ITexec

e-pickpockets.jpg
Forrás: speechwiki.org
E-kereskedelem

Az e-zsebmetszők ideje jön

Ahogyan az ember halad előre az információgyűjtés útján, nagy változáson esik át. Míg korábban szinte napról napra talált olyan foglalkozást, pozíciót, amelyet szívesen vállalt volna föl valami vélt vagy valós előnyre gondolva, a remélt bölcsülés felé haladva egyszer csak azon veszi észre magát, hogy nem vágyik el onnan, ahova az élet terelte. Most például, ahogyan közelednek az ünnepek, de leginkább az ünnepek előtt vásárlási rohamok földön (a boltokban, amíg lehetséges) és a levegőben (itt értsd: online), kezdem nagyon nem irigyelni a kiskereskedelmi cégek CIO-it és CISO-it.

Legkivált amiatt nem, mert beleolvastam egy tanulmányba, amely globális mérésekre hivatkozva mutat adatokat és fogalmaz meg trendeket a kiskereskedelem friss változásairól. A nyakamat nem teszem rá, hogy az IDVision „Global e-commerce in 2020 – Redefining the Retail Experience as Shopping Patterns Change” című, nyilvánosan elérhető dolgozatában közzétett számok mindegyike teljesen megalapozott, ám hajlamos vagyok elhinni, hogy e számok azt mutatják, ami logikusan következik a digitalizácó mindennapi előretöréséből.

A következőkben néhány érdekes adatot idézek az említett műből, elsősorban az IT-biztonságra fókuszálva.

Mobilfüggőség Az e-kereskedelem sem ússza meg a mobil előretörését. A tanulmány szerint 2019-ben a tranzakciók 78 százalékát mobillal hajtották végre. Ide illik még egy szám: a vásárlók 63 százaléka a boltokban is használja a mobilját, mégpedig az árak összehasonlítására, a kiszemelt árucikk elérhetőségének ellenőrzésére, vagy speciális ajánlatok, vásárlási kuponok keresésére.

Csalócunami Tavaly, állítja a tanulmány, 347 százalékkal növekedett a vásárlók profiljai feletti kontroll megszerzésén (account takeover fraud) alapuló csalások száma, ami orrbavágóan nagy szám ahhoz, hogy most a pontosságán kezdjünk el vitatkozni. Helyesebb figyelmünket a megelőzésre fordítani, ha már azzal vert meg a sors, hogy egy kiskereskedelmi vállalkozás e-kereskedelmének a biztonságáért felelünk. A vásárlók profilja tele van személyes adatokkal, amelyeket egy rosszfiú nagy örömmel vesz birtokba további hasznosítás céljából. A profilon keresztül olyan vásárlásokat indíthat, amelyeknek a kedvezményezettje végül természetesen ő lesz, és nem a profil gazdája. A webáruház bástyáin szolgálatot teljesítőknek mindent meg kell tenni azért, hogy a betöréseket azonnal detektálják, és hogy folyamatosan elemezzék a kockázati szintet, erre alkalmas eszközökkel.

Parázó ügyfél Az ügyfélélményért felelős szakemberek hajlamosak ölre menni a rendszerek biztonságáért felelős informatikai vezetőkkel azért, mert úgy vélik (vagy inkább hiszik), hogy a vásárlók azt imádják, ha könnyen és gyorsan, a legkisebb macerával esnek túl az e-vásárlás lépésein. A tanulmányban az olvasható, hogy a fogyasztók 63 százaléka hagyott már abba tranzakciót azért, mert az azonosítási folyamatot túlságosan felszínesnek találta. És idevalónak vélem azt a 95 százalékot is, amely azt mutatja, hogy a vásárlók milyen nagy százaléka helyesli, tehát nem tarja felesleges macerának azt, hogyha az azonosítási folyamatba beiktatnak egy második kört is. A vásárlók hatalmas tömegei – úgy tűnik – elfogadják és megértik, ha az ő érdekükben hosszabb, több kattintás a vásárlás folyamata. Ők is tartanak az e-zsebmetszőktől, akik ott ólálkodnak minden online vásárlási felület környékén. Ők nincsenek tekintettel arra, hogy az év legbensőségesebb ünnepére készülődünk.