Közvetlen kertszomszédunk gyermekeinek példáján látom, hogy nincsenek
könnyű helyzetben a mai fiatalok. A gépészmérnöknek készülő Dávid hamarosan
elvégzi a főiskolát, és a tervei szerint mesterképzésen tanulna tovább. Az idei
nyári gyakorlatot egy helyi vállalatnál tölti, amely már most teljes állásban
tudná őt foglalkoztatni. Tiszteletben tartják a döntését a továbbtanulásról,
így arra az időszakra ösztöndíjat kínáltak fel neki – elköteleződéséért
cserébe, vagyis két év múlva hozzájuk megy majd vissza dolgozni. Kisebbik
testvére, Martin még középiskolás, még van ideje dönteni, mi lesz, ha nagy
lesz. Azon viszont már elgondolkodott, hogy lehet jobb volna tanár helyett
informatikusnak menni. Vagy ideális esetben e-sportolónak, hiszen szeret
játszani, és jól lehet keresni már ezen a területen is.
Három hasznos képesség a jövőben
Bármit is
választ Martin, az biztos, hogy élete során egyszer vagy kétszer szakmát vált
majd, vagy hosszabb ideig visszaül az iskolapadba, hogy új munkát, új
mesterséget tanuljon. Elődeink még nem látták előre, hogy ilyen sok
informatikusra lesz szükség. De mi sem vagyunk különbek, mi is csak megtippelni
tudjuk, hogy tíz év múlva milyen új munkahelyekre lesz szükség, és ennek
megfelelően azt sem tudjuk, mire készítsük fel a gyermekeinket. A Cognizant
2017 novemberében készített egy tanulmányt, ebben 21 olyan új munkakört írtak
le, amelyre szerintük az elkövetkező 10 évben nagy lesz a kereslet (ezekre a
munkahelyekre példát keretes írásunkban találhatnak). A tanulmány szerint három
közös vonás fedezhető fel ezekben a munkahelyekben: mesterséges intelligencia
ide vagy oda, de nagy szükség lesz személyes trénerekre, akik embereknek
segítenek jobbá lenni bizonyos képességekben (és itt nem csak a napjainkban
tipikusan fejlesztett vezetés vagy menedzseri kvalitásokra gondolnak). A
második a gondozás. A gyógyítás és az egészség fenntartása a jövőben is fontos
lesz, ebben a környezetben az egészségügyi rendszereknek a változó társadalmi,
gazdasági és technológiai trendekkel kell megküzdeniük. A harmadik az
összekapcsoltság, a konnektivitás. A jövő a partneri kapcsolatokról szól,
legyen az az ember és a gép szimbiózisa, a hagyományos és árnyék IT-megoldások,
a fizikai vagy virtuális világ összekapcsolódása. A jövő munkaerejének lesz a
feladata ezen világok között hidakat, kapcsolatokat építeni. Vagyis picit
közérthetőbben fogalmazva: a tanulás és a tanítás képességére, az empátiára és
az érzelmi intelligenciára, valamint a jó kommunikációs, kapcsolatépítő
készségekre biztosan szükség lesz 10-20 év múlva is.
Felértékelődő mentorszerepek
Úgy tűnik,
hogy a készségek fejlesztése mellett a tanulás, az információ bár fontos, de
másodlagos szerepet tölt be. Jelenünkben is félévente, gyakran havonta változik
az IT-tudás, aki lépést kíván tartani vele, kötelező újabb és újabb ismereteket
elsajátítania. Vagyis az alapdiploma után az átképző iskolák, tanfolyamok,
ingyenesen elérhető online tudásbázisok, mentor kollégák felelőssége kitermelni
az új szakmabelieket.
Az
ITBEHAVOIUR májusi számában 10 karrierváltó, informatikussá átképzett fiatal
történetét mutattuk be, hadd említsünk meg mostani cikkünkben is egy újabb
példát. A 32 éves Sipos Mariann matematikus végzettségű, tanári magánórákból tartotta el
magát. Miután már nem lelkesítette, hogy ugyanazokat tanítja ugyanarra, úgy
gondolta, jó lenne egy optimalizáló cégnél dolgozni. Ám az első interjún azt
mondták neki, hogy a matematikusi végzettség mellé fejlesztői tudásra is
szükség van. Elvégzett egy négy hónapos tanfolyamot, ahol azt tanulta meg, hogy
egy-egy probléma megoldásához hogyan kell elindulni. A matematikai képzettség
mindenképp segítség volt, hiszen a programozásra jellemző strukturált
gondolkodást már elsajátította. Néha szokták furcsállni, hogy lányként
fejlesztőként dolgozik, de már megszokta. A programozás az ő területe, ahogy
fogalmazott, az teszi boldoggá, ha kódot írhat, és szereti, hogy társaságban
dolgozik, plusz a fizetésével is elégedett – vagyis bejött neki az új szakma.
A hasonló
sikertörténeteken felbuzdulva legutóbb például a PROGmasters képzésére
kétezren(!) jelentkeztek, de a 4,5 hónapos tanfolyamra csupán 35 embert tudtak
felvenni. A Greenfox Academynél is sorban állnak a jelöltek, négy pszichológust
csupán azért foglalkoztatnak, hogy belső motiváció alapján szűrjék meg a
jelentkezőket. „Ha kellőképpen motivált embereket találunk meg és veszünk fel,
az már fél siker” – fogalmazott Baráth Barbara ügyvezető. Ő azt tartja jó jelöltnek,
aki a saját tudásának gyarapításába fekteti a pénzt, vagyis az idő mellett
hajlandó pénzt is áldozni azért, hogy új szakmát tanuljon. Bárkiből lehet jó
programozó, informatikus, ha megfelelően erős a motivációja – fogalmazott az
ügyvezető –, így ezért tartják meghatározónak a pszichológusok által is
támogatott kiválasztási folyamatot.
Motivált emberek, ha jönnek
Bálint Viktor, a Codecool ügyvezetője is hasonló véleményen van: amikor
valaki (önként) hozzájuk jelentkezik, már eleve elszánt, motivált emberrel
találkoznak, aki jól átgondolta döntését. Ennek megfelelően nem gördítenek
óriási akadályokat a jelentkezők elé, a motivált, angolul beszélő és a mintázat
felismerésére képes embereket felveszik. Az ügyvezető szerint azonban sokkal
több ember lenne képes átképeztetni magát informatikusnak, sokkal többen tudnák
a szakma elvárásait teljesíteni, mint ahányan ezt elhiszik magukról – önbizalom
hiányában sokan nem is merik kipróbálni a váltást.
Más a helyzet
akkor, amikor egy vállalat azzal a kéréssel fordul hozzájuk, hogy képezzék át
informatikussá
ezer raktári munkásukat, akikre az automatizáció miatt már nincs szükség. Ekkor
már igazi kihívás a motivációt megtalálni és felébreszteni az egyébként
munkahelyük elvesztésétől félő emberekben. Filep Szabolcs, a PROGmasters ügyvezetője olyan esettel is
találkozott, amikor egy partner cég alkalmazottja jelentkezett hozzájuk,
mondván, felmond a cégnél is, csak tanulhasson. Miután felvették a kapcsolatot
a céggel, nemcsak hogy a jelentkező átképzési költségeit állta a vállalat,
hanem a tanulmányi szabadság után visszavették – az új szakmában, magasabb
fizetéssel.
Több mindenhez szeretnek érteni
Az átképzés
híve Czibók Zoltán,
a DXC Technologies Magyarország ügyvezető igazgatója is, akinek az volt többek
között a feladata, hogy a hagyományos megközelítéshez szokott dolgozókat
átvezesse egy agilis és laposan felépülő szervezetbe, ahol a szerepkörök nem
határolódnak el annyira élesen egymástól, mint korábban. Az adott feladatkörhöz
értő kolléga segítségével munkaidő alatt oktatták az újdonságra a
munkatársakat. Ám így is akadtak olyanok, akik nem voltak hajlandók tanulni –
ezt persze nem tudták kötelezővé tenni számukra. Tóth Mária,
a vállalat
szoftverfejlesztési igazgatója szerint a mostani fiatal, Y generációnak
szerencsére széles az érdeklődési köre, egyik nap még a mesterséges
intelligenciával barátkoznak, a másik nap már az agilis fejlesztés fortélyait
bújják. Annak a kollégának, aki az egyik projektben infrastruktúra támogatási
feladatokat látott el, a másikban pedig fejlesztőként vehet részt, a tanulásra
és a tanultak kipróbálására egyaránt lehetőséget biztosítanak cégen belül.
A jövő munkahelyei |
---|
A Cognizant
2017 novemberében készült tanulmánya 21 olyan munkakört sorol fel, melyek
szerintük az elkövetkező 10 évben a munkák nagy részét adják. Az elképzelt
munkaköröket egy mátrixba elhelyezve jelenítettek meg, ebből sorolunk fel pár
kedvencet.
– Adatdetektív: nem igazán programozói vénával megáldott adattudós
lenne, hanem inkább az a nyomozó, aki a különböző adathalmazokban és adatok
között új összefüggéseket fedez fel.
– Bring Your Own IT facilitator: a szakember feladata lenne az árnyék
IT-megoldások és a hivatalos vállalati IT-infrastruktúra közötti kapcsolódási
pontok megtalálása, illetve olyan munkakörnyezet megteremtése, amely elősegíti
a digitális folyamatokat és az IT-t partnerként tünteti fel.
– MI üzleti
fejlesztési menedzser: a mesterséges intelligencia a számítástechnika összes
sarkában megtalálható, de egy dolgot még nem képes megtenni, eladni önmagát,
ezért lesz szükség az MI üzleti fejlesztési menedzserre.
– Edge computing mestere: szakember feladata lenne az edge
computing környezet kialakítása, annak fenntartása, működtetése.
– Sétáló és
beszélgető társ: abban a korban, amikor a mesterséges intelligencia miatt egyre
több lesz a munkanélküli ember, valamint a társadalom elöregedése miatt egyre
több lesz az egyedül élő idős ember, olyanokra is szükség lesz, akik társai
lehetnek az idősebbeknek, szívesen sétálnak, beszélgetnek velük, esetleg a
kutyájukat is megmozgatják.
– MI segítette egészségügyi technikus: a mostani rendszergazda és szakápoló
hibridje lenne ez az egészségügyi dolgozó, aki számítástechnikai eszközök
segítségével sietne a közel vagy távol lévő páciensek segítségére, szükség
esetén a távolról is elérhető szakorvosok segítségét bevonva.
– Kiberváros elemző: az ebben a
pozícióban dolgozónak lesz a feladata az önkormányzatok működtetése azzal, hogy
a városról és a polgárokról származó adatok egészséges és állandó áramlását
biztosítja, ennek megfelelően, ha egy automatikus adattovábbító rendszer
elromlana, az ő feladata lenne megjavítani, kicserélni a szükséges alkatrészt. |
És hogy mit
tudnak megtanulni 4-4,5 hónap alatt egy átképző iskolában a jelentkezők? Hát
elmélyedni biztos nem tudnak az informatika rejtelmeiben. Amit azonban
megtanulnak: tanulni. Továbbá önbizalmat kapnak mentoraiktól, hogy képesek
szakmát váltani, képesek újba bekezdeni, képesek helytállni egy számukra
furcsább, netán komfortzónán kívüli helyzetben. Az átképzéssel foglalkozó
iskolák képviselőivel folytatott beszélgetés alapján kiderült, hogy a hozzájuk
forduló embereknek csak-csak van valami közük az informatikához. A legtöbb
jelentkező először kipróbál egy online kurzust, és megnézi, hogy képes lenne-e
végigvinni az ott tanultakat. (Ez persze azt feltételezi, hogy a jelentkező
beszél angolul, ami az átképző iskolákban alapfeltétel.) Ha ez még nem vette el
kedvét, akkor jelentkezhet az iskolák nyílt napjaira, ahol jobban betekinthet
abba, milyen munka is folyik ott. És ha mindezt továbbra is érdekesnek,
motiválónak tartja, akkor már csak a jelentkezés marad hátra. Van olyan iskola
is, ahová a tényleg nulla informatikai ismerettel rendelkező embereket is
felveszik, és vállalják, hogy informatikust faragnak belőlük. Ennek megfelelően
ott viszont hosszabb a képzési idő, általában 12 hónap, amit még 6 hónapos,
munkahelyen eltöltött gyakorlat követ.
A legtöbb
iskola azért választja a 18 hetes képzést, mert úgy vélik, ez az az idő, amit
egy felnőtt, aktív kenyérkereső megengedhet magának ahhoz, hogy fizetés nélkül
tanuljon. A tandíjat is úgy találták ki, hogy ha valaki nem ösztöndíjas vagy
nem a cég fizeti a képzését, akkor elegendő csak a munka elkezdése után
törleszteni – vagy ha nem találna állást (amire nem sok példa volt eddig),
akkor a tandíj felét elengedik. Az iskolák gyakorlatilag fejvadász cégként is
működnek, ami azt jelenti, hogy a vállalatok is fizetnek nekik, hogy
megtalálják számukra a junior munkaerőt.
Gyakorlat, gyakorlat, gyakorlat
Ezekben az
intézményekben mindenképpen a gyakorlati, piaci oktatáson van a hangsúly. Olyan
légkört szimulálnak oktatás közben, mintha igazi fejlesztőcégnél dolgozna az
ember, ez az iskolák, a jelentkezők és a partnercégek számára is egyaránt
fontos. Filep Szabolcs, a PROGmasters ügyvezetője szerint arra is kiemelten
figyelnek, hogy dedikált mentorok foglalkozzanak a tanulókkal, akik tanácsokkal
látják el a diákokat, előre mozdítják őket, ha elakadnának munkájuk, személyes
fejlődésük során. Mert az átképzés kicsit a személyi fejlődés, gyarapodás egyik
stációja is. A képzés során az emberek agya átáll, elkezdi (jobb esetben
folytatja) az edzést és megszokja az intenzív tanulást.
Bálint Viktor
szerint még csak most vagyunk a digitális transzformáció elején, ez az átállás
rengeteg informatikust kér majd a világtól. A hiány növekszik (2020-ra 800 ezer
üres informatikusi állás lesz az EU-ban), emiatt úgy gondolja, hogy a lassú
állami reagálást kiváltandó sokkal több piaci szereplőre lenne szükség. Baráth
Barbara szerint az átképzési igény nem hal el, mert nemcsak az IT-ban
dolgozóknak, hanem mindenkinek 4-5 évente iskolapadba kellene ülnie, hogy új
szakmát vagy új fogásokat tanulhasson. Filep Szabolcs sem hiszi, hogy
munkaerőpiaci lyukak betöméséből állna csupán a feladatuk. Olyan jelölt is
megfordult már náluk, aki nem átképezni, hanem csak képezni akarta magát. Mert
érettségi után felmérte, hogy nem akar még három évig egyetemre járni, hanem
egyből gyakorlati képzést kér, majd pedig munkába szeretne állni.
És mit
gondolnak a cégvezetők az átképzett emberekről? Az EUedge-nél 18-an dolgoznak,
közülük 5 munkatársat átképző iskolából, vagyis bootcampből vettek fel. Füles Márta
ügyvezető szerint nem
az átképzés volt számukra hangsúlyos. Azt volt fontos, hogy érdeklődő embereket
találtak, akiket motivál ez a terület, és nem kényszerpályaként élik meg az
informatikusi szakmát. A junior fejlesztők cégük életét is átalakították,
változtattak a vállalati kultúrán: a náluk dolgozó, szenior fejlesztők
mentorokká váltak, akik megtanultak tanítani. Az ügyvezető a csillogó szemeket,
az érdeklődést és a motivációt keresi az emberekben, ha ezek megvannak, akkor
minden más kérdés megoldódik.
Az EUedge-nél
a megtartásra is figyelnek, ennek megfelelően a fejlesztők saját projektekkel
is foglalkozhatnak a munkaidő bizonyos százalékában. Így fejlesztettek egy
ajánló algoritmust, amely annyira sikeres lett, hogy külső cégbe szervezték ki,
majd el is adták egy másik vállalatnak. De a cégvezetőnek csupán az egyik szeme
nevetett, a másik sírt: a sikerre a Google is felfigyelt és elszipkázta tőlük
az ötletet kifejlesztő informatikust.
A váltással mindenki jól jár
A NEXON-nál
is figyelnek arra, hogy érdemes váltási lehetőséget biztosítaniuk a vállalatnál
régóta dolgozóknak. Így például gyakran előfordul, hogy a bérszámfejtők közül
sokan továbbtanulnak és informatikusként dolgoznak – ugyancsak cégen belül. De
az is előfordult, hogy a gyakornoki programba jelentkeztek a nem junior
pályaváltók. Sőt, dolgozik náluk egy szülész-nőgyógyász is, aki hátat fordított
egyébként nem kevés tanulás árán megszerzett szakmájának, és fejlesztőnek állt.
Ahogy található a cégnél olyan programozó is, aki korábban egy németországi
multinál IT-vezetői munkakörben dolgozott, de kiégett, és családiasabb
munkahelyet keresett.
És ha már megvannak ezek a tehetséges, átképzett informatikusok, akkor
nem bízzák a véletlenre, hanem mentorprogrammal biztosítják, hogy folyamatos
szakmai tudáshoz jussanak a junior pályamódosítók. Ezt a feladatot a
tapasztaltabb kollégák szívesen felvállalják. Mentornak lenni motiváló, hiszen
az oktatás szakmai fejlődéssel jár, és az sem mellékes, hogy így lehet a
vállalati ranglétrán elindulni felfelé. A rengeteg lehetőség mellett egy
szabadegyetem programot is meghirdettek, ahol a vállalat dolgozói az előadók.
Nincs tematikus megkötés, ha valakinek van egy érdekes témája, akkor a kollégák
előtt bemutathatja. És sok a jelentkező előadónak, a kollégák alkalmanként
50-60 témakört hoznak.
A céges márkaépítésre is összpontosítanak
Az átképzés
mellett a hosszabb távú, munkaerőhiányt mérséklő programok is előtérbe
kerülnek. Az ember azt gondolná, hogy a hasonló programokat a nagyvállalatoknál
komolyan veszik és természetes, hogy megvalósul az együttműködés az oktatási
intézmények és a vállalatok között, de ez csak kívülről van így. Az IT
Services-nél is komoly előkészítésre és háttérmunkára volt szükség ahhoz, hogy
hosszú távú együttműködést hozzanak tető alá a különböző intézményekkel.
Gergely Zsolt, a vállalat intézményi együttműködések szakértőjének
elmondása szerint erőfeszítést igényelt a döntéshozókat meggyőzni arról, hogy
ne csak a krízishelyzetre reagálva hozzanak gyors, munkaerőhiányt enyhítő
döntéseket, hanem hosszú távú megoldásokat is keressenek. Így született meg
2016-ban az a programjuk, melynek célja volt a vállalati márka erősítése a
diákok körében. Az is kihívást jelentett a programban, hogy a kollégákat
megnyerjék önkéntes oktatónak, de szerencséjükre sok volt tanár dolgozott
náluk, a 100 önkéntes jelentkező tavaly 800 órányi oktatást tartott. Így
kétszeresen jól jártak a programmal: nemcsak a fiatal tehetségeket találták
meg, hanem csökkentették a fluktuációt azok körében, akik az oktatásban
motivációt találtak. És ha már a számoknál tartunk: tavaly 3500 diákhoz
jutottak el, és a jelentkezők 11 százaléka ezeken a programokon keresztül jött
hozzájuk dolgozni.
Az
Ericssonnál a komfortos munkakörülmények biztosításában is meglátták azt a
vonzerőt, amely az Y generációs munkavállalókat megszerzi és megtartja. Új
székházuk építése 2016-ban kezdődött el, és mire 2018 május végén hivatalosan
is felavatták, már ki is nőttek, olyan gyorsan fejlődött a cég. A szokásos
felvételi csatornák náluk is megtalálhatók, ismertette Bohács
Bernadette HR-vezető,
vagyis az egyetemi együttműködési programok, a személyes ajánlás, az erős
munkáltatói márka mind-mind új munkaerőt hoznak. A megtartásnál a különleges
munkakörülmények biztosításával erősítenek, egy hiteles vállalatnál fontos,
hogy hiteles értékek mentén köteleződjenek el. Így az új irodában figyeltek a
zöld környezet kialakítására, a természetes és újrahasznosítható anyagok
használatára, a hulladék szelektív gyűjtésére, sok közösségi teret hagytak a
székházban, az ebédlőt pedig egy nagy, közös térben helyezték el. De
megtalálható a gerincbarát székek és a felemelhető asztalok, ahogy változatos
egészségmegőrző programokkal és egy saját üzemorvossal is a kollégák
rendelkezésére állnak.