Lehet nagyot
álmodni, csak okosan kell álmodozni. Az elmúlt időszakban egyre több (az elmúlt
8-10 évben sikeressé vált) hazai vállalkozás tulajdonosa dönt úgy, hogy a
nemzetközi piacon is megméreti magát. A belső motiváció, a növekedés iránti
hajtóerő természetes, hiszen ki ne szeretné átlépni a határokat; ki ne akarná
termékét, szolgáltatását külföldön is megmutatni; ki ne tervezné azt, hogy
ugyanannyi munkabefektetéssel a hazai profitlehetőségek többszörösét keresi
majd; és ki ne vágyna nemzetközi hírnévre, túllépve a hazánkon belüli
ismertségén. A baj csak az, hogy a nemzetközi piacra lépés egyáltalán nem
könnyű, és egészen más feltételeket, valamint előkészületeket igényel, mint a
hazai terjeszkedés.
Sok mendemondát hallani azzal kapcsolatban, hova érdemes, hova nem
érdemes menni, ám a nagyratörő tervekbe csúnyán bele lehet bukni, és egy-egy
ilyen próbálkozás során sok százmillió forintot is el lehet elégetni. Jó hír
viszont, hogy a magyar vállalkozások iránti érdeklődés felpezsdült az elmúlt
időszakban, például a tengerentúlon. Ami biztos: csak megfelelő stratégiával és
erős (a témában jártas) tanácsadói háttérrel, valamint lokális csapattal
érdemes nekivágni egy ilyen útnak. Cserébe viszont a nyeremény sem hazai
léptékkel mérendő.
Van már történeted?
Nem kell
félni a külföldi piacra lépésről, csak megfelelően kell előkészíteni – a
stratégia részét pedig nemcsak az üzleti terv és a költségvetés kell, hogy
képezze, hanem a saját brand kialakítása, a cég arculatának felépítése, és a
kiváló helyismeret, a lokális adottságokhoz való kapcsolódás, az ebbéli előnyök
kiaknázása is.
Ha egy éves
időszakra vetítjük a külföldi piacra lépést, és ezt az időintervallumot osztjuk
szakaszokra, akkor öt lépésben érdemes gondolkodni és tervezni. Egy: stratégiai
piacelemzés. Végre kell hajtani a potenciális célpiacok felkutatását és teljes
körű trendelemzését; a politikai, gazdasági, társadalmi környezet
kiértékelését; a személyiség- és generációs térképek elkészítését. Definiálni
kell a piacra lépési pontokat – meg kell határozni a konkrét termék- vagy
szolgáltatásirányokat, rangsorolni kell a lokációkat. Definiálni kell a „soft”
tényezőket is, például a magyar imázs megítélését a célpiacon, illetve a célpiac
mindennapi életének, szokásainak, trendjeinek a megismerését. Kettő:
átvizsgálás, azaz a cég eladhatóságának a felmérése (mekkora a mérete, mennyire
egyedülálló a tudása, van-e a cégnek arca, arculata, van-e sztorija stb.).
Felül kell vizsgálni a terméket/portfóliót is (van-e valódi, egyedi termék,
brand, sztori), illetve a menedzsmentet, valamint a szervezet állapotát, a
külföldi terjeszkedéshez való érettségét is. Három: a „go vs. no go” döntés
meghozása, vagyis el kell dönteni, hogy menjen vagy maradjon-e a cég – ehhez
szükséges a nemzetközi piacra lépés projekttervének, valamint a költségvetésnek
az elkészítése. Négy: a konkrét előkészületek és az üzletfejlesztés
megvalósítása. Lesz egy sor teendőnk: a termékkoncepció felépítése
(célcsoportok definiálása, a célpiachoz igazított termékek felépítése, brand
munkálatok elvégzése); stratégiai sales munkálatok meghatározása (érdemi
adatbázis felépítése a célpiacra, sales szupport anyagok elkészítése,
anyanyelvi minőségű fordítások elvégzése); kommunikációs csatornák kiépítése és
működtetése (saját social media stratégia felépítése, a célpiac social media
szokásainak elemzése, a kommunikációs kampányok elindítása). Egy plusz
megjegyzés: jól érzékelteti a közösségi médiafelületek fontosságát, hogy az
üzleti életben gyakorlatilag már egyenlőségjelet tesznek a kommunikáció és a
social media közé (utóbbi nem csak a Facebookot jelenti, pláne nem külföldön).
Végül az ötödik lépés maga az expanzió.
Mielőtt útnak indulnánk
|
---|
Vajon tisztában
van-e minden külföldi sikereket elérni vágyó vezető azzal, hogy cégének működése
mennyire közelíti meg a kiváló vállalatok gyakorlatát? A kérdés költői volt.
Nem mindegy, hogy az
a cégvezető, aki külföldre vinné termékét és terjeszkedni akarna, milyen
háttérvállalatot vezet, és az mit bír ki. A külhoni expanzió ugyanis egészen
biztosan megterheli az adott szervezetet. Hogy az mennyire erős, mennyire
stabil, és egy külföldi terjeszkedés mennyire zilálná szét adott esetben,
könnyen és gyorsan megtudható. Létezik ugyanis olyan praktikus szervezeti
diagnózis, amely pontosan kimutatja, mennyit bír a szóban forgó szervezet –
részletezi Ecsédi István, a Sämling Gazdasági Továbbképző ügyvezetője, a
cégcsoport igazgatója.
Mikor és mire
használható konkrétan ez a diagnózis, amely a nemzetközi kiváló vállalatok
benchmarkjára, valamint friss kutatások eredményére épült? Fejlesztési
folyamatok elején és végén; új vezető érkezése esetén; meglévő vezetők
teljesítményértékelésénél; ha a szervezeten belül nem hatékony valamelyik
csapat; cégeladás esetén; a dolgozók megtartásának erősítésére; agilis
vállalati kultúra kialakítására; a felső vezetői egység megteremtésére. Mérni
lehet a vállalatra, vállaltcsoportra, csapatra, szintre is, de mér a dolgozók
és a generációk szintjére egyaránt (például, ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy
melyik generációt mi motiválja, és miért dolgozik az adott vállalatnál). Tehát
pontosan rámér az egyes szervezeti egységekre, és megmutatja, hogy ezek hol és
hogyan állnak a kiváló vállalatok gyakorlatához képest. Így be lehet
azonosítani a problémaforrások gyökerét, valamint azt, hogy az egyes szervezeti
egységek mennyire tudnak egymással kooperálni, mennyire hatékonyak a
munkafolyamataikban, mennyire erős az elköteleződés. Az eredmények alapján
egyszerűen megállapítható, mennyi tartalékenergiája van a vállalatnak, és
miként érintené az esetleges külföldi terjeszkedés, piacra lépés. |
De térjünk
vissza a magyar imázsra és a sztori eladhatóságára! Előbbivel jól, utóbbival
rosszul állunk – mondja Palencsár Miklós, a 3B System alapító
ügyvezetője. „Jó hír, hogy határozott nyitottság van a magyar cégek iránt a
külhoni piacokon. Ám a külföldiek, és főként az amerikaiak, sztoriban
gondolkodnak. Akinek nincs története, az nem is létezik. Ebben határozottan
gyengék vagyunk, hiszen annak idején nem tanították az egyetemeken, hogy egy
termék, szolgáltatás vagy ember sztorival is kell, hogy rendelkezzen ahhoz,
hogy megvásárolja a célközönség. Ebben jelentősen előre kell lépnünk, és a
külföldi piacokat meghódítani vágyó ügyfeleinknek is ezt javasoljuk. Nézzük
meg, hogy maga a cég története eladható-e” – tanácsolja a szakember, hozzátéve,
hogy a magyar cégek eladhatósága ma már nem kérdés (ha nemcsak tudás, de
konkrét brand, termék/szolgáltatás is van mögötte), és tapasztalataik szerint
a
hazai cégek menedzsmentje nagy többségben alkalmas is arra, hogy külföldi
piacra lépjen – némi átszervezés, expanziós stratégiai tanácsadás után.
„Nem az a
kérdés, hogy pozitívan látják-e a magyar agyat az amerikaiak vagy sem, hanem
az, hogy tudnak-e terméket is vásárolni hozzá. A tudás önmagában ugyanis
nehezen megfogható, nehezen megvásárolható, míg a legtöbb magyar cég, főleg az
IT területén úgy véli, hogy pusztán ezt kell eladnia. Ami igaz is, csak kell
hozzá a brand teljes felépítése, a jól hangzó név, a történet, a konkrét
megoldás. Arra kell fókuszálni, hogy azon a területen, ahova be szeretnénk
lépni, megértsék a cégünket. Figyeljünk arra is, hogy milyen (lehetőleg helyi)
szakembereket választunk a terjeszkedéshez. A hozzá nem értésnek komoly
százmilliós költségvetési bukása lehet, ugyanis hiába kiváló üzletember valaki
Magyarországon, ha nincs helyismerete ott, ahova menni akar” – fogalmaz Kevin
Vermillion, a 3B System nemzetközi üzletfejlesztési igazgatója.
A
legfontosabb tapasztalat ez irányú tanácsadásaik során számukra az volt, hogy
a
piacelemzés igencsak más, ha azt lokális szakemberek végzik az adott területen,
illetve a soft faktorok jelentősége sokkal nagyobb, mint azt sok hazai
cégvezető elsőre gondolná. „Amire még felhívnám a figyelmet, az az, hogy native
gondolkodású business menedzsmentre van szükség. Nem elég, hogy van egy
kihelyezett amerikai iroda magyar szakemberekkel, vagy az, hogy valamelyik
vezető külföldön élt pár hónapot. Teljesen más, ha valaki ott nőtt fel. Olyan
speciális információk birtokában van ugyanis, ami semmi mással nem pótolható.
Amikor nemzetközi terjeszkedési projektekkel foglalkozunk, a legnagyobb
elmaradást egyébként a termékkoncepció területén tapasztaljuk. Az
értékesítésben pedig maga az adatbázis a legfontosabb: az, hogy a megfelelő
lokális piacot bejárva tökéletes legyen, majd azok a kommunikációs anyagok,
amelyek elkészülnek, native business logikát tükrözzenek” – figyelmeztet
Palencsár Miklós.
Ha a fent már
említett egy évben és öt lépésben gondolkodunk, akkor sales oldalról
megközelítve a következőképpen célszerű felosztani az idővonalat: az első két
hónap az átvizsgálás, a döntés és az előkészületek időszaka. A 3–6 hónap az
értékesítésről kell, hogy szóljon, nemzetközi stratégiai szintre kell a salest
helyezni (a belső értékesítési csapat felépítése és „native” képzése). A 7–12
hónap már a párhuzamos értékesítésé, amikor is a nemzetközi sales csapat
folyamatosan keresi a „lead”-eket (üzletkötési lehetőségeket), majd behozza az
első komoly ügyfeleket, akiket már a belső értékesítési csapatnak továbbít.
Négy alapszabály a
stratégiai célok eléréséhez
Persze, hogy
leselkednek veszélyek a vadonban az ember fiára! Biztosan jó lokációt
választottunk? Biztos, hogy ismerjük a helyi szokásokat, szabályokat? Tudjuk,
milyen lépésünkre kaphatunk olyan reakciót, amely belénk fullasztja az
optimista lendületet és tragikus élménnyé változtatja a külföldi kalandunkat?
A
fenti tanácsok ezen bizonytalanságok kiküszöbölésére alkalmasak – azonban van
még más is, amire figyelni kell. Erősen. Nevezetesen arra, hogyan lehet a
stratégiát megvalósítani és elérni a legfontosabb céljainkat. Vagyis, hogyan
lesz a tervből konkrétan cselekvés? Ez nemzetközi terjeszkedés nélkül is kemény
dió minden cég életében, hiszen a tervezés általában könnyebben megy, mint a
megvalósítás. Ráadásul, ha hozzávesszük, hogy sokszor külföldre utazni is
problémás lehet anyagilag, hát még céget alapítani, gyökeret vetni, piacot
nyerni, üzleti sikereket elérni – jóval nehezebb mindezt realizálni, mint ahogy
elsőre tűnik. Idegen a környezet, nagyobb a kockázat, nagyobbak az összegek, és
nem biztos, hogy a vezető napi szinten tudja majd irányítani a helyszínen az
eseményeket, ezért különösen fontos, hogy ne csak kialakítsuk a stratégiát,
hanem az ténylegesen működjön is – az árbevétel és a profit javára.
„Nem lehet olyan lokációban élni és működni, amelynek nem ismerjük az
életét és a működését. Ezért is kulcskérdés a helyi tudás igénybevétele, a helyi
szereplők bevonása az expanzió során, ez mindenképpen az egyik sikereleme a
külföldi terjeszkedésnek” – mondja Bölcsföldi László, a FranklinCovey
Magyarország ügyvezető igazgatója. A szakember négy alapszabályt említ arra,
hogyan érhetjük el stratégiai céljainkat a nemzetközi piacon is, ezek a
következők: a létfontosságú célokra való koncentrálás; a sikerokozókon történő
aktív munka; ösztönző eredményjelző vezetése; valamint a számonkérés ütemezése.
Útravaló tanácsok külföldre induló vállalkozásoknak,
cégvezetőknek
|
---|
1. Ne kövesd a
nyájat! Új piacokat, új trendeket kell felfedezned.
2. Lépj túl saját
személyiségeden! (Ha az USA-ba való a cég, ne Szlovákiába menj!)
3. Valódi lokális
tudást vegyél igénybe! Célpiaci élettapasztalat szükséges!
4. Használd ki a
magyar imázst! Jó magyarnak lenni a nemzetközi porondon.
5. Ne te rohangálj a
portékáddal! A stratégiai képviselő megítélése mindig pozitív.
6. Ne költs el
százmilliókat, amíg nem érdemes! Az első üzlet után kell a fizikai jelenlét. |
Egy új
stratégia megvalósításának nehézsége, a probléma gyökere abban az
alapfelállásban rejlik, hogy akkor is elfoglaltak vagyunk, ha semmilyen új
célunk nincs, csak a napi munka dinamikus teljesítése, a felmerülő problémák
gyors megoldása. Tehát a sok napi feladatot (a sürgős teendőket) mindenképpen
abszolválnunk kell, akár vannak mellette más célok, akár nincsenek. Márpedig a
„forgószél” jellegű, általános napi teendők (business as usual, BAU) megeszik
reggelire a stratégiát, ha azt szervezeti szinten nem bástyázzuk körbe és nem
hozunk létre szigorú keretrendszert arra vonatkozóan, hogy tényleg fókuszban
maradjon. Ha a stratégia megvalósítására nem fordítjuk szándékosan az energiánk
legalább egy részét a napi munka mellett, akkor soha nem fogunk célt érni. A
sürgősség ugyanis mindig győz a fontosság felett.
Koncentráljunk
tehát a létfontosságúra! A szervezetek életében nem (csak) az jelent problémát,
hogy nincsenek pontosan definiálva a célok. Ellenkezőleg. Túl sok cél van
egyszerre meghatározva. Túl sok a „szexi” irány, a stratégiai kezdeményezés –
egyértelmű, hogy nincs energia mindegyiket megvalósítani. Minél több projektre
szeretnénk fókuszálni, annál kevésbé fókuszálunk valójában; minél több dolgot
szeretnénk megvalósítani egyszerre, annál kevesebbet fogunk; és minél több
helyen vagyunk egyszerre, annál kevésbé vagyunk jelen bárhol is. Lézerfókusszal
szűkítsük le a kört, határozzuk meg azt a nagyon kevés (csupán egy-két)
stratégiai kezdeményezést, amelyre leginkább szükségünk van, amelyre leginkább
koncentrálni szeretnénk – tanácsolja Bölcsföldi László. Ezután pedig dolgozzunk
a sikerokozókon! A szakember szerint sok szervezet éppen ott bukik el, hogy bár
tudja, mit akar elérni, azt nem tudja átfordítani a viselkedés, a tényleges
tevékenység szintjére. A 80/20-as szabály szerint a tevékenységeink 20 százaléka
hozza az eredményeink 80 százalékát. Azt kell tehát tudni, mi az a 20 százalék
a munkában, ami tényleg számít. Ezt beazonosítva pedig próbáljuk elérni, hogy
40-60 százalék legyen belőle.
Az ösztönző
eredményjelzők esetében vizuális, könnyen áttekinthető megoldásokra kell
gondolni, melyek segítségével rögtön látszik, hogy a „játékosok” nyerésre vagy
vesztésre állnak-e éppen. Ha vesztésre, látni kell azt is, hogy mely
területeken kellene előrelépni ahhoz, hogy a lemaradásból győzelem legyen.
Mindennek keretében pedig teremtsük meg a rendszeres számonkérés formáját,
ütemét! (Például egy heti meetinggel, ahol csak az adott, létfontosságú célról
és az ahhoz vezető útról beszéljünk, nem az egyéb feladatokról. Ennek kapcsán
mindenki beszámol arról, hol tart az egyéni vállalásában, így lépésenként
végigkísérhető a stratégia tényleges megvalósulása.)
Gazdálkodj okosan –
a humánerőforrással!
„Először azt
a magyar csapatot kell megtalálni, akit itt lehet hagyni” – osztotta meg saját
tapasztalatát Basa Richárd, az Oriana ügyvezetője az INSIDE ITB 2018 –
SZAFARI konferencia témában rendezett kerekasztal-beszélgetésén. Tehát külföldi
piacra lépés esetén először a hazai vállalatot kell megerősíteni és az operatív
vezetést rendbe tenni; a hazai stratégiát, szervezetet kell fejleszteni, és
találni egy olyan vezetőt, akire nyugodt szívvel lehet rábízni a csapat
irányítását. „Ha a tulajdonosok nem tudnak 90-100 százalékban a nemzetközi
terjeszkedéssel foglalkozni, akkor nem is fog működni a történet. Csak ezek
után lehet kitalálni azt, hogy nemzetközi szinten milyen emberekre van
szükség.”
Schulz
Péter, a Tech People
ügyvezetője úgy fogalmazott: specifikusan, tehát konkrét feladatokhoz kell
megtalálni a konkrét embereket, az általános humánerőforrás-keresések kora
lejárt, külföldi terjeszkedésnél pedig lokális munkaerőben célszerű
gondolkodni. Papp László, a Gartner magyarországi igazgatója szerint
ahhoz, hogy egy cég nemzetközi piacra tudjon lépni, elsősorban a HR és a
munkaerő kérdéseivel kell tisztában lennie. Külföldön is munkaerőhiány van, nem
csak Magyarországon, erre fel kell készülni, mint ahogy egy másik nehézségre
is: a magyar nyelv különcségére, sajátosságára, ami miatt kicsit mindig
versenyhátrányban leszünk. A szakember szerint tisztában kell lenni azzal is,
hogy a „keleti blokk” jellemzője, hogy produktivitásban kevésbé versenyképes a
„nyugati blokkhoz” képest. (Nem a know-how-val van a gond, hanem a
mennyiséggel.) Vagyis, ha a tengerentúlra vagy Ázsia felé nyitunk, számolni
kell azzal, hogy versenyhátrányból indulhatunk.
Előnyt vagy
hátrányt jelent, ha valaki magyarként akar külföldön piacot hódítani? Szántó
Péter vlogger, a SpringTab alapítója szerint nem az számít, hogy honnan,
melyik országból érkezik az ember (erre sokan egyáltalán nem is kíváncsiak),
csak az, hogy mit tud és mit tud átadni (eladni), illetve mit bizonyított már,
milyen eredményeket ért el. Nem világuralomra kell törekedni, először bőven
elég például Európa kisebb, speciális szegmensére koncentrálni és ott sikereket
elérni, tapasztalatokat gyűjteni. Papp László – visszarántva a realitás
talajára az álmodozókat – azt is elmondta a trendekkel kapcsolatban, hogy ha
ár-érték arány a kérdés, kevésbé vagyunk annyira jók, mint azt hisszük
magunkról. A tudás naprakészségében pedig szeretünk burokban élni, de éles
helyzetekben rendszerint kiderül, hogy mégsem olyan update az a tudás, mint
amennyire állítjuk magunkról. Ám minél konkrétabb szakmákról beszélünk (például
mérnök, tervező, programozó, informatikus – tehát minden, ami nem „people
business”), annál pozitívabb a kép.