work

28_www.huffingtonpost.com.jpg
Forrás: ITB
Kreatív álláskeresés

Tűnjünk ki a tömegből!

Nem könnyű megkülönböztetni magunkat az álláspiacon, egy-egy állásért vérre menő lehet a verseny. Minden trükköt, ötletet, amely megkülönböztet bennünket a versenytársaktól, használni kell. A kreatív állásoknál már több működő megoldás is létezik, a legutóbbi a kudarcokat felsoroló önéletrajz. Az eredeti ötlet mellett több internetes eszközzel is kitűnhetünk a tömegből.

Az önfényező, néha csúsztató, rosszabb esetben ellenőrizhetetlen hazugságokat tartalmazó önéletrajzok hada után jól jön egy kis őszinteség. A New York-i Jeff Scardino azonban ennél messzebb ment, mondhatni forradalmasította a CV-k nyelvezetét. Az Oglivy & Mather kreatív munkatársa azt az elképzelését tesztelte, hogy sikereink felsorolása helyett sokkal hatékonyabb, ha hibáinkat és megbukott projektjeinket soroljuk fel az önéletrajzban. A 29 éves férfi – aki egyben egy reklámiskola tanára is – kidolgozta a Relevant Résumét, vagyis a releváns önéletrajzot (az üres, angol nyelvű önéletrajzmintát az interneten szabadon letölthetővé tette).

 

Három vesztes szlogen egy év alatt

Ebben a negatív önéletrajzban igazán őszinte volt: például elismerte, hogy nehezen tartja észben a neveket és arcokat, és hogy a megbeszéléseken rajzol ahelyett, hogy jegyzetelne. Hazaviszi magával munkáját, ami kevésbé tetszik feleségének, pontosabb lehetne, ami a találkozókat illeti, és a kevésbé izgalmas tájékoztatók megírásába több erőfeszítést is fektethetne. Továbbá azt is elárulta, hogy nem fejezte be azt a könyvet, melyet évekkel ezelőtt elkezdett, és hogy csak egy éve van arra, hogy feljusson a 30 alatti kreatív munkatársak listájára. Jelenlegi munkahelyén az első évben semmi érdemlegeset nem tudott felmutatni, és három vesztes szlogenen dolgozott hosszú ideig.

Ezt a negatív önéletrajzot egy másik névvel ellátott rendes önéletrajzzal együtt tíz olyan álláshirdetésre küldött ki, amelynek eddigi tapasztalatai alapján teljesen megfelelt. Az eredmény megdöbbentő volt: a rendes önéletrajz egy visszajelzést és nulla személyes találkozást generált. A fura, hibákat felsoroló önéletrajzra nyolcan jeleztek vissza és öten személyes találkozót kértek tőle.

Divatos kudarc

Kudarccal végződnek, nem sikerülnek a dolgok, amelyekbe belekezdek. A kudarcok azonban láthatatlanok, míg a sikerek nem. Tapasztalatom szerint, ez azt a benyomást kelti másokban, hogy a legtöbb dolog sikerül nekem. Saját kudarcaik miatt nem a világot, hanem önmagukat hibáztatják az emberek. Nem látják, hogy a világ véletlenszerűen működik, a jelentkezések marhaságok, a díjakat megítélő bizottsági tagoknak és bíróknak csupán rossz napjuk volt. Kudarcaim önéletrajzának célja kiegyensúlyozni mindezt – nyilatkozza weboldalán közzétett kudarcönéletrajzában Johannes Haushofer, a Princeton egyetem pszichológus professzora. A kudarcönéletrajz az elmaradt kutatási támogatások, ösztöndíjak listája, azt tartalmazza, hogy mely egyetemekre nem vették fel, és leírja, mely kutatásait utasították vissza a szaklapok. Utolsó bekezdésében egy metakudarcot is hozzáadott (valószínű utólag): eszerint kudarcönéletrajza sokkal több figyelmet kapott, mint teljes akadémiai munkássága.

 

Ilyen ember kell nekünk!

A megkeresett vállalatok az önéletrajz őszinteségét díjazták, és nem is rejtették véka alá véleményüket. Az egyik név nélkül idézett vállalat HR-es munkatársának elmondása szerint évente több száz ember önéletrajzát olvassa el, és üdítően hatott a más megközelítésű életpálya-leírás. A jelentkezést kézről kézre adták cégen belül, és a kollégák várták, hogy megismerhessék az őszinte pályázót. Egy másik cégtől annak ellenére érkezett visszajelzés, hogy a meghirdetett állást már betöltötték. „Szeretnénk találkozni veled, hiszen ilyen fajta gondolkodású emberekre van nálunk szükség” – válaszoltak neki e-mailben.

Jeff Scardino a sikeren felbuzdulva megalkotta a relevantresume.com weboldalt, ahol összegezte tapasztalatait, és mások számára is elérhetővé tette az általa kitalált őszinte, és kudarcokat összefoglaló önéletrajzot. Így azok is kipróbálhatják hatását, akik nem kreatív munkahelyeken dolgoznak.

 

Nálam nem jutna tovább

Józsa-Török Ágnes, a Virgo Systems HR-menedzsere is több kreatív, hagyománybontó önéletrajzot vagy motivációs levelet kapott már pályafutása során, videós, animációs bemutatkozás is került már elé. Szerinte a frappáns, szókimondó és kreatív önéletrajzok vagy motivációs levelek mindenképp elérik hatásukat. Azt tanácsolja, azért csínján bánjunk vele, mert ha a jelentkezés szövegezése negatív érzéseket vált ki, akkor célját tévesztette a túlzott őszinteség. Minden HR-es szereti a nem sablonos, újító prezentációkat – amióta erre külön szoftverek jelentek meg, azóta meg is szaporodtak a hasonló CV-k –, de az őszinteségnek is van határa. Kreatív szakmában egy hasonló dobással biztos befutó az illető, de az államigazgatásban biztos kidobják a jelentkező önéletrajzát. „Ha valaki csak a negatív tulajdonságait sorolná fel egy önéletrajzban, nálam sem jutna tovább a szűrőn” – vallotta be Józsa-Török Ágnes.


 

Ágyúval verébre…

Sámson Dorottya, a Profession.hu munkaerő-piaci szakértője többször is találkozott már nem hagyományos álláskereséssel: olyanokkal, akik közösségi oldalakon fotózkodtak álláskereső plakáttal, vagy kiálltak Budapest forgalmas terére és önéletrajzokat osztogattak. Szerinte is kreatív munka téren működhet a gerilla álláshirdetés, önéletrajz. Azonban más téren nem igazán hatásos, olyan, mintha ágyúval lőnénk verébre. Ha valakinek megvan a megfelelő tapasztalata, tudja, hogy mit szeretne elérni, melyek az erősségei, megvan azon cégek listája, ahol el szeretne helyezkedni, akkor a közvetlen kapcsolatfelvétel sokkal hatásosabb és célravezetőbb. Az elhelyezkedés nem jelenthet problémát, hiszen kínálati piac alakult ki az álláspiacon, egy év leforgása alatt megduplázódott az álláshirdetések száma. Hiányzik a munkaerőpiacról egy generáció, amely nem itthon, hanem külföldön kamatoztatja tudását, így a cégek kapkodnak a meglévő tehetséges munkavállalók után – összegezte Sámson Dorottya.

 

Szórólapos álláskeresés

A szokatlan álláskeresésnek köszönheti jelenlegi munkahelyét a londoni Alfred Ajani is, aki marketingszakos diplomásként hosszú ideig nem talált egy olyan céget sem, amely felvette volna őt, pedig közel 300 helyre írt. A frissen végzett Ajani az e-mail és a közösségi hálózatok korában egy sokak számára meghökkentő hirdetési módszerhez folyamodott: a reggeli csúcsforgalomban a londoni metró egyik megállójába állt ki egy felirattal a kezében, hogy frissdiplomásként marketinges állást keres. Az arra járóknak pedig rövid önéletrajzát osztogatta. A 22 éves férfi akciója a közösségimédia-oldalakra is felkerült, és több interjúra is behívták, rövid időn belül lett állása.

 

Állás netes hirdetésben

Egy másik szokatlan megközelítés hat évvel ezelőtti, ez is sikerrel járt. Alec Brownstein szövegíró azon álmodozott, hogy a szakma csúcsának tartott kreatív igazgatók egyikével dolgozhasson együtt. A Google-ban keresett rá a szerinte top öt kreatív szakemberre. És ekkor jött az ötlet: biztos, hogy a kreatív igazgatók is gyakran rákeresnek a nevükre a Google-ban, hogy lássák, mit írnak róluk az emberek.

A szövegíró megvásárolta a Google AdWords rendszerében ezeket a neveket, kulcsszavakat. Majd egy olyan hirdetést jelenített meg, amely megszólította az adott kreatív igazgatót. Valahogy így hangzana üzenete magyarul: Szia, Kovács Péter. Látom jól szórakozol neved keresésével. Ha felveszel engem, az is buli lesz. A hirdetés linkje pedig saját weboldalára mutatott. És mivel ezekre a kulcsszavakra senki sem hirdetett, potom pénzért megvehette őket, az egész kampányra összesen hat dollárt (kb. 1700 forint) költött.

Öt kreatív igazgató nevére vásárolt hirdetést a szövegíró, közülük négyen keresték őt meg és két cégtől konkrét állásjavaslatot is kapott. A hirdetés hatására váltott, és a Young & Rubicamhez igazolt át. Ám Alec Brownstein számára nem itt ért véget kreatív gondolkodásának hozadéka, az amerikai reklámszakma két rangos díjjal is elismerte önreklámozási sikereit.

Ha kitűnnénk a tömegből

Az online világ számos eszközt kínál arra, hogy kitűnjünk a tömegből. Akinek nincs LinkedIn-profilja, az remélem, a cikk elolvasása után gyorsan készít egyet. Szakmai önéletrajzunkat feltölthetjük az oldalra, szánjunk rá időt és töltsük ki az összes adatot. Nagyon sok HR-es használja a LinkedIn-t Magyarországon is, ráadásul külföldi álláskeresésnél is jól jöhet.

Ha igazán látványos önéletrajzra lenne szükségünk, akkor sem kell órákat gürcölni a megrajzolásával. Ha már megvan a LinkedIn-profilunk, látogassunk el a vizualize.me weboldalra, ahol az adatokból pillanatok alatt látványos infografikát varázsolhatunk. (Tényleg!) Ha az elkészült grafikát le szeretnénk menteni, azért már fizetni kell (pénztárcakímélő, ha a képernyőről készítünk mentést). Az önéletrajz-infografikára mutató linket már ingyen megoszthatjuk.

A megvalósítandó célokkal fejünkben keressük fel az about.me nevű oldalt. Itt legegyszerűbb ha Facebook-profilunkkal lépünk be, mert a rendszer onnan leszedi a szükséges alapinformációkat. Következő lépésben meg kell adnunk, hogy mit szeretnénk elérni az oldalon – munkahelyet keresni, esetleg azt akarjuk, hogy meglévő munkáinknak legyen egy galériája stb. Érdemes megadni pár adatot magunkról, és kész. Az eredmény: egy látványos weboldal, melyet bárkivel megoszthatunk. A fizetős verzióban saját domain-nevet kapunk, és kiemelnek bennünket az oldalra regisztrálók tömegéből.

Ha azonban teljesen egyedi önéletrajzot szeretnénk készíteni –nyilvánvalóan látványosat – akkor a Canva oldalát javasoljuk (www.canva.com). Az oldalt fő célja, hogy ízléses grafikákat, illusztrációkat készítsünk. A beépített sablonok közül választva szabhatunk személyre egyet – egészen látványosak, ízlésesek vannak közöttük. Az üzletet az oldalnak az egy dollárért megvásárolható képek hada jelenti.

 

Az ember árucikk

Az indiai Aakash Neeraj Mittal álláskereséskor szó szerint értelmezte, hogy az ember maga az árucikk. A helyi Flipkart nevű online kereskedő cég toborzóakciójával kereste meg a végzősöket, és önéletrajzokat kért tőlük. Az egyébként IT-végzettségű fiatalember 70 órás munkával egyedi önéletrajzot készített Photoshopban. A végeredmény úgy nézett ki, mintha a jelölt egy eladandó árucikk lett volna a Flipkart webáruházból. A webáruház figyelmét ez a szokatlan önéletrajz nem keltette fel, így szobatársa feltette azt az internetre – ahol futótűzként terjedt. A végzős végül kapott állást, az egyetem berkeiben dolgozik tovább.

 

Óriásplakátos munkakeresés

Sok tévés barátjának köszönheti a brit Adam Paciti, hogy eredeti, online és offline eszközökkel egyaránt támogatott álláskeresési erőfeszítéseit felkapták és nagy médianyilvánosságot biztosítva a projektnek, állást találtak neki. A tévés producerként dolgozó Adam weboldalának adatai szerint jó ideje állás nélkül volt – 250 álláshirdetésre jelentkezett, de sehonnan sem kapott visszajelzést. Így felépítette saját weboldalát, elkészített egy vicces YouTube videót, melyben mellesleg bemutatta saját addigi munkásságát is. Az online álláskeresés akkor indult be, mikor egy óriásplakátot bérelt Londonban, állítása szerint az utolsó 500 fontja (200 ezer forint) ment rá. A táblán ez állt: utolsó 500 fontomat erre az óriásplakátra költöttem, kérlek adj nekem munkát. A kampány rendkívül hatásos volt, több tévében és újságban is megjelent. És el is érte a célját: 60 ajánlatot kapott, közülük aztán ő választhatta ki a kedvére valót. Adam Paciti már korábban is felkeltette a brit sajtó figyelmét: még diák korában lerajzolta azt a lányt, aki álmában megmentette a zombiktól, majd szétküldte ismerőseinek, hogy segítsenek a felkutatásában. A hétéves gyermek szintjének megfelelő rajzról sok szemüveges, hosszú hajú lány ismert magára, tucatjával küldték be fényképüket a tévék szerkesztőségébe – a nézők nagy mulatságára.