Menedzsment

csomagaut
Forrás: 13.kerulet.ittlakunk.hu

A barkácsgéptől az erotikus segédeszközig – webáruházból

Tíz híján nyolcszáz hazai webáruház vett részt az idei Nagy Webáruház Felmérésben, amelyet 2008 óta minden évben elvégez egy marketing-tanácsadó cég. Az egyik legfontosabb eredmény, hogy a vásárló – látogató arány egyenesen arányos a webáruház működési idejével, még a működés ötödik évében is nő.

Talán meglepi azokat, akiknek (még) nincs webáruházuk, hogy a vásárló – látogató arány (konverziós ráta) konkrét értéke 1,5 százalék körüli, az indulás évében 0,8, az öt évnél régebben működőké pedig 1,65 százalék. Azaz minden 65–70-ik látogatóból válik vásárló. Ezek után nem meglepő, hogy a látogatottság is nő a működés ideje alatt, az ötéves vagy idősebb elárusító portálokat átlagosan 775-en látogatják naponta, akik közül tehát 12-13-an vásárolnak is. Az átlagos kosárérték pedig csaknem 20 ezer Ft. Sokat mond, hogy a válaszadó áruházak háromnegyede saját maga menedzseli webes jelenlétét – amelybe majdnem kilenctizedük esetén beletartozik a Facebook-oldal és 43 százalékuk esetén pedig a saját blog is.

További meglepő eredmény, hogy egyes közösségi oldalak használati gyakorisága 2014-hez képest csökkent, a Facebooké 89-ről 85 százalékra, a YouTube-é 18-ről 15 százalékra. Ezzel szemben a Google+ népszerűsége 1 százalékkal (28-ről 29-re), a LinkedIné 3 százalékkal (3-ról 6-ra) nőtt. A Facebookot használók tömegszerűsége okozta, hogy a semmilyen online közösségi jelenléttel nem rendelkezők aránya 11-ről 14 százalékra nőtt.

Nem szeretik a webshopok az ár-összehasonlító oldalakat: kétharmaduk nem él a szolgáltatásaikkal. A maradék egyharmad körében az Árgép és az Árukereső a legnépszerűbb. (Mint az közismert, a webáruházak fizetnek azért, hogy az összehasonlító oldalon szerepelhessenek.) A válaszadók harmada nem küld hírlevelet sem, pedig a hírlevél az egyik leghatékonyabb marketingeszköz, és költségei alacsonyabbak a többiénél. Nem elégedettek a webáruházak a saját marketingjükkel (70 százalék szeretne javítani rajta), és az áruház-felügyeletükkel sem (amelyet, mint fent említettük, jellemzően szintén saját maguk végeznek).

Módszer

A felmérést 2015. május 20. – június 3. között végezte a WebShopExperts, olyan online kérdőív segítségével, amelyet úgy alkottak meg, hogy a kérdések egy része illeszkedjen a korábbi kutatásokhoz. Így átfogóbb képet kaptak a változásokról, mivel a felmérések adatai könnyen összehasonlíthatóvá váltak egymással.
790 hazai webáruház tulajdonosa válaszolt, többek között olyan kérdésekre, hogy hogyan alakult a forgalmuk az előző évhez képest, illetve milyen változásokat tapasztaltak 2014-ben.

A végére hagytuk azokat az eredményeket, amelyeket a webáruház-használók a saját tapasztalatukból ismernek: a legnépszerűbb fizetési forma az személyes átvételkor vagy a házhoz szállításkor lerótt készpénzes fizetés. A legnépszerűbb áruk (a címben említetteken kívül…): autóalkatrész, szórakoztató elektronika, háztartási eszköz, könyv, utalvány, háztartási vegyiáru (feltehetően jellemzően kozmetikumok), óra, ékszer stb. – és játékok. Érdekes trend lehet, hogy a szállítási módok között már most 12 százalék a postaautomata gyakorisága.