Nem is a 3B-ről van itt most szó, csak szeretnénk felvezetni az ezentúl
minden hónapban rendszeresen megjelenő, de nyilván más-más populációt vizsgáló
elemzések
hátterét. Persze, csak annyira, hogy a megfejtési kód ne kerüljön napvilágra,
mert akkor hova lenne az egyediség?
Az elmúlt tíz év során igen sok megbízást kapott a 3B, főként stratégiaépítéssel,
szervezetfejlesztéssel kapcsolatosan, viszont első perctől kezdve vannak „magasabb
szintű” megbízások is annál, mint amit egy adott cégnél el
lehetne végezni. A 3B nem csak egy rendszert jelent, hanem egy tanácsadói
csapatot, kvázi nemzetközi hálózatot, 4 kontinens, 14 ország elemző, stratégiaépítő,
hr, sales, kommunikációs szakemberekből felépítve. Ennek köszönhetően igen nagy
kitekintésünk van a
nemzetközi gazdasági folyamatokra és következményeikre a különböző személyiségtípusú
vezetők viselkedésében.
Egzakt tények külső jegyek alapján
A három személyiségtípus-állapot közül, bármilyen meglepő is, az eredeti személyiségtípust,
az
„originalt” is meg tudjuk határozni külső jegyek és megfelelő információk webes
begyűjtése után. A csapatban professzionalista emberek
dolgoznak, és mint minden ilyen társaság, csak és kizárólag a saját
tapasztalatainak és a tényeknek hisz.
Magyarország jó első színhely volt ahhoz, hogy az embertípus-megoszlásokat
városonként felmérjük. 52 város interjús adataival, mérési eredményével
rendelkezünk, ebből tevődik össze az országos kép. Ez a félszáz város a
legnagyobb hazai településeket jelenti, hogy a merítés reprezentatív legyen. Az
adatok igen kemény munkával, közel hat év leforgása alatt álltak össze, és erre
rendkívül büszkék is voltunk.
A 3B team ekkor már dolgozott a most alkalmazott külső jegyes vizsgálatokon,
és a módszertan
véglegesítésével előállt a helyzet az
első konkrét mérésre, majd az interjús és
külső jegyes módszertan összehasonlítására.
A külső jegyes vizsgálatot Magyarországra el
is végeztük, a személyiségtípus-arányokat megkaptuk, így nem volt más dolgunk,
mint összehasonlítani ezt az eredményt, a konkrétan, több ezer megkérdezettől
begyűjtött, 52 várost tartalmazó elemzés értékeivel.
Az eredmények egyezősége döbbenetes volt. Azért is, mert jó látni, ahogy egy
rendszer működik, másrészt pedig döbbenet volt
rájönni arra, hogy éveket dolgoztunk „feleslegesen”.
Egy adott ország embertípus-összetételét, meglepő vagy nem meglepő módon, az
aktuálisan hatalmon lévő elnökök személyiségtípusa tükrözi a legjobban. Ha az
ország választja őket, akkor azért, ha nem, hanem egy szűk érdekcsoport teszi
őket oda, akkor meg azért. A végeredmény
ugyanaz az elemzés szempontjából.
Nincs más hátra, mint az elnökök személyiségtípusának
meghatározása, de az azért ma már nem egy nagy történet, legalábbis egy
pszichológiai rendszer számára, ilyen információáradat mellett, amilyet a
világháló biztosít.
Azóta 17 országot elemeztünk ezzel a metodológiával, és a
rendszer sok kérdésre választ adott megbízóink számára. Ezekből a válaszokból
szemezgetünk az
itbehaviour olvasóinak is, természetesen a megbízók engedélyével, az üzleti
titkok messzemenőkig történő megtartása mellett.
Magyarország ebből a vetületből
Ahhoz, hogy megértsük egy másik ország
embertípus-összetételét, először nem árt tisztában lenni a magunkéval. Bár e magazin
olvasói már biztosan tudják, hogy hazánkban a különböző embertípusok milyen arányban
képviseltetik magukat, de
„Ismétlés a tudás anyja” alapon nézzük azért a számokat: uralkodó: 8,
önmegvalósító: 17, emberközpontú: 69, professzionalista: 6 százalék.
Tehát a magyarok leggyakoribb embertípusa az
emberközpontú, a második (az előzőnek kevesebb mint
egyharmada!) az önmegvalósító. Az is megfigyelhető, hogy akiknél az emberközpontú
„é” az elsődleges, a második helyen nagyon
szorosan ott áll a nyomában az önmegvalósító vagyis a magyar népnek ez a két
személyiségtípus határozza meg az életét.
Kielemeztük a rendszerváltás óta pozícióban lévő miniszterelnököket. Nem volt
meglepő, hogy az emberközpontú–önmegvalósító
embertípusok (emocionálisan érzékenyek, befolyásolhatók, míg az uralkodók és a
professzionalisták a tények, számok alapján döntenek) ellentettje, az uralkodó
és professzionalista nem sok helyet kapott a magyar miniszterelnökök között.
Arányaiban véve 6 százalékos az uralkodó típusú
miniszterelnöki jelenlét az elmúlt 24 évben. Professzionalista nem volt még,
feltételezem nem is lesz. Vagyis az eddig hivatalban lévő miniszterelnökök 94
százaléka (hivatalban töltött éveik számával súlyozva),
emberközpontú-önmegvalósító! Az természetes, hogy a sokkal jobban kommunikáló
önmegvalósító jelleg a politikában elsődleges, arányuk 58 százalékos, az emberközpontúaké
pedig
46 százalék.
De az összes önmegvalósító miniszterelnök másodlagos
embertípusa az emberközpontú, így „emészthetők” jól a magyar nép számára. Aztán,
ha ellenőrzésként megnézzük a média felépítését,
a hazánkban sikeres cégeket, illetve egyéb elemzéseket is elvégzünk, akkor a
kép teljesen egyértelműen kiadja a 6 éves
munka eredményét.
A fókuszban: Svédország
Nem véletlen, hogy ezt az európai országot hoztuk be,
hiszen gazdaságuk rendkívül erős, életszínvonaluk messze meghaladja a magyarokét,
számos
gazdasági és társadalmi mutató alapján a legelőkelőbbek között foglalnak helyet.
Számunkra eleve érdekes
volt, hogy mi állhat ennek a hátterében, és amikor egy svéd felkérés kapcsán
amúgy is vizsgálni kellett az országot, nagy lendülettel fogtunk hozzá.
Az elnökök kigyűjtése mondhatni ugyanolyan egyszerű volt, mint a személyiségtípusuk
beazonosítása. Amikor
egyébként az eredményeket prezentáltuk, Stockholm város vezetői nem nagyon tudtak
rá reagálni, csak
személyiségtípusukhoz mérten egy nappal később, és persze írásban.
Szóval az elnökök személyiségtípusa minden esetben
professzionalista volt. Ráadásul a másodlagos embertípust ez az elsődleges jegy
teljesen elnyomja az
összesítésben. Voltak uralkodó irányba húzó vezetők is, de a jellemző a nagyon
karakteresen professzionalista típus volt a
skandináv országban.
Mi jellemez egy ilyen társadalmat? Mindenekelőtt a szabályok építése, betartása
és
betartatása. A rendszerszemlélet, a pontos tervezés, ódzkodás a tervektől való
eltéréstől. A pontos, stabil, folyamatos építkezés, és persze a
már ismeretes, előbbi okok miatt is szilárd gazdaság.
Szeretünk a külföldiekről csak pozitív dolgokat mondani, de mint minden
embertípusnak, így a professzionalizmusnak is megvannak a maga hátrányai. A
magyarok önmegvalósító jegye hozza magával a kreativitást, amit ugye a
feltalálóink, kutatóink eredményei sorra bizonyítanak. Igaz, manapság a
gazdasági szereplők a kreativitásukat máshol is kiélik,
az biztos, hogy Svédországban ilyen adómegkerülési gondok nincsenek. Félreértés
ne essék: nem azért, mert nálunk rosszabb az adózási helyzet, ezt nem a mi
dolgunk megítélni. Ennél sokkal fontosabb a társadalom hozzáállása. Tetszik,
nem tetszik, ez a szabály, be kell tartani. Igaz, egy professzionalistának ezt
meg is kell magyarázni, alá kell támasztani tényekkel. Dehát a skandináv
politikusok ebben igen jók lehetnek, bár ezt innen mi nem láthatjuk reálisan.
A professzionalizmus hátulütője egyébként a emóciók hiánya. Már, ha erre a politikában
szükség van egyáltalán. De ha megnézzük a segélyezési, családtámogatási
rendszerek különbözőségét, akkor e
megállapítás is gyorsan egzakt ténnyé formálható.
Kell-e nekünk valamit tanulni a svédektől? Rövidre zárhatjuk a témát: úgysem
tudunk. Rendszereket, elméleteket elhozhatunk mi ide, de a mi az
embertípus-összetételünkben nem sok esélye van a megtapadásra, hacsak fel nem
ruházzuk magyar elemekkel. De akkor meg az már nem az a recept…
Vicces beszélgetések alkalmával fel szokták hozni egyes
európai országok tanácsadói, hogy hát az IKEA sikere azt mutatja, hogy a svéd
minta tud működni máshol. Mi a 3B-nél erre úgy
reagálunk, hogy egyrészt nézzék meg az IKEA sikerességét a skandináv államokban
és azon kívül. Másrészt az otthonába mindenki rendszert akar vinni, és erre a
svéd recept tökéletesen alkalmas lehet.
Azon érdemes elgondolkoznunk, hogy egy-egy ciklus
professzionalizmus azért nem ártana, de ehhez nem a miniszterelnököknek kell
megváltozni – fogadjuk el, hogy őket a magyar nép akarta ebben a pozícióban látni
– hanem
a társadalom embertípus-összetételének. Az meg évtizedekben vagy épp
évszázadokban mérhető folyamat. Addig
is keressük meg saját receptjeinket!