Tíz évvel ezelőtt, 2008-ban a nemzetközi Nokia vezetői még
azt ünnepelték, hogy a vállalat nyeresége 67 százalékkal nőtt. Nem sokkal
később az olcsó ázsiai gyártók nyomására készülékeit árát 37 százalékkal
mérsékelték, a német Bochum városban lévő gyárban pedig 20 százalékos volt a
munkaerő költségének növekedése. A válasz egyértelmű volt: a gyárat be kell zárni.
Tüntetés és
felháborodás
A Nokia akkori alelnöke és HR-vezetője, Juha Äkräs személyesen repült
Németországba, hogy a 2300 alkalmazott elbocsátását kézi vezérléssel irányítsa.
A gyárban ellenséges hangulat fogadta, egy héttel később 15 ezren tüntettek a
tervezett bezárás ellen. A német hatóságok vizsgálatot indítottak, majd
visszakövetelték a finn gyártónak adott kedvezményeket. A szakszervezetek a
termékek bojkottjára szólították fel az embereket. A bezárás számlája 200
millió euró környékén állt meg, vagyis alkalmazottanként 80 ezer euró
veszteséget szenvedett el a cég – a rossz sajtót és a negatív közhangulatot nem
számítva.
Egy másik óriás, az amerikai AT&T 2013-ban megvizsgálta
240 ezer munkavállalójának főbb jellemzőit, és azt látták, hogy 100 ezren
közülük olyan feladatokért kapnak pénzt, amelyek nagyon hamar elavulnak vagy
automatizált folyamatok veszik át a helyüket. Az elbocsátás helyett úgy
döntöttek, hogy 2020-ig átképzik ezt a 100 ezres munkaerőt, és új feladatokat
találnak nekik cégen belül. Az eredmények önmagukért beszélnek: a termékek
fejlesztési ciklusa 40 százalékkal rövidebb lett, a nyereség pedig 27
százalékkal nőtt.
Találjunk
alternatívát!
A munkaerőhiánnyal küzdő piacon nem mindegy, hogyan történik
az elbocsátás, illetve van-e merszünk munkáltatóként elbocsátás helyett új
módszerekkel megoldani a problémát. Nem arra gondolunk, hogy a vezető olyan
munkakörülményeket teremt, hogy a munkavállaló inkább önként feláll – és így a
vállalat is mentesül a kompenzációs csomag megfizetése alól. A másik véglet sem
megoldás, hogy komplett fejlesztői csapatokat még akkor is megtartanak, ha egy
évben 20-30 százalékos csak a kihasználtságuk. Az átképzés, a vállalaton belüli
új szerepkör megtalálása, a vállalaton kívüli munkakeresés támogatása, saját
vállalkozás elindításához biztosított szakmai és pénzügyi segítség mind-mind
életképes alternatívái az elbocsátásnak, mégsem nyúlnak hozzájuk túl sokan.
A munkaerőhiány miatt
ritkábbak lettek az elbocsátások, de azért még mindig vannak. Főleg akkor
mozdul meg a munkaerőpiac, mikor egy-egy fúziót, felvásárlást jelentenek be
(elég, ha a közelmúlt nagy hazai felvásárlásaira gondolunk a szektorban).
Ilyenkor nemcsak az elbocsátások növekednek, hanem az önként távozók száma is
látványosan megugrik.
Az elbocsátás hatásai számokban
|
---|
Hosszú távon lehet
kifizetődőbb a vállalatok számára, ha az elbocsátás helyett más megoldást
találnak problémáikra. Egy 2012-es tanulmányban 20, alkalmazottjaikat elbocsátó
vállalatot vizsgáltak, három éven keresztül. Az adatok szerint a vállalat
részvényeinek ára csökkent az elbocsátás bejelentésének másnapján. Az
elbocsátás után a vállalatok nyereségessége is csökkent, ami három évig
fennmaradt. Egy elbocsátás után a megmaradt alkalmazottak hatékonysága 20 százalékkal
csökkent, 41 százalékuk találta kevésbé kielégítőnek munkájukat, illetve 36
százalékkal csökkent a vállalat iránt érzett elköteleződés. A Harvard Business
School Fortune 500-as cégek között végzett kutatása szerint 15 százalékos
elbocsátás 24 százalékkal csökkentette a bejegyzett szabadalmak számát. |
Melyik ujjamba
harapjak?
„A munkaadók sokkal óvatosabbak lettek mára, nagyon
meggondolják, hogy ki és mikor távozzon a cégtől, mert nagyon jól tudják, hogy
nehezen találnak új kollégát” – mondja Rozsovits
Edit, a Staff Solution Consulting tulajdonosa, senior HR-tanácsadója.
Melyik ujjamba harapjak? – teszi fel a kérdést a munkaadó. Ha ugyanis megtart
egy bomlasztó személyiségű munkavállalót, aki nem szorgalmas, nem teljesít úgy,
ahogyan az elvárt lenne, akkor a többi kolléga fogja rosszul érezni magát, és
nem értik, miért nem válnak meg az ilyen munkaerőtől. Ám elbocsátás után plusz
munkateher jelentkezik, amit a meglévő kollégáknak kell vállalniuk – már ha
tudják. Ha kicsi a cég, és egy beosztásban 2-3 kolléga dolgozik, akkor nagy
terhelés jut az alkalmazottak vállára. Ugyanakkor ott van az adott munkavállaló
pótlásának a kérdése is: 1–3 hónap, míg megtaláljuk a megfelelő jelöltet.
Rozsovits Edit arra is figyelmeztet, hogy az elbocsátásnak
jogi követelményei vannak, a szóbeli figyelmeztetéseket írásbeli követi, és
csak ezután érkezhet a tényleges elbocsátás. A tapasztalat az, hogy ha egy
alkalmazott megkapja a figyelmeztetést, rögtön elkezd új munkahely után nézni.
Nem is kell elküldenie az önéletrajzát más cégekhez, elegendő aktivitást
felmutatnia az álláskereső (közösségi) oldalakon, elegendő láthatóvá tennie
magát, az ajánlatok megtalálják. És így elképzelhető, hogy maga a munkavállaló
mond fel, megelőzve az elbocsátást.
Megfelelő
kommunikáció sokat segít
A tömeges elbocsátások az utóbbi időben ritkák, inkább a
felvásárlások kapcsán merül fel a szervezeti átalakítás kérdése. A HR-tanácsadó
szerint az összeolvadás, felvásárlás esetén komoly szerep hárul a HR-re.
Tanácsos olyan stratégiai tervet készíteni, amelynek segítségével az értékes
munkavállalókat megtarthatja a cég. A terv ismertetésével megelőzhető a
változásokról szóló folyosói pletykák sora, és a munkavállalók elszivárgása.
Képzeljük magunkat egy, a vállalatnál tíz éve hűségesen,
szorgalmasan dolgozó kolléga helyébe! Egy nap arra ébred, hogy eladták a feje
felől a vállalatot, és a pozíciójára hirtelen 3-4 ember is van. Ha nem
megfelelő a kommunikáció, nincs stratégia a megtartásra, akkor nagyon hamar ott
találhatja magát az új szervezet, hogy a szükséges 1000 ember helyett csak 800
marad – a többiek a bizonytalanság okozta feszültséget nem bírva léptek, új
munkahelyre távoztak. A jó HR és egy jó stratégia ilyenkor aranyat ér, hiszen
úgy kell szervezi az átállást és a kommunikációt, hogy az új szervezetnek az
átalakulás után is megfelelő mennyiségű munkaerő álljon rendelkezésére.
Az elbocsátott munkaerő is a vállalati márka nagykövete
lehet, így ha az elbocsátása emberséges, akkor szakmai karrierje során tovább
erősíti korábbi cégének márkáját, jó hírnevét. Vagyis arra kell törekedni, hogy
az elbocsátáskor ne sérüljön a munkáltatói brand, ne legyen harag, rossz érzés
egyik félben sem. Tömeges elbocsátáskor mindenképp elegáns és gesztus értékű,
ha a vezető is jelen van és szerepet vállal a folyamatban. Az egyéni
tevékenységből adódó megváláskor a negatív érzelmek hatványozottabban
jelentkezhetnek, és felkészülve az esetleges jogi következményekre is,
mindenképp érdemes két embernek jelen lennie az elbocsátáskor – az egyik a
közvetlen vezető, a másik a HR-es.
Egyre gyakoribb, hogy a végkielégítés mellett outplacement
csomagot is kapnak az elbocsátottak. Ez azt jelzi, hogy nem légüres térbe
küldik őket, törődnek a sorsukkal. A csomag részeként az elbocsátottak azt is
megtanulhatják, hogyan kell szakmai önéletrajzot írni, vagy hogyan kell
felöltözni az interjúra, de segítik őket konkrét állásajánlatokkal is.
Benne van a pakliban
Egy igazi vezető felvesz és elbocsát embereket a karrierje
során – véli Patai Krisztina karrier
coach. Ahogy fogalmaz, ez is benne van a
pakliban, a feladatai közé tartozik. Az elbocsátás nem érinti pozitívan magát
a
döntést meghozó vezetőt sem. A jó vezető elbocsátja, nem pedig kirúgja az
alkalmazottat, a megválasztott szóhasználat is jelzi, milyen kaliberű vezetővel
állunk szemben.
Fontos, hogy a vezető bevezesse az elbocsátást. Ha az
váratlanul éri az alkalmazottat, ha nem voltak az elbocsátásra utaló jelek,
akkor nagyon rosszul érintheti a munkavállalót. Ha egy cég jellemzően nem
szokott magától megválni az embereitől, akkor egy ilyen történet a maradó
munkavállalóknál is negatívan csapódhat le, meghökkentést, zavart kelthet.
Az elbocsátás egy folyamat, amelyet meg lehet előzni.
Többnyire teljesítmény vagy viselkedési zavarok vezetnek hozzá, melyeket
személyre szabott képzési, fejlesztési tervvel orvosolni lehet. Ám nem mindenki
fogadja jó szívvel az ilyen fejlesztési terveket. A fiatal, tapasztalatlan
munkavállaló az elbocsátás veszélyének elhárítása nélkül is igényelheti a
személyes útmutatást, míg a többéves tapasztalattal rendelkező munkatárs
szívére veheti a hasonló terveket, és nem fogadja el a javaslatokat. Azonban
mindenképpen megfontolandó, hogy könnyebb a meglévő kollégát átképezni,
feladatait célzottan definiálni, mint az új munkaerőt megtalálni és betanítani.
A tényleges elbocsátásra csak akkor kerülhet sor, amikor a
fejlesztési tervet az alkalmazott nem hajlandó véghezvinni, a tőle elvárt
teljesítményt, viselkedést sem tanúsítja. Ekkor a vezetőnek nincs más
választása, el kell bocsátania a munkavállalót. Megadták neki az esélyt a
változásra, csak nem élt vele. A vezetőt is megviseli az elbocsátás,
szakításként éli meg, az egészséges fejlődéshez azonban ezt a lépést is meg
kell tenni. A vezető akkor van patthelyzetben, mikor a felső vezetés
kényszeríti ki az elbocsátást, úgy, hogy ő személy szerint nem ért vele egyet.
Patai Krisztina szerint a vezető indokolja meg az
elbocsátást, az indoklásban pedig maradjon objektív, maradjon a számszerű
tényeknél, ne személyeskedjen, mert ez nagyon rosszul érinti az elbocsátott
alkalmazottat. A két-három havi végkielégítés mellett a kollégák gyakran sokkal
jobban értékelik az outplacement szolgáltatásokat, melynek keretén belül az
elbocsátás okozta trauma feldolgozásában is segítséget kapnak.
Az elbocsátás gyászfolyamatának szakaszai
|
---|
Az első szakaszban a tagadás, izoláció jelentkezik, ekkor az
egyén az érzelmi bénultság állapotába kerül, kiüresedést tapasztal, de nem tud
beszélni a történtekről, ez a többiek szemében közönyként jelenthet meg. Ha
magának megmagyarázza, racionalizálja a történteket, akkor azt hihetjük,
megkönnyebbült, de ez csak a látszat.
A második szakaszban az érzelmi sokk jelentkezik, a harag és
a düh feltör, a felelősöket keresi, ezt rendszerint a munkatársaiban, a
feletteseiben, a munkakörülményekben vagy önmagában, esetleg a családjában
találja meg. Ebben a szakaszban mániás epizódok, kicsapongások jelennek meg,
például sokat bulizik az ember vagy idősebb korban elkezd inni.
A harmadik szakasz az
alkudozás fázisa, amikor kérdéseket teszünk fel: „Mi lett volna, ha jobban
dolgozom? Mi lett volna, ha én mondtam volna ki a végső szót?” Ezzel a
szakasszal sem jut előbbre az elbocsátott, csak továbbra is védekezik a fájó
valóságtól.
A negyedik szakasz az intenzív feldolgozás fázisa, amikor
depresszió is kialakulhat, ebből a szakaszból akkor jön ki sikerrel az ember,
ha elfogadja a tényeket. Az utolsó, ötödik szakaszban a tényleges elfogadás
fázisában megindulnak az új viszonyok kialakítása, a munkakeresés.
A feldolgozás időtartama személyiség, kor- és nemfüggő, szerepet
játszik az is, hogy az elbocsátottnak vannak-e megélhetési, önértékelési
tartalékai, szakmai téren milyen kilátásokkal kecsegtetik, szaktudása értékes
vagy sem a piacon. |
Minden szinten trauma
Ha más választás nincs, csak az elbocsátás, akkor ha őszinte
a munkáltatói visszajelzés, a munkavállalót sem éri váratlanul. A vezető
indokolja meg a döntést, ahogyan a várható érzelmi reakciókkal is legyen
tisztában. A vezetőnek a vállalatnál maradt munkatársakra is gondolnia kell,
hogy őket hogyan érinti a kolléga elküldése. Fontos, hogy a maradók is lássák,
tapasztalják: emberséges, megértő, segítőkész az egész folyamat. A helyzet
tudatos kezelése védi a cégnél maradottak lojalitását, hatékonyságát – mondja
Gerhát Réka pszichológus.
Munkavállalói szemszögből nézve a munkahely elvesztése egy
feldolgozásra váró esemény, melyet komolyan kell kezelni. Gyakori, hogy az
ember elhárító mechanizmusokkal védekezik az elbocsátás ellen, az elfojtás, a
tagadás, netán a racionalizálás jelentkezik („már úgy is utáltam a munkámat”).
A munkahely része önazonosságunknak, társadalmi pozíciót jelent, ennek
elvesztése pedig identitásvesztést, az önkép, önbecsülés csökkenését hozhatja
magával, ahogy a megbecsültség hiánya, a szerepvesztés is megjelenik. A kérdés
a családokat is érinti, hiszen megélhetési problémákat vet fel, és a családon
belül betöltött szerepkör is megkérdőjeleződik.
Elbocsátáskor egy sor érzelem kavarog az emberben, legyen az
szégyenérzet, a bűnösség érzése, szorongás vagy kétségbeesés, részletezi a
pszichológus. Az elbocsátottban harag támadhat a vezetővel vagy a kollégákkal
szemben (sőt, akár önmagával szemben is). Megjelenik az unalom, az apátia, a
reménytelenség, megváltozhatnak az addig ismert, jellemző személyiségvonások,
bezárkózhat az ember, súlyos esetben depresszió, gyógyszer- vagy alkoholfüggőség
is kialakulhat.
A különböző vállalati képzések, tréningek, fejlesztések
mind-mind azt segítik, hogy a megfelelő ember motiváltan, megfelelő
munkakörben, hatékonyan végezhesse el a munkáját. Ez pedig optimális esetben
megelőzi az elbocsátást is.