Cégvezetőként, tulajdonosként – elérve az első hazai
sikereket egy-egy saját fejlesztésű termék/megoldás kapcsán – kinek ne jutna
eszébe, hogy érdemes lenne kilépni a nemzetközi piacra.
A cél egyértelmű:
profitmaximalizálás, a hazai (sokszor belterjes) piactól való kitettség
csökkentése, új fejlődési irányok keresése. Egy ilyen elhatározás óriási
felelősséggel jár a cég menedzsmentjében, hiszen külföldi piacon megtalálni a
valódi lehetőséget, beazonosítani az első partnereket, eljutni az üzletkötésig
sok utazást, elköltött anyagi erőforrást és általában sok időt jelent.
Ennek bizonytalan kimenetele, magas kockázata és időigénye
sokakat eltántorít, hogy az elhatározást tett kövesse, és terveit megvalósítsa.
Hacsak…
Bármennyire is különleges fejlődési mérföldkő a külpiacra
lépés egy cég életében, bármekkora is a kockázat és a bizonytalanság, valójában
a menedzsment részéről a tudatos és józan helyzetelemzés, piaci- és
emberismeret és a pontos stratégiaalkotás együtt jó eséllyel sikert,
megbízásokat hozhatnak. A világpiac korlátlan lehetőségekkel bír. Kérdés, hogy
megtaláljuk és felismerjük-e ezek közül a valódi lehetőségeket, illetve képesek
leszünk-e végigvezetni cégünket az üzletkötéshez vezető úton.
A termék felkészítése a nemzetközi piacokra
Ha a hazai piacon sikeres termékkel vagyunk jelen, biztosan
megszerettük, büszkék vagyunk rá. A nemzetközi színre lépéshez egy kicsit
távolabbról, kívülről, objektíven kell átgondolnunk, hogy termékünk milyen
egyedi termékjellemzőkkel bír; árképzése szerint mely kategóriában versenyez;
megfelel-e maradéktalanul a kategória technológiai és minőségi elvárásainak.
Ha ezt a három kérdést pontosan meg tudjuk válaszolni, akkor
felkészültünk a következőkre: a világpiacon sok hasonló termék versenyezhet,
azaz az egyedi termékjellemzők segítik a potenciális partnerek figyelmét
felkelteni cégünk terméke iránt. Külföldi piacon lehetséges, hogy ugyanez a
termék másik kategóriába illik, ezért kiemelten fontos a helyes piackutatás, a
fogyasztói elvárások megismerése, majd ennek megfelelően a termék besorolása és
árképzése. A világpiacon bármi megtörténhet, vagyis kevésbé fejlett országokban
előfordulhat, hogy a túlságosan nagy technológiai szakadék, így kínált
termékünk „túl sok” egyelőre a leendő fogyasztóknak. (Olyankor a smart
megoldásokkal felszerelt fejlesztések helyett gyakran a hazai piacon már
kifutott, régebbi fejlesztéseinket bemutatva látjuk, hogy ezt értik, egyelőre
erre van igény.)
Külgazdasági intézményrendszer a vállalkozások szolgálatában
|
---|
A külgazdasági stratégiát a kormány nevében megvalósító Külgazdasági és
Külügyminisztérium három intézményi pillérre alapozta:
– EXIM bank és magyar Exporthitel biztosító;
– HIPA (Nemzeti Befektetési Ügynökség);
– HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség.
Fentieken túl világszerte a külképviseleteken külgazdasági attasék
térképezik fel az adott ország és Magyarország közötti üzleti lehetőségeket.
Egységes cél, hogy az a magyar vállalkozás, amelynek exportképes terméke van,
és szeretne külpiacra jutni, minden szükséges segítséget megkapjon.
Ezek elsősorban: országelemzések, helyi piacok értékelése; nemzetközi
szakkiállításokon való megjelenés elősegítése; partnerkeresés; B2B üzleti
találkozók szervezése; finanszírozási és exporthitel biztosítási kérdésekben
tanácsadás, megoldások kidolgozása. |
Hol lehet esélyünk?
Természetesen földrészenként és kultúránként eltérőek
lehetnek az elvárások termékünkkel kapcsolatban. Elkerülendő a pénz- és
időveszteséget fontos, hogy viszonylag hamar felmérjük, egy adott országban
lehet-e keresletet generálni.
Általánosságban igaz, hogy legegyszerűbben ott nyílnak meg a
nemzetközi piacok, ahol vagy egy fennálló problémára nyújt megoldást termékünk
(például komplett hulladékkezelési és feldolgozási technológia és ökoszisztéma
adaptálása fejletlen, elmaradott térségek városi önkormányzatainál), vagy egy
már meglévő, kiépült piacra új, fejlettebb technológiát vagy jelentős árelőnyt
viszünk (például LED-es közvilágítási technológia kiépítése olyan városokban,
ahol 50-80 éves közvilágítási rendszer működik óriási energiaigénnyel).
Ha tudjuk a választ a fenti kérdésekre, fontos egy rövid
marketinganyag elkészítése. Először egy két-három oldalas, könnyen érthető, a
legfontosabb hangsúlyokat bemutató, figyelmet felkeltő kiadványra van szükség.
Érdekes tapasztalat az információs társadalom világában, hogy a jó minőségű
papírra nyomott, igényesen, ötletesen megszerkesztett bemutatkozó kiadványoknak
bizalomépítő ereje van. Különösen, ha az a célpiac nyelvén íródott. További
érdeklődés esetén már jöhetnek a részletesebb, online elérhető információk.
Harmadik fokozatként javasolt a termék működését bemutató prezentáció
szervezése.
A menedzsment felkészítése a nemzetközi szereplésre
Sajnálatos, hogy a magyarországi vállalkozók 28 évvel a
rendszerváltás után nyilvánvalóan kevesebb nemzetközi tapasztalattal, jó
gyakorlattal rendelkezhetnek, mint a sokszor több száz vagy ezer éves kereskedő
múlttal rendelkező nemzetek és azok vállalkozásai.
Ez gyakran azért is probléma, mert – bár lassú változás már
látható – még mindig sokan idegenül, bizonytalanul mozognak külföldön az üzleti
életben. Nagyon sok befektetett idő- és pénz, mire az ember rájön, hogy a sok
lehetőség, a sok sikeres és kevésbé sikeres próbálkozás után jól válasszon
üzleti partnereket külföldön.
Nem az az élmény, hogy fogadják az embert, és egy találkozó
keretében bemutathatja az általa sikeresnek tartott terméket vagy szolgáltatást
az üzleti partnernek, hanem ha ezek után ki tudjuk szűrni a valódi érdeklődést,
és fel tudunk állítani egy stratégiát a termékünk iránti figyelem
felkeltéséhez.
Mindezen lépések megtételéhez jól fel kell készítenünk
magunkat és cégünk menedzsmentjét a következőkre: a fogadó ország üzleti
kultúrájának ismerete nélkül sosem leszünk sikeresek. Ismernünk kell a
szokásokat, az egyes jelzéseket, a kommunikációs sajátosságokat. Mindenekelőtt
hazánkat, Magyarországot képviseljük külföldön, ezért elvárás irányunkban, hogy
bemutatkozásnál térjünk ki röviden a hazai piaci környezetre, amelyben
vállalkozásunk működik. Emberi kapcsolatokat kell építenünk a bemutatkozás és
az első beszélgetések során, hogy megalapozzuk azt a bizalmat, amellyel felénk
fordulnak a partnerek a későbbiekben, amikor az üzleti lehetőségeket mutatjuk
be számukra.
Egy kávényi idő
Gyakran az egyes vállalkozások – takarékossági okokból –
e-mailen keresik meg konkrét ajánlataikkal potenciális külföldi partnereiket.
Ez a legritkább esetben vezet sikerre, hiszen sokszor nem is reagál a másik
fél.
A legtöbb esetben a folyamat azzal kezdődik, hogy a
kiválasztott potenciális partnerhez bejelentkezünk személyes találkozót kérve,
és ennek előkészítéseként megjelöljük röviden a témát. Bár az esetleges
elutasításon sem szabad meglepődni, de az esetek többségében, ha az ember
felajánlja, hogy odautazik egy személyes találkozó végett, általában az ajánlat
részletei és a nemzetközi kapcsolatépítés lehetőségét a fogadó fél szívesen
biztosítja. Egy kávényi időt mindenkinek megér a kíváncsisága.
Tudnunk kell, hogy nemzetközi színtéren nehezebb ellenőrizni
az elhangzott információk valóságtartalmát. Általában nem is szánják rá az időt
és az energiát a felek. Emiatt kiemelt jelentősége van a személyes fellépésnek,
a kommunikációs felkészültségnek. Egyszerűen érezni kell a kapcsolatépítés
lehetőségeit és a határait. Aki ebben tapasztalatot szerez, bármilyen üzleti
lehetőséget végig tud vinni.
Az első közös lépések
|
---|
Amennyiben megszületett cégen belül az elhatározás, a külgazdasági
intézményrendszer bármely pontját elérve bizonyosan segítséget kap az első
lépésekhez az ügyfél. Ne feledjük, itt is az ismerkedéssel kezdődik a közös
munka! Vagyis kell egy általános cégbemutató; konkrét külpiacra szánt termékek
bemutatása (termékjellemzők, árlista); céges értékesítési filozófia bemutatása;
valamint konzultáció a külpiaci stratégia felállításához.
Hamar, két-három találkozó után kialakul egy konkrét munkaterv, felépül
a kapcsolat. Közös felelősség ezt követően az egyeztetett szándékot
konkrétumokra váltani. |
A cég külpiaci stratégiájának megalkotása
Külpiacra lépéshez természetesen érdemes az üzleti tervezés
logikája szerint stratégiát alkotni, majd annak főbb mérföldköveit követni és
folyamatosan értékelni a megvalósítás során.
Egy hosszú távú külpiaci stratégia főbb elemei a következők:
piacok felmérése, a megfelelőnek tűnő célpiac kiválasztása; ismerkedés a
célpiac üzleti szokásaival, kultúrájával; potenciális partnerek beazonosítása
és megkeresése; a megfelelő partner kiválasztása; kereskedelmi ügyletek
(export, import) lebonyolítása.
Két-három éve megfelelően
működő kereskedelmi csatorna esetén dönthetjük el, hogy helyi partnereink
beváltak-e, van-e potenciál a piacban, további fejlődési lehetőség kockázatát
vállalhatjuk-e. Ha igen, a helyi cégalapítás, képviselet létrehozása segít a
hosszú távú fejlődésben és piacszerzésben.
A fogadó országban bizalmat kelt az új lehetséges
partnerekben, ha látják, beszéljük a nyelvüket, értjük és alkalmazzuk
szokásaikat, rendelkezünk helyi jog szerint alapított vállalkozással.
Általános alapelv, hogy helyi stratégiai partner nélkül
rendkívül kockázatos üzleti tevékenységet végeznünk. Szükség van valakire, aki
a helyi üzleti szokásokat, gesztusokat, adózási és egyéb formákat jól ismeri,
és döntéseink előtt tanácsokkal tud szolgálni.
Milyen kormányzati segítség áll rendelkezésünkre?
Hazánk kis, nyitott gazdasággal rendelkező ország, így a
hatékony és sikeres gazdasági működéshez a magyar kormány 2014 őszén új
külgazdasági stratégiát hirdetett meg. Ennek lényege röviden, hogy Magyarország
nyitott gazdaságként szélesre tárja kapuit minden világpiaci szereplő előtt,
aki új munkahelyeket teremtve, az értékláncban jelentős hozzáadott értékkel
bíró tevékenységet hoz hazánkba; valamint készek vagyunk kormányszintű
párbeszéd keretén belül a világ szinte bármely országával magyar
technológiatranszfer vagy kereskedelmi ügyletet megalapozni, ahhoz
finanszírozási segítséget nyújtani.
Kifejezett cél a magyar export ösztönzése és az országunkba
irányuló befektetői tőke növelése. Ehhez a kormányzat: Európában egyedülálló
kedvezményes adózási rendszert (például 9 százalék társasági adót, 15 százalék
SZJA-t); a magyar kormánnyal stratégiai partnerségi státusz megalapozását és
incentive juttatások széles körét; a stratégiát megvalósító intézményrendszert
vezetett be (erről részletesebben lásd keretes írásainkat).
Összefoglalva az üzleti világ jelentősen megváltozott az
elmúlt években. Az üzletkötések és pénzáramok globális iránya nyugatról keletre
és délre fordult. Manapság nem a változás ténye, hanem a sebessége az újdonság.
A gyorsabb és könnyebb kommunikáció előny sok esetben, de állandó
fenyegetettséget is okozhat az újabb és újabb világpiaci versenytársak színre
lépésével.
Általános tapasztalat, hogy nemzetközi ügyletekben továbbra
is a felépített emberi kapcsolatok és a bizalom ereje a döntő. Legtöbben nem
szívesen váltanak hirtelen másik partnerre rövid távú árelőny miatt.
Szerencsére a világ számos országában a stabil magyar politikai helyzet, a
tudományos- és technológiai eredményeink pozitív üzleti várakozást jelentenek,
és szívesen fogadják ajánlatunkat.
Ez jó hír és biztatás ahhoz, hogy érdemes nekivágni és
tudatos stratégiát alkotva – esetleg a kormányzati szereplők segítségét kérve
– felépíteni magunkat a világ piacain.