Bizakodva, széles mosollyal lép be a frissen diplomázott Márton az üvegfalú
interjúszobába, a világot jelentő „deszkákra”. A pillanatok alatt lezajló
előadást azonban nem koronázza fékevesztett tapsvihar, csak a vörös függöny,
jelen esetben az ajtó hangos csattanása. A drámai helyzet kiváltója pedig nem
más, mint az irreálisan magas bérigény és az ehhez társuló szakmai kompetenciák
teljes hiánya.
E rövid anekdota valójában nem történt meg, mert az Y generációs Márton arrogáns
és
valóságtól elrugaszkodott személyisége csak a köztudatban él. De valamiért
mégis ez a kép él a fejekben a fiatal munkavállalókról. Éppen ezért kérdeztünk,
elemeztünk és tévhitet oszlattunk, hogy végül objektív áttekintést nyújthassunk
mindazoknak, akik elvesztek a pro és kontrák útvesztőjében, már ami a fiatal
generáció munkahelyi preferenciáit illeti.
Versenyhelyzetben a HR
A következő történet már valós: adott egy, az audit területén dolgozó fiatal
pályakezdő,
aki áprilisban, vagyis az auditszezon kellős közepén úgy érzi, hogy 17 órakor
fel kell állnia a székéből és haza kell mennie pihenni, mert elfáradt. Vajon
mit lépjen erre a menedzsere, mit lehet kezdeni a helyzettel? Hogyan reagáljon?
Miként álljon ahhoz a generációhoz, amely olyan attitűdöt, habitust hozott a
munka világába, amilyennel ő még nem találkozott? Az Y generáció izgalmas
kihívásokat tartogat mindenki számára, de jobb megérteni a változásokat, mint
elutasítani.
A megfelelő
minőségű és mennyiségű munkaerőért egyre élesebb küzdelmet folytatnak a
vállalatok – érthető, hiszen a szakember- és munkaerőhiány masszív korlát a cég
növekedése, bővülése útján. Már nem csak a HR-rel foglalkozók tudják pontosan,
hogy Magyarországon nem triviális jó kollégákat találni napjainkban. Az egyre
fokozódó harc lett az aktuális trend a munkaerőpiacon, ez pedig
paradigmaváltást jelent a HR-szakmán belül.
Leginkább a
marketing világához lehet hasonlítani a kialakult helyzetet: ott magától
értetődő volt mindig is, hogy a vevőkért, az ügyfelekért versenyezni kell,
ezért elsődleges feladat megismerni és kielégíteni az igényeiket. Nos, ezt a
vezérelvet üdvözölhetik már a HR-esek is saját körükben – számukra korábban nem
volt ennyire evidens, hogy a munkaerőpiacon versenyezni kell a tehetségekért.
„De nem csak
a talentekért küzdünk – mondja Mármarosi András, a PwC Magyarország
People and Organisation vezető menedzsere. – Küzdünk a blue- és white-collar
munkavállalókért egyaránt, és nemcsak az informatikusokért, hanem a
pénzügyesekért, sőt még a HR-es toborzási szakemberekért is. Mindez fokozódó
bérspirált, növekvő béreket eredményez, persze iparáganként és
szakmaspecifikusan eltérő arányban. Kis túlzással élve, van olyan cég, ahol 90
kilométeres körzetben keresnek operátort, akinek ha van két keze, két lába, és
hajlandó bemenni az interjúra, már jó.”
Tűpontosan
tudni, mi kell az új generációnak
A
munkaerőhiány nem csak HR-probléma: a legnagyobb hazai vállalatok vezetőinek 95
százaléka tartja komoly kihívásnak a PwC kutatása szerint. Eljött az idő, amire
a HR-esek hosszú évek óta vártak: a humánkérdés stratégiai szerepet kapott a
vállalatvezetésben; az emberi tényezők egyre fontosabbá válása már CEO szinten
is megjelenik. A felső vezetők esetében az a kihívás, vajon észlelik-e, hogy az
Y és a Z generáció más.
Top 10: a fiatalok munkahelyválasztási preferenciái
|
---|
1.
Munka–magánélet egyensúlya: rugalmas munkavégzés
2:
Munkakörnyezet, munkatársak
3: Javadalmazás:
alapbér
4:
Munka–magánélet egyensúlya: sabbatical
5: A munka
tartalma: érdekes, kihívó munka
6:
Javadalmazás: cafeteria választéka
7:
Javadalmazás: túlóra kompenzáció
8: Szervezet
és kultúra: csapatmunka és együttműködés
9: Vezetés:
közvetlen, őszinte kommunikáció
10: Fejlődés
és karrier: szakmai kompetenciák fejlesztése belföldön |
A
munkaerőpiac speciális szegmense az Y generáció és alapvetően a pályakezdők.
Hatalmas erőforrásokat fordítanak a cégek arra, hogy bevonzzák az új
kollégákat, és ha azok 3-6 hónapon belül felállnak és elmennek, a toborzásra
fordított összeg ablakon kidobott pénz lesz. Vagyis a megtartás is roppant
fontos. A fluktuáció mértéke a becslések szerint 30-40 százalék körüli, persze
ez iparáganként változó. Ha a pályakezdő tapasztalata a próbaidőn belül más,
mint amit ígértek neki, feláll és elsétál, gondolkodás nélkül.
De mi alapján
választ céget a munkavállaló? Mármarosi András saját kutatásukat ismertetve
elmondta: közel 13 ezer hazai közép- és felsőoktatási intézményben tanuló diák
és pályakezdő (16–28 éves korosztály) munkahelyválasztási preferenciáit mérték
fel. A fő kérdés az volt, mit várnak a fiatalok a jövendőbeli munkahelyüktől;
nyolc tényezőből kellett a legfontosabbat kiválasztaniuk 36 kérdés útján. A
kialakult sorrendet keretes írásunkban találják, az alábbiakban az élenjáró
legfontosabb (és vezetői szinten talán a legmeglepőbb) szempontokat
részletezzük annak reményében, hogy a döntéshozók „radarjain” is megjelennek
majd a legújabb trendek.
Rugalmasság
és stabilitás egyszerre
A toplista
élén végzett a rugalmas munkavégzés iránti (nagyon erős) igény a munka és a
magánélet egyensúlyának jegyében. Mit akarnak a fiatalok? Azt, hogy amennyiben
van rá lehetőség, ne szorítsák őket fix munkaidő-keretbe, szeretnék ők maguk
meghatározni és beosztani, hogyan és mivel töltik az idejüket, mikor és mennyit
dolgoznak egy adott feladat határidőben történő elvégzése közben.
Javadalmazás:
legyen alapbér! A fentiek fényében talán meglepő és némi ellentmondást is
takar, hogy amellett, hogy szabadságot és rugalmasságot kérnek, nagyon is
igényük van a biztonságra a fizetés tekintetében. A kiszámítható, fix fizetést
részesítik előnyben a teljesítményalapú bérezéssel szemben, ami a
preferenciájukban igencsak hátul kapott helyet. Vagyis nem vonzó számukra az az
ígéret, hogy amennyiben teljesítik (egyszer majd) a célkitűzést, egy év múlva
learathatják annak gyümölcsét is, de a bónusz másoktól is függ – ez nem fogja
motiválni őket.
Legyen
sabbatical, azaz alkotói szabadság. Már az is meglepő, hogy pályakezdők
esetében ez az igény egyáltalán felmerült, ráadásul a toplista élére került.
Ennek több oka is van. Egyrészt sok, még felsőoktatásban tanuló fiatal dolgozik
már valahol, így szerzett némi tapasztalatot a munka világában. Másrészt
beszélgetnek az idősebb generációk tagjaival, és mások példáján is látják, hogy
a szabadság hosszabb formája egy-egy kiemelt projekt sikeres teljesítése után
járható út. Harmadrészt látták azt is, hogyan áldozták fel szüleik saját
egészségüket (is) a munka oltárán – az idősebb generáció tagjai még hajlandóak
belehalni a munkába, ám ez a fiatal generáció számára nem vonzó életfilozófia
és egyáltalán nem járható út.
„A HR-eseknek
izgalmas kihívás, van-e policy, céges gyakorlat arra, hogy lehetséges-e a
rugalmas munkavégzés, van-e törzsidő, bejöhet-e később, elmehet-e hamarabb a
dolgozó, hogyan kezelik a túlórákat, van-e home office lehetőség, és milyen
technológiai környezetben dolgoznak a munkavállalók – pontosan ezek a
feltételek érdeklik a fiatalokat. Meglepő, de a cég brandje már kevésbé fontos
számukra. Nem azért szerződnek egy céghez, mert ismert, nemzetközi multiról van
szó. Pár évvel ezelőtt ez még fontos volt, mára változott a helyzet” –
összegezte Mármarosi András.
Pán
Péterek generációja? Csak a képzeletben!
Az X
generáció, azaz az 1960–1979 között születettek olyan rendszerben nevelkedtek,
amely megkövetelte a nagyfokú önállóságot, és ez érződik a munkához való
viszonyukban is. Ők az elsők, akik mertek karriert építeni és örömöt keresni a
munkában, ám összevetve az Y-osokkal, más néven a millenniumi generációval és
a
Z-sekkel, meglepő a preferenciák változása.
A feltörekvő
generációkat nem mindenki fogadja tárt karokkal, sőt az Y és Z generációt
rengeteg negatív előítélet, megbélyegzés, kritika éri. A rossz nyelvek
lustának, motiválhatatlannak, a relatív jólétet és az önmegvalósítást mindennél
fontosabbnak tartónak nevezik őket. De ez pont annyira igaz, mint az, hogy a
babyboomerek digitális analfabéták. Nagyjából 2020-ra a munkavállalók felét a
millenniumi és a Z generáció fogja alkotni, az új nemzedékek térhódítása pedig
most is érezhető a munkahelyeken, hiszen számos ponton már az ő igényeikhez
alkalmazkodnak a munkaadók.
Az általunk
végzett ITB-s mini kutatásban résztvevők több mint fele, akik az 1980–1995
között született Y generációt képviselik, arra a kérdésre, hogy mi tesz egy
munkahelyet vonzóvá, kivétel nélkül a home office, a flexibilis munkaidő és az
önmegvalósítás triumvirátusát nevezték meg, a Z nemzetékkel karöltve –
összhangban a fentiekben ismertetett kutatással. Nem meglepő ez annak tükrében,
hogy a korábbi generációkhoz viszonyítva a végtelen lehetőségek korába
születtek, így a technológia adta lehetőségek kihasználása, az önismeret és a
munkában való kiteljesedés igénye szinte zsigerből jön számukra. Már nem a
munkahelyen eltöltött idő a presztízsteremtő, hanem sokkal inkább a több, de
gyorsabban elvégzett munka, időrabló tevékenység nélkül. Egyébként a legtöbben
a heti öt napnak, vagy a minimum heti két-három home office-nak örülnének.
A work–life
balance megóvása érdekében az általunk megkérdezettek – generációtól
függetlenül – lemondanának az előrelépési lehetőségről és a kevesebb bért is
bevállalnák a kevesebb munkaóráért cserébe. A sabbatical, azaz a fél év
fizetett karrierszünet kérdéskörét is feszegettük, ahol viszont szépen
elhatárolódott egymástól az X, az Y és a Z nemzedék. Az X-esek közül szinte
mindenki feleslegesnek tartotta, de az Y-osok közül sem éltek volna vele sokan.
A Z-sek már nagyobb érdeklődést mutattak, és azok, akik egyetértettek a
sabbatical jelenségével, főként művészeti önmegvalósításra, utazásra és sportra
fordítanák a fél év karrierszünetüket.
Arra is
kíváncsiak voltunk, hogy mennyire jellemző a válaszadókra az, hogy inkább
várnak az adandó alkalomra, minthogy olyan munkát végezzenek, amit nem
szeretek. Itt korcsoportra való tekintet nélkül a jellemző felé dőlt a mérleg
nyelve. Ami szintén azt mutatja, hogy már nem szellemi szalagmunkát kívánnak
végezni az emberek. A technológiát illetően a legtöbben segítő eszközként
tekintenek az egyre automatizálódó folyamatokra.
S milyennek képzelik
el az X-esek az álommunkahelyet? A válaszadók esetében a jó munkahelyi hangulat
szinte mindenkinél az első helyen szerepelt, ahogy a reális bérezés és a
családbarát szemlélet is. Ezzel szemben a millenniumi generáció számára a
flexibilitás került a dobogó legfelső fokára mindamellett, hogy változatos
kihívásokkal teli legyen a munkakör, de a kreatív, értékteremtő jelzők is
gyakran felmerültek, a sor végét pedig a nyugati színvonalú bérezés zárta. A Z
nemzedék esetében a kreativitás, a szabadidő és a megbecsülés volt az abszolút
befutó, míg a bérezés csak sokad ragú szempont lett.