Strategy

18_VideoBlocks.jpg
Forrás: ITB
Inspirál, motivál, feltölt

Miért jó, ha podcastot hallgatunk edzés közben?

Fitness tracker? Pipa. Megfelelő edzőcipő? Pipa. Megfelelő táplálékkiegészítők? Pipa. Legjobb edzőzene? Na, várjunk csak egy picit…

Van, aki a totális fókuszra esküszik: kizárni mindent és csak az edzésre, az adott izomcsoportra koncentrálni. Bármi, ami ezen túl ér minket, zavaró tényező és csak hátráltat. Egyfajta meditatív állapotba kell kerülni, ami totális fókuszáltságot jelent. (Bevallom, én nem tudok így edzeni, pedig ha tudnék, biztosan jobban tudnék fókuszálni az életem többi területén is.) Aztán van, aki kedvenc zenéit hallgatja és így kapcsol ki – és persze a jó pörgős zene segít az utolsó szett utolsó nyomásaiban is. Ennél az opciónál sok múlik a megfelelő zene kiválasztásán, mert amilyen pozitívan hathat ránk, annyira demotiváló is lehet. Habár szeretek új zenéket felfedezni a Spotify-on, itt mégis a jól bejáratott számokat választom. Olyanokat, amelyekről tudom, hogy mit váltanak ki belőlem. Ha pontosan tudod, hogy az edzésed alatt mikor milyen tudatállapotba szeretnél kerülni, akkor akár percre pontosan beidőzítheted a megfelelő zenéket. (Elárulok egy titkot: van már olyan futó alkalmazás is, amely mesterséges intelligenciával dönti el, hogy mikor milyen zenére van szükség, így ha lassabban fut az ember, akkor jön valami pörgősebb, magasabb BPM-ű nóta.)

 

Két legyet egy csapásra

Sokan a gondolataik tengerében úsznak, így az edzés jó lehetőséget teremt számukra az életükben lévő dolgok átgondolására, és a fizikai mozgás mellett a mentális energiájuk feltöltésére is koncentrálnak. Nem vagyok rá büszke, de legtöbbször ebbe a csoportba esem. Valahol örülök is ennek, ugyanis nagy hívője vagyok a „me time”-nak, azaz a magunkkal és a gondolatainkkal töltött időnek. Sajnos sokszor nem szentelek külön időt erre, pedig még a naptáramba is be van írva minden hét csütörtök délutánra. Ha ez elmarad, akkor az edzés valóban szuper lehetőség arra, hogy hagyjuk a gondolatainkat egyféle szabad folyásban.

Sokszor megesik velem, hogy csak úgy „elrepül” az edzés ideje – ugyanaz az érzés, amikor a lépcsőn megyünk fel és már a harmadikon vagyunk, máskor meg már az első emelet után unalmas. Egy szó, mint száz, ha valami motoszkál a fejünkben, akkor az edzés remek alkalom azok tisztázására. Ez olyan tevékenység, amely során valóban két legyet üthetünk egy csapásra.

Azonban akad itt még egy csoport (és ebben a cikkben erre szeretnék fókuszálni): a podcast vagy hangoskönyv hallgatók köre. A podcastok egyszerre informatívak és pihentetőek, sokszor viccesek is. Ezért is jó módja a tudatunk fókuszálásnak, mivel úgy stimulálja az agyunk, hogy közben kinyitja az elménk. Hadd ismételjem meg kérdés formájában: mi az az eszköz/vitamin, ami úgy képes hatni az agyunkra és a hangulatunkra, hogy szuper fókuszáltságba kerülünk? Nehéz kérdés, ugye? A podcastok pont ilyenek.

 

Ha kell egy kis plusz motiváció

Kezdjünk is bele, egyből tisztázva a kérdést: íme, négy indok arra, hogy miért jó podcastot hallgatni edzés közben!

1. Várni valamire. Emlékezzünk vissza, amikor csak akkor kaphattunk fagyit, amikor megcsináltuk a leckénket. Ez a jutalmazás felnőtt korban átalakul egy jó baráti beszélgetéssé, vagy akár egy könyvvé, amit alig várunk, hogy újra elmerüljünk benne. Ugyanúgy, ahogy egy jó könyvet is nehéz letenni, ha ilyen az aktuális hangoskönyved vagy találtál egy jó podcastot, akkor biztosan jobban fogod várni az edzést is, hogy közben hallgathasd aktuális kedvencedet. A trükk mögötti pszichológiát – akár a gyermeki fagyiról legyen szó, akár a könyvről – a csábítás elméletének nevezik. Ez azt jelenti, hogy valamire vágyakozunk, de csak akkor kaphatjuk meg, ha előtte elvégzünk valamit. (Például csak akkor borozhatunk a barátokkal este, ha előtte edzettünk.) Ennek továbbgondolása, ami a podcastok esetében teljesen helytálló, ha van egy olyan hangoskönyvünk, amit már nagyon várunk, hogy hallgathassuk, mert annyira izgalmas. De nem engedjük meg magunknak, hogy csupán otthon feküdve hallgassuk. Ezt a könyvet csak edzés közben lehet hallgatni, így el kell mennünk sportolni. Nálam ez sokszor volt plusz motiváló tényező. Azt akár nem is kell említeni, hogy időt is spórolunk a zenei lejátszási listák közti ugrálás kiváltásával, mivel előre tudjuk, mit fogunk hallgatni (hiszen a podcastok többsége körülbelül egy órás, a hangoskönyvek pedig 6 órásak).

2. Azonosulni lehet vele. Sokszor fogyasztunk tartalmakat, amelyekkel azonosulni tudunk, tehát valamilyen relevanciája van az életünkben. Lehet, hogy már ezerszer hallottuk azt az adott gondolatot, de mégis, most az adott élethelyzetben, pont edzés közben, egyszerűen „betalál”. Extra energiát tudnak adni az olyan podcastok, ahol emberek hozzánk hasonló helyzetek tapasztalatait osztják meg. Amikor azonosulunk egy témával, növekszik az önbizalmunk és érezzük, hogy igenis tudunk tovább pörögni. Ez pedig megint multiplikálódik, hiszen az életünk adott területén is extra energiát adhat – esetleg egy probléma megoldására is jöhet az isteni szikra –, de már rövidtávon, az edzés alatt is érezzük, hogy kirobbanunk az energiától és még 5-10 percet képesek vagyunk futni. Számomra például sikeres emberekkel való interjúk szoktak ilyen löketet adni, ebben Tim Ferriss podcastja a number one nálam. (Kezdésnek ajánlom az Arnold Schwarzeneggerrel való beszélgetését, amelyben a Los Angelesbe való kijutásáról is beszél. Akkor már világbajnok volt valamiben, de egy teljesen új szakmába akart kezdeni, ahol nem számított, hogy ő már testépítő világbajnok. Minimális pénzzel a zsebében ügynökösködit játszott, amíg meg nem találta az útját. Szokták mondani, hogy a többi már történelem, de még sok ilyen sztori van a podcastban.)


 

3. Inspirációt ad. Mit csináltál tegnap? És múlt héten? Mi volt az előző hónapodban a három legemlékezetesebb pillanat? Nem tudom, ki hogy van vele, de úgy érzem, hogy borzasztóan gyorsan telik az idő. Kliséként hangozhat állandóan a rohanó világunkat emlegetni, de az biztos, hogy annyi impulzus ér minket, amitől sokszor el tudunk veszni a napi feladatainkban, és bele se gondolunk, hogy éppen hol tartunk az életünkben. Illetve, hogy a napi cselekvéseink támogatnak-e minket kitűzött céljaink elérésében. Valahol olvastam, hogy annyira elmerülünk az életünkben, hogy elfelejtjük, miként is szeretnénk élni. Itt jöhet képbe egy jó podcast az edzés alatt! Egy edukatív vagy inspiráló tartalomnak köszönhetően könnyebben lehet kizárni a külső zavaró hatásokat. A fókusz fontos szerepéről már írtam, és kijelenthető, hogy egy szükséges feltétele mind az életünknek, mind az edzésnek, hogyha jó eredményeket szeretnénk elérni és mindeközben boldognak, motiváltnak érezni magunk. Aki egy kicsit is egyetért a fenti sorokkal, annak mindenféleképpen érdemes kipróbálnia az alternatív könyveket és a podcastokat is. Kereshetünk akár spirituális vagy meditációs tartalmakat is, melyek a fókuszálásban és a stressz csökkentésében segítenek. Ennek alapvetően két iránya van: elméleti (edukatív) vagy gyakorlati (feladatok). Én élvezem azt is, ha egy irányzatról tanulok, esetleg az elismert képviselői egy adott témáról diskurálnak. Máskor pedig konkrét gyakorlatokat keresek, például irányított meditációt. Ez is sokszínűséget ad az edzéshez és az életünkbe, biztosítva, hogy nem unjuk el magunkat és mindig van valami, amit szívesen fogyasztónk.

4.Tágíthatod a komfort zónád. Az eddigi három pont az életünkben zajló eseményekhez, gondolatokhoz adnak támpontot. Néha azonban pont a totális elvonatkozás segíthet. Amikor az ismereti körünkből teljesen kieső témákról hallunk. Volt többször, hogy egy adott hónapot egy adott témának dedikáltam. Ilyenkor olyan könyvet olvasok, olyan blogokat, Instagram oldalakat követek be. Ezek közé eshet olyasmi podcast is. Rengeteg podcast és hangoskönyv érhető már el és pont ezt szeretem bennük: mindenféle témába be lehet kapcsolódni, egészen a mozgással/táplálkozással kapcsolatostól, a mindennapi tevékenységünkön kívül eső témákon át (legyen az művészet, kultúra, technológia), egészen a történelmi tartalmakig. Ezek közül én a TED Radiót és a History of Everythinget ajánlom. Egy másik jó irány, ha a kedvenc podcastjaink ajánlásain megyünk végig. Általában mindegyik adáshoz tartozik egy „show notes”, amelyben különböző linkek – könyvek, TED Talkok, esetleg más podcastok releváns részei – vannak felsorolva. Ha felkeltette az adott téma az érdeklődésünk, remek alkalom az ismeretünkön kívül eső tartalmakat felfedezni.

+1 tipp: nyelvtanulásra is szuper! Legyen szó akár szinten tartásról, vagy egy új nyelv mélyebb elsajátításáról, akár egy kis gyakorlásról, a podcastok erre is elég jók. Lentebb ajánlott podcastok is angol nyelvűek, ezzel is egy kis buzdítást adva.

 

Zene nélkül mit érek én?

Egyszóval zenét vagy podcastot hallgassunk edzés közben? A kedvenc válaszom, hogy attól függ. Kutatások bizonyítják, hogy a megfelelő zene nagyobb kitartást eredményez, és konkrétan futás közben egy bizonyos ütem segít a futási sebességünk megtartásában és a megfelelő lélegzésben. Sajnos az ellenkező hatás is igaz, ha egy adott zene unalmassá válik vagy nem megfelelő, akkor hamarabb érezhetjük magunkat fáradtnak. (Ezt megnézhetjük a songbpm.com oldalon, ahol kedvenc számaink BPM-jét vetítik le a futás mérőszámaira.)

A Runner’s World felmérésben a futók 19 százaléka mondta, hogy inkább podcastokat preferálja a zenehallgatás helyett. Ez cáfolja a tévhitet, miszerint egy informatív műsor hallgatása elveszi a testmozgásról a fókuszt. Sokan mondják, hogy podcastokkal, hangoskönyvekkel gyorsabban telik az edzés, hiszen magával ragadja őket az adott sztori. Még akár az is előfordulhat, hogy nem akarjuk befejezni a futást és csak nyomjuk tovább, mert inkább végighallgatjuk az adott epizódot. A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy informatív tartalmak fogyasztása közben lassabb lehet az edzés tempója.

Ha tehát a totál fókusz és koncentráció a cél, ne hallgass semmit! Ha a szettjeidet a zene hosszában méred, akkor tudod, mi a preferenciád. Ha pedig úgy érzed, a kettő együtt mehet és a podcast még jobban ki tud szakítani a mindennapoktól, pluszban tanulsz is valami újat, akkor érdemes ezt választani – vagy legalábbis kipróbálni néhány alkalommal.

Az inspirációs, emberi történeteket szeretőknek a The Tim Ferriss Show-t és a Kevin Rose Show-t ajánlom. A történelmet kedvelők nem fognak csalódni az A Brief History of Everythingben. Aki az egészséges életmódra fogékony, az tegyen egy próbát a The Drive by Peter Attiával vagy a Couple’s Therapy by Candice and Casey Neistattal.