Menedzsment

IOK_2016
Forrás: Magyar_Telekom
Informatikai Oktatási Konferencia 2016

Legyél te is informatikus!

Lezajlott a negyedik Informatikai Oktatási Konferencia, a HTTP Alapítvány és a Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Kar rendezvénye, amelyen az informatikai oktatásban részt vevő képzőintézmények tanárai, oktatói és vezetői, valamint az IT-területen érintett cégek, szakmai szervezetek és kormányzati szervek képviselői vesznek rész évente.

A március 19-én, szombaton rendezett konferencia olyan aktuális kérdésekkel foglalkozott, mint az informatikai oktatás korszerűsítése a szakképzésben és a közismereti területen, a szakmai érettségi, a felsőoktatásban folyó duális képzések és gyakornoki programok, az infokommunikációs terület fejlesztési stratégiája, valamint – nem utolsósorban – a köznevelésben induló Digitális Témahét tartalma. A konferencia 300 résztvevője a plenáris előadások után, a felsőoktatásra és szakképzésre fókuszáló szekciók mellett, – idén először – a köznevelési területhez kapcsolódó előadásokon is részt vehettek.

Bánhegyi Zsófia, Magyar Telekom
Bánhegyi Zsófia, Magyar Telekom
A rendezvény idén a Magyar Telekom Csoport közelmúltban útjára indított „Legyél Te is Informatikus!” pályaorientációs programjához kapcsolódott, melyben a HTTP Alapítvány szakmai partnerként vesz részt. A kezdeményezés célja az informatikai ágazat, az informatikai pálya népszerűsítése az általános- és középiskolai tanulók körében, a munkaerő-piaci lehetőségek bemutatása és az informatikus szakmához kapcsolódó negatív sztereotípiák ledöntése.

A konferencia napján és helyszínén rendezték meg a WorldSkills 2017 Abu Dhabi szakmai világbajnokság nemzeti válogatójának középdöntőjét, ahol 12 fiatal informatikus mérkőzött meg az áprilisi döntőbe jutásért. Az eseményen belül rendezték meg a Cisco Hálózati Akadémia hazai közösségének szakmai napját is.

Az informatikai technikus- és mérnökképzés fejlesztése stratégiai fontosságú, hiszen a több mint húszezerre becsült betöltetlen IT-álláshely súlyos tízmilliárdokban mérhető kiesést jelent a magyar gazdaságnak.

Az informatikai ágazat elvárásai – a kormányzati szektor intézkedései
Kaszás Zoltán, T-Systems
Kaszás Zoltán, T-Systems
A konferencia résztvevőit Kaszás Zoltán, a T-Systems Magyarország vezérigazgató-helyettese köszöntötte. Bánhegyi Zsófia, a Magyar Telekom Csoport kommunikációs igazgatója a „Legyél Te is Informatikus!” pályaorientációs program bemutatása során kiemelte, hogy folyamatosan igény van jól képzett informatikusokra és a betöltetlen munkahelyek okozta helyzet megoldására ágazati, iparági és kormányzati összefogásra is szükség van. Ebben játszik úttörő szerepet a „Legyél Te is Informatikus!” program. Tázló József, a Cisco Magyarország műszaki igazgatójának előadása már a piaci szereplők és a problémamegoldásra, az innovatív ötletek támogatására koncentráló szakemberképzés közötti kapcsolatra helyezte a hangsúlyt.

A köznevelésben 2016. április 4-8. között a digitális eszközöké lesz a főszerep: a Digitális Témahét koncepcióját, elvárásait Pölöskei Gáborné, az Emberi Erőforrások Minisztériuma miniszteri biztosa mutatta be.

Charaf Hassan tanszékvezető, egyetemi docens a BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének oktatási tevékenységét, projektjeit és jó gyakorlatait mutatta be inspiráló előadásában.

A plenáris program zárásaként Kelemen Csaba főosztályvezető, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a hamarosan induló, az oktatási intézmények és az IKT-vállalkozások közötti együttműködés ösztönzésére és támogatására irányuló kormányzati intézkedésekről tájékoztatta a konferencia résztvevőit.

Az informatikusképzés időszerű kérdései alap-, közép- és felsőfokon
A szakképzési szekcióban technológiai előadások mellett a szeptembertől induló új szakképzési rendszer szakmai és vizsgakövetelményeiről, kerettantervéről és az érettségi lebonyolításáról jutottak konkrét információhoz a résztvevők. A felsőoktatási szekcióban elsősorban a felsőfokú informatikai képzésében felmerülő problémák, illetve azok megoldása volt a fókuszban. A köznevelési szekció előadásai az élményközpontú oktatás, a digitális írástudás szükségességére és a kódolás köznevelésben betöltendő szerepéről szóltak, melyben kiemelt szerepe van az innovatív, újszerű pedagógiai ötleteknek, a rendelkezésre álló technológia eszközként történő felhasználásának, az alapkészségek fejlesztésének.

Több mint tízezer magyar hallgató a Cisco Hálózati Akadémián
A rendezvény záró részében a hazai Cisco Akadémiák képviselői számára szervezett workshopra került sor. A Cisco társadalmi felelősségvállalás programjának keretében működő hálózati akadémia program (Cisco Networking Academy) világviszonylatban is kiemelkedő fejlődésen ment keresztül az elmúlt években Magyarországon. A tavalyi 28 százalékos hallgatói létszámnövekedés többek között annak köszönhető, hogy egyre több informatikai közép- és felsőfokú intézmény építi be nappali rendszerű szakmai képzésébe a legkorszerűbb informatikai és hálózati ismereteket adó e-learning kurzusokat.