work

28_1.jpg
Forrás: ITB
Nem maradtak ki a dobásból

Akik informatikusbőrbe bújtak

Ahogy egyre mélyebb az informatikushiány a piacon, úgy lesz egyre több IT-képzést biztosító iskola is, és egyre többen módosítanak pályát sikeresen – felnőtt fejjel. Összeállításunkban olyan informatikusokat mutatunk be, akik más szakmákból, egy vagy több diploma után képezték át magukat informatikussá.

Fel sem pillantottak a tanulók, továbbra is monitort bámulták és dolgoztak, amikor körbenéztem az egyik IT-s átképző iskolában. Megértem, hogy a tanulásra koncentrálnak. Aki vállalja a több hónapos kimaradást a munkából, saját zsebből fizeti az oktatást, miközben új szakmát próbál megtanulni, nos, az rendkívül motivált. Az IT-szektorban a fizetések folyamatosan, évről évre nőnek, így a pályamódosítók nem sokat kockáztatnak, hiszen kiszámítható, tisztességes jövedelmet biztosító szakmához jutnak. Az egyetemi képzés hosszadalmas és drága – de nem lehetetlen –, így a diplomával rendelkezők számára a gyors átképzést biztosító iskolák jelentik a lehető legjobb megoldás.

 

Valós piaci képzések

Ezek az iskolák szorosan együttműködnek a piaccal, a cégekkel, az ő igényeiknek megfelelően oktatják a diákokat. Több közülük nem is oktatási intézményként, hanem munkaerő-közvetítőként működik – megtalálja az embereket, kiképzi a vállalat igényei szerint és állást is biztosít számukra. Összeállításunk elkészítéséhez több céggel is felvettük a kapcsolatot. Eleinte nehezen találtunk olyan vállalatot, ahol szívesen meséltek a tapasztalatokról. A névtelen nyilatkozók elmondták: alkalmaztak átképző iskolából érkező embereket, de nem jött be a számításuk. Azt nem tudni, hogy az iskola nem adta-e meg a cég által igényelt mély informatikai tudást, vagy a cég elvárásai voltak túl nagyok, mindenesetre mi összegyűjtöttünk pár valóban sikertörténetet, íme!

 

A megélt siker miatt lett programozó


Szászik Viktor, 25 éves, fejlesztő – piaci alapú képzésen vett részt, 18 hétig tanult; garantált elhelyezkedés, ösztöndíjjal

A Fürgefutár.hu munkatársa pénzügyi szakintézőként végzett. Már gyakorlata alatt elhelyezkedett egy multinacionális cégnél, könyvelőként. Szerencsés véletlen folytán jött rá, hogy szereti a programozás világát: abban a rendszerben, amelyben dolgoztak jelentkezett egy hiba, ennek következtében a tízfős csapatnak iszonyú mennyiségű pluszmunkája keletkezett, az IT-nak nem volt ideje segíteni, így maga programozta át a makrót. Ezután átcsábították az IT-osztályra. A programozással elért siker után önerőből kezdte képezni magát. Majd a vállalati masszív leépítés után már bőven lett ideje arra, hogy egy akkor induló, 18 hetes kurzust kínáló iskolában átképezze magát (ösztöndíjasként vették fel). ASP, .NET technológiában dolgozik, de a cégnél használatos Angulart is elsajátította – ahogy fogalmaz, az átképzésekor megtanították tanulni. Örömmel tölti el, hogy az általa programozott felületet százezrek használják. Fizetésével, munkájával, a vállalati hangulattal egyaránt elégedett, így – noha megtisztelő számára, hogy hetente két megkeresés is befut – nem tervez továbblépni.

 

Légitársaság munkatársából szoftvertesztelő


Diószegi Rita, 33 éves, szenior szoftvertesztelő – munka közben képezték a vállalatnál, ahol azóta is folyamatosan tanul, nem kellett fizetnie érte

Az EPAM 33 éves szoftvertesztelője mindig is ügyvéd szeretett volna lenni, de végül közgazdász végzettséggel a HR szakirány felé ment. 2008-ban, miután befejezte az egyetemet, a válság kitörésekor senkinek nem volt szüksége kezdő HR-esre, így a Malévhez került, ahol check-in ügynökként dolgozott. Ennek a karriernek a légitársaság 2012-es csődje vetett véget. Újból HR-esként keresett munkát, közben rábukkant egy olyan hirdetésre, amely kifejezetten nem informatikus hátterű nőket keresett szoftvertesztelői munkakörbe. A négykörös interjúsorozat végén felvették jelenlegi helyére. Első munkanapján még fogalma sem volt arról, mit fog csinálni, a kollégák folyamatosan oktatták. Egy hónap után már leadhatta az adminisztratív feladatokat, és elkezdte a szoftvertesztelői pályafutását. Eleinte a teljesítménykényszer miatt igyekezett mindent megtanulni, folyamatosan kérdezett, majd fél év elteltével rájött, hogy testhezálló szakmába csöppent. A mai napig fura neki, hogy a fejlesztők világában mindenki Skype-on kommunikál, még akkor is, ha egymás mellett ülnek, hiszen ő még mindig a személyes kapcsolatok híve. Szenior szoftvertesztelőként tovább képezi magát, UX-designernek tanul. Az ügyvédi álomszakmából már csak a kiskosztümös világ hiányzik.

 

Megtanulta, bármit képes megtanulni


Tahin Dániel 29 éves, automatizálás, programozás – 12+6 hónapos piaci képzésen vett részt, garantált állással, a képzés díját (1 200 000 forintot) a munka elkezdése után, részletekben fizette ki

Gimnázium után műszaki főiskolára jelentkezett a Saltech Consulting programozója, ahol el is kezdte az első félévet. A nagyon száraz, tömeges oktatás nem igazán jött be neki, így fél év után kimaradt. Sokáig a vendéglátásban dolgozott, majd kétéves képzés után asztalosként kereste a kenyerét. A faiparban sem talált túl sok kihívást, sem előrelépési lehetőséget, így más szakma után nézett. Ekkor kezdtek el megjelenni a piaci alapon informatikát oktató iskolák, úgy gondolta, nekivág. Kicsit izgult a kiválasztásnál, meg félt, hogy a műszaki egyetemen tapasztalt kudarc megismétlődik, de itt sokkal személyesebb, kiscsoportos oktatással találkozott. Szakosodásnál a Java platformot választotta, mostani munkahelyén viszonylag bonyolult folyamatok optimalizálását, automatizálását végzi. Az iskolában azt tanulta meg, hogy az ember bármilyen szakmát képes elsajátítani, ha elhatározza magát.

 

Bankfiókból a bankba


Ferenczi Tibor, 40 éves, fejlesztő – a Corvinus Egyetem Gazdaságinformatikus BA (alapképzés) szakán tanult, munkahelyet nem garantáltak, 787 500 forintot fizetett a képzésért

Közgazdászként végzett az UniCredit munkatársa, aki az egyetem után bankfiókban dolgozott: első körben tanácsadóként, majd pár év elteltével fiókvezetővé léptették elő. Szerette a munkáját, mégis három ok vezette oda, hogy beiratkozott egy levelezői informatikus képzésre: beütött a válság; nehezen találta meg a közös hangot az akkori vezetőjével; és hobbi informatikusként több apróbb sikert is elkönyvelt már. Például a levelek iktatására egy adatbázist hozott létre, ahol az iktatás és a visszakeresés is könnyebb volt. Mire a 3,5 éves képzést elvégezte, már a bankban is tudták, hogy érdekli őt az informatika. Oklevele átvétele után a bankon belül munkakört váltott, most a belső IT-igények kiszolgálásával foglalkozik. Szerencsés helyzetben van, mert ismeri a mögöttes üzleti folyamatokat, nem kell mindig a kályhától elindulnia. A 40 éves fejlesztő azt gondolja, hogy mostani kivételes helyzete lesz a normális a jövőben: vagyis a közgazdász, a jogász is kell, hogy értsen az informatikához, hogy hatékonyan láthassa el a feladatát. Az automatizáció már itt van a küszöbön, és ugyan nem fog robotként testet ölteni minden optimalizált folyamat, de az IT minden területen fontos szerepet tölt majd be – mondja a fejlesztő.

 

Lányok közössége képezte


Erő Júlia, 29 éves, frontend fejlesztő – online tanfolyamot végzett több hónapon keresztül, nem volt garantált állás, havonta 25 dollárt (körülbelül 6600 forintot) fizetett

Szociológusként az egyetem vége felé már azt érezte az EUEdge 29 éves frontend fejlesztője, hogy más az ő iránya. A számokkal mindig is jobban ment a munka, a KSH-nál kezdett el dolgozni. Időközben hobbiként és felkérésre honlapokat kezelt, ez elég volt ahhoz, hogy érdekelje a mögöttes technológia. A segítség egy karnyújtásra volt, bátyja programozó, aki online kurzusokat, tananyagokat ajánlott számára. A budapesti python meetup közösség is befogadó volt, rengeteg pályaváltóval találkozott, akik megadták a szükséges végső lökést a váltáshoz. Számtalan workshopra, találkozóra ment el, a meetup és a Django Girls közössége meghatározó volt ebből a szempontból. Sok erőt merített a pozitív példákból: mások is pályát módosítottak, és más lányok is vannak ezen a hagyományosan fiús területen. Két évet dolgozott egy ügynökségnél, ahol ugyan rengeteget tanult, de az ottani pörgés és stresszes életet helyett (és további fejlődés céljából) váltott, barátnője hívta jelenlegi cégéhez. Fél éve van új munkahelyén, ahol a szociológia tudományát már nem igazán használja, az autodidakta módon elsajátított felhasználói felületek programozását viszont annál inkább.

 

Kert helyett kódokat gondoz


Holcsik Annamária, 26 éves, JavaScript programozó – piaci képzésen vett részt, 4 hónapig tanult, ha nem kap munkahelyet, a tandíj felét elengedték volna; 1 651 000 forintba került a képzése, amit 18 hónap alatt törleszthet

A mostani az igazán első munkahelye a Biroda munkatársának, aki első nekifutásra a családi hagyományt folytatva előbb tájépítészeti, majd kertészmérnöki okleveleket szerzett. A tájépítészeti tanulmányok arra voltak jók, hogy rájöjjön, ez a szakma neki nem is fekszik annyira, jobban lázba hozza őt a rajzolás, a kertészet. Így mesterképzésre már kertészmérnöki szakra ment, mert úgy gondolta, egy ilyen irányú képzettség hab lenne a tortán. De inkább savanyú szőlőnek bizonyult, mert rossz minőségű volt az oktatás – angol nyelven folyt, az anyagot a tanárok a külföldiek kedvéért nagyon leegyszerűsítették. Barátai már az átképző iskolák indulásakor jelezték, hogy ezeket az intézményeket neki találták ki, így 2016-ban, diplomája átvétele után jelentkezett az egyikhez. Nem idegen tőle az IT világa, tinédzserként weboldalt tervezett, sokat játszott a számítógépen. JavaScript programozóként szereti, hogy változatos, szívéhez közel álló projekteken (például hulladékcsökkentés) dolgozhat. Az is pozitívum, hogy a cégnél egy külön mentor foglalkozik vele, akit bármikor zavarhat, és tényleg sokat tanul tőle.

 

Tanító helyett programozó lett


Molnár Ákos, 27 éves, frontend fejlesztő – piaci képzésen vett részt, 4 hónapig tanult, volt garantált állása, ösztöndíjas volt

Tanítónak képezte magát az UHU Systems 27 éves front-end fejlesztője. Egyetem alatt Erasmus pályázattal fél évet Dániában tanult, ahol rájött: ahhoz, hogy Magyarországon tanítson, olyan szintű elhivatottságra lenne szükség, amit saját magában nem talált. Hazatérve programozóként dolgozó barátja azt javasolta, képezze át magát informatikusnak, így ösztöndíjas lett egy programozó iskolánál. A képzés végén a vállalat azonnal felvette őt, egyenesen az iskolapadból. Több mint két éve dolgozik front-end fejlesztőként, rengeteg adatvizualizációs feladatot és UI fejlesztési munkát bíztak rá. Azt is számon tartja, hogy 18. alkalmazottként érkezett a céghez, amely már több mint 40 szakemberrel dolgozik. Új szakmájában is hivatására lelt, kreatív, változatos feladatokat kell megoldania.

 

Pozitív példából tanult


Kecskés Noémi, 30 éves, fejlesztő – piaci képzésen vett részt, 4 hónapig tanult, volt garantált állás; nem kívánta elárulni, mennyit fizetett a képzésért

Színháztudomány, magyar szak az elsődleges végzettsége; dolgozott színházban kapcsolattartóként, pályázatok koordinálásával is foglalkozott, kilenc hónapig Amerikában is önkénteskedett és nyelvet tanult az EUEdge fejlesztője. Amikor pályázati referensként úgy érezte, nincs meg a lehetősége a szakmai fejlődésre, új területek kipróbálására, úgy érezte, váltania kell. Sokat olvasott a sajtóban arról, hogy az informatika területe folyamatos fejlődést igényel és sok a betöltetlen állás – úgy gondolta, kipróbálja. Első körben programozó bátyja segített neki online kurzusok ajánlásával (a Harvard ingyen elérhető programozói kurzusa volt a legprofibb), majd egy informatikai iskolához jelentkezett. Workshopokon keresztül programozói közösségekkel kereste a kapcsolatot, a személyes találkozók pedig sorsdöntők voltak számára, hiszen láthatta, hányan próbálnak és milyen soknak sikerül humán végzettséggel informatikai területen elhelyezkedni. Az iskola végén rögtön munkát kapott. Régi szenvedélyéről, a színházról nem mondott le, továbbra is jár előadásokra, de nem dolgozni, csak nézőként.

 

Előbb zenetanár, aztán programozó


Kamocsai András, 34 éves, JavaScript programozó – piaci alapú képzésen vett részt, 4 hónapig tanult, volt garantált állás; nem kívánta elárulni, mennyit fizetett a képzésért

A zene szeretete most is végigkíséri a Biroda munkatársának mindennapjait: templomban kántorként orgonál, vezeti a kórust. Egyébként szakított a 12 éves zenetanári pályafutásával, mert egyszerűen nem látta, hogyan tudna biztosabb egzisztenciát teremteni magának. A tanári életpálya modell bevezetésével telt be nála a pohár, amikor még több vizsgát és még több adminisztrációt akartak a nyakukba varrni. IT-s fejvadász húga azt javasolta, hogy a többéves egyetem helyett egy rövidebb ideig tartó, intenzív tanfolyamra iratkozzon be. Ahogy idén februárban elvégezte a kurzust, máris munkát kapott JavaScript programozóként. Bevallja, néha nehéz, mert nagyon kezdő és látja, hogy sok tanulnivalója van még, viszont a színes csapat, a kreatív munka és a fizetés is kompenzálja ezért (kezdőként kétszer annyi a fizetése, mint tanár korában sok extra óra elvállalásával volt). Sokkal kevésbé stresszes a munka, mint gyermekeket nap mint nap tanítani. A programozás meg nincs is olyan messze a zenétől, mindkét területen logikai rendszerekben kell gondolkodni, a zene és a programozás is jelrendszerekről szól. Tízes skálán tizenötöst ad jelenlegi munkahelyének.

 

Vargabetűs utazás


Rosenfeld Annajuli, 29 éves, UX-designer – munka közben képezték a vállalatnál, ahol azóta is folyamatosan tanul, nem kellett fizetnie érte

Kacskaringós utat járt be az EPAM 29 éves UX-designere, amíg eljutott jelenlegi szakmájához. A saját blogja csinosítgatása vitte el abba az irányba, hogy programozással foglalkozzon, ebből élt meg öt évig. Ekkor úgy érezte, eljutott egy olyan szintre, ahonnan nem tud tovább fejlődni, pedig kellett volna. Mivel szereti a gyermekeket, eldöntötte, óvónő lesz. Hamar, két év elteltével a megélhetési nehézségek változtatásra kényszerítették. A programozáshoz nem szeretett volna visszatérni, ezért egy kreatívabb területet keresett, ahol korábbi tapasztalatát is felhasználhatta. Jelenleg felhasználói felületeket tervez, amely során nemcsak kódolás kell, hanem egy sor más képességét is kamatoztathatja: pszichológia ismeret, művészet, szépérzék. Egy tízhetes tanfolyam arra volt jó, hogy felvillantsa a lehetőségeket ezen a területen, majd rögtön nyílt egy junior pozíció a jelenlegi cégénél. Az első éles projekt volt az igazi tanulás időszaka (a Vöröskereszt weboldalát gondolták újra CSR projektként).