbe mutatónak az „Örökmozgó” címet viselő szekció tűnt.

Tillinkó Zsanett, a KPMG senior managere „Informatika éjjel, informatika nappal...” című előadásával indította el a szekciót, és a kerekasztal-beszélgetésben Zsanett és Polereczki Andrea (Inter-Computer), Simon Anita (TopDesk), valamint Szeiler Andrea (Transcom) kérdéseimre válaszolva bontották ki a témát, az idén március 2-án elindított azonnali utalással a banki világban bemutatkozott 7/24-es IT-működtetéssel kapcsolatos kihívásokat.
De nem az elhangzottakról kívánok beszámolni, hanem azt a két gondolatomat fejtem ki itt röviden, amelyekre az e szekcióban elhangzottak inspiráltak.

A nonstop IT más

Ha most egy tehetséges IT-architektnek azt a feladatot adnánk, hogy tervezze meg a nulláról mondjuk egy bank IT-rendszerét olyképpen, hogy legyen alkalmas az azonnali fizetés menedzselésére is, úgy vélem, merőben más képet mutatna az új terv, mint ahogy egyébként manapság egy banki IT-rendszer kinéz. Szerintem a csodával határos, és minden bizonnyal rendkívüli erőfeszítések eredményének tekinthető, hogy végül az egész bankrendszer lényegében zökkenők nélkül állt át az új működésre. Nyilvánvaló, hogy a bankok nem gyökeresen újíthatták meg a rendszereiket, hanem ügyes és még kifizethető kiegészítő megoldásokat kellett alkalmazniuk.

Nonstop üzlet

Nyilvánvaló következménye a mindenütt folyó digitalizációnak, hogy a felhasználók egyre inkább tolják a szolgáltatókat afelé, hogy legyen nonstop a működésük. Alapvető és általánosnak mondható elvárássá fog válni az IT-vel szemben az, hogy legyen képes a nonstop üzleti működés biztonságos kiszolgálására. Ebből az a tanulság következhet a középtávú jövőre is gondoló IT-vezetőknek, hogy már a mostani fejlesztéseik során is érdemes készülni a nonstop működésre.