A vállalati struktúrára
ma is igaz Livius története: Rómában a patríciusok és plebejusok viszálya
állandósult, utóbbiak jogokat kezdtek követelni maguknak kötelességeik mellé.
Amikor a kezdeményezésüket elutasították, kivonultak a Szent Hegyre. A rögvest
működésképtelenné vált köztársaság szembesülve az égető problémával (hiszen a
valódi dolgozó réteg vonult ki) Menenius Agrippát küldte ennek megoldására, aki
a mára híressé vált, az emberi test részeinek együttműködéséről szóló meséjével
oldotta fel a feszültséget. A test részei közösen egy szervezetet alkotnak,
csak együtt működhetnek, csak együtt élhetnek. Ugyanígy igaz ez a társadalom
egészére is, hiszen annak tagjai is egymásra vannak utalva.
Míg ez a tanmese anno a néptribunusi rendszer
megalapításához vezetett, ma a vállalati kultúrában a szervezet és a vezetője
egymásrautaltságáról (illetve utóbbi kiemelt szerepéről) árulkodik. A vezetők
felelőssége, hogy a szabályokat megtanítsák munkatársaiknak, kompetenciát
adjanak nekik és építsék az önbizalmukat
A magányos harcos mítosza
Hogyan ismerhetjük fel, ha valaki tényleg vezetésre termett?
Azokban a helyzetekben, ahol nincsenek határozott keretek, szabályok vagy
feltételek, rögvest kirajzolódik, hogy ki mennyire képes élni a hatalom és a
felelősség megragadása, alakítása és megtartása lehetőségével. Mennyire képes
az adott tevékenységnek irányt, biztonságot adni és szinten tartani a csoport
aktivitását. Hazánkban még manapság is divatos a vezető magányra ítéltségét
hangsúlyozni, utalva ezzel a szervezetben betöltött szerepére. Elsősorban a
magányos harcos metaforája kerül előtérbe, aki egyedül, életét kockára téve
küzd meg a fenevadakként aposztrofált piaci problémákkal és akadályokkal. Ugyan
a padlóra is kerül néha, de sosem adja fel, nem inog meg, újra és újra feláll,
mint a Gyalog-galopp fekete lovagja.
Meglepő, de ha megkérdezünk néhány ICT-vezetőt, azok is
igazolni fogják eme magányosság érzetet, hiszen a felelősség személyhez
kötődése, a lojalitás egyedülállóan magas szintje, a kiemelkedő szakértelem és
a vezetőhöz köthető kiemelt ügyfelek is mind ezt bizonyíthatják. Ez egyfajta
felsőbbrendűségi komplexussal is párosulhat, vagyis a vezető úgy érzi, hogy a
cégre nézve igazán nehéz helyzetekben csak magára számíthat, komplex
problémákat csak ő tud megoldani.
Nem személyekből kell építkezni, hanem pozíciókból!
|
---|
Számtalan esetben azon buknak meg a szervezetek, hogy a tagjaik nem
számíthatnak egymásra, akár csoportszinten, akár teljes vállalati szinten.
Holott minden szervezet ereje abban rejlik, hogy a benne lévő emberek egy közös
célért, saját tudásuk legjavát adva működnek együtt.
Melyik az a három legfontosabb dolog, amitől erős lesz egy szervezet?
Természetesen többet is fel lehetne sorolni, de most azokat emelném ki, amelyek
– tapasztalataim szerint – leginkább hiányoznak a magyar cégeknél.
1. A szervezet célja. Minden multinacionális cég első feladata, ha új
országban nyit leányvállalatot, hogy megfogalmazza célját, más szóval a
küldetését. Abban a szervezetben, ahol nem tisztázzák ezt a munkatársakkal,
nehéz egy irányba haladni. Másképpen megfogalmazva: az egyéneknek, a
csoporttagoknak minden esetben megvannak a saját céljaik. De magának a
csoportnak, a szervezetnek is szüksége van egy egyértelműen megfogalmazott
célra, küldetésre. Ennek hiányában hogyan is tudna valaki érdemben csatlakozni
a céghez?
2. A folyamatok
tisztázása. Legyen mindenki (főként az első számú vezető) számára egyértelműek
a szervezetben lévő funkciók, pozíciók, ugyanis ezek működnek együtt, dolgoznak
egymással. Konfliktusok, redundanciák, illetve elvégzetlen feladatok sokszor
abból adódnak, hogy soha senki nem gondolta végig és nem írta le a szervezet
funkcionális működését, folyamatait. (A spártaiaknál is mindenki pontosan
tudta, hogy a hadrendben kinek mi a feladata. Egy cégnél sem lehet ez másképp.)
A szervezet erejét az adja, hogy a munkatársak egy irányba és egyszerre húzzák
az „evezőlapátokat”. Az egyik pozíció outputja egy másik pozíció imputjaként
szolgál, így jön létre az a folyamat, amelynek végső eredménye a küldetésben
meghatározott cél elérése. Nem személyekből kell építkezni, hanem pozíciókból!
3. Érdekérvényesítési és együttműködési készség. Úgy is mondhatnánk,
hogy fontos az a know-how, amely a célok eléréséért végzett munka közben, a
pozíciók együttműködése során mindenki elégedettségét kiváltja. A vezetőnek
minden szereplő, együttműködő vagy szemben álló fél érdekeit kiderítve kell
meggyőznie az embereit arról, hogy érdemes részt venniük a küldetésben, mert
elérhetik azt a célt, amit szeretnének.
Szerepi Zsolt |
Ez a szemlélet mára ódivatúvá vált és nem is működik a
gyakorlatban, erről tanúskodik George W. Casey Jr., az USA nyugalmazott
tábornokának könyve is (Leading in a VUCA World), amelyben összefoglalja,
milyennek kellene lennie egy mai sikeres vezetőnek a folyamatosan változó
(volatile), és bizonytalan (uncertain), összetett (complex) és többféleképpen
értelmezhető (ambiguous) üzleti világban, amelyben élünk. Szerinte a három
legfontosabb tulajdonság: a biztos jövőkép, a megfelelő bátorság és az erős
karakter. A vezető feladata, hogy irányt mutasson a szervezetének. A
VUCA-világban az aktuális helyzet megértése is nehéz sokszor, pont ezért fontos
a céges jövőkép, mellyel tettekre lehet sarkalni a szervezetben lévőket. Vagyis
ott is lássanak lehetőséget, ahol mások csak kihívásokat sejtenek. Ez
kockázatos is lehet, ezért van szükség bátorságra, hogy cselekedni merjen a
vezető. Mindez egyben adja karakterének savát és borsát, azokat az elveket,
amelyekkel erős szervezetet építhet.
Bizalom nélkül nem megy
Itt jön a képbe az a fogalom, amelyről sokan megfeledkeznek:
a bizalom. Egy karakteres vezetőben bízni lehet, mert munkatársai biztosak
abban, hogy akkor is a szervezet érdekeit tartja majd fontosnak, ha a hullámok
a fejük felett összecsapni látszanak – és a vezető is bízik a munkatársaiban.
Csak a bizalom adhatja meg egy szervezet összetartó erejét és alapját.
A vezető magányossága kiküszöbölhető. A legegyszerűbb
metódusa a munkatársak valamilyen szintű bevonása a döntéshozatalba. Egy-egy
kollégának ki kell adni az adott problémát, és az ennek megoldásához szükséges
információkat, erőforrásokat. Természetesen a megoldása eredményével is el kell
tudni számolnia. Ez a módszer lehetőséget teremt arra, hogy a vezető más
feladatok ellátására is figyeljen, míg a kiválasztott munkatárs éles helyzetben
is megmutathatja tudását. A kiosztott feladat nyilván átadási, betanítási időt
igényel és a megoldást is ellenőrizni kell, de hamar érezhető a pozitív hatása.
A vezetők magányosságának problémájától leginkább a kkv-s igazgatók szenvednek
ma hazánkban.
Simon Sinek tanácsadó „A vezetők esznek utolsónak”
című könyvében már felveti azt is, hogy egy vezetőnek már nemcsak abban kell
bíznia, hogy a kollégái betartják a céges szabályokat, hanem ösztönözni is kell
őket arra, hogy tudják, mikor térhetnek el azoktól. Ennek alapja a kölcsönös
bizalom, vagyis először meg kell tanítani a szabályokat, kompetenciát adni,
felépíteni az önbizalmukat. Így imádni fogják a munkájukat és biztonságban is
fogják érezni magukat.
Vezetőnek lenni a tanácsadó véleménye szerint elsősorban azt
jelenti, hogy gondoskodni kell azokról, akiket ránk bíztak. Ennek egyik változata
az lehet, ha lehetőséget adunk a dolgozóink képzésére és önfejlesztésére,
vagyis teljes elköteleződésükre. Hiszen így belátják, hogy minél többet képzik
magukat, annál tapasztaltabbak lesznek, így egyre nagyobb felelősséget ruháznak
majd rájuk. Ennek az eredménye a fent említett szabályszegés is: el tudják
dönteni, mit és mikor tehetnek meg a szervezet érdekében.
Hiszen sem a technológiában, sem a szabályokban nem
bízhatunk meg, csak támaszkodhatunk rájuk. A bizalom ugyanis emberek között
létezik, de csak akkor tudunk megbízni a másikban, ha tudjuk, hogy törődik is
velünk. A technológia bármennyire is kötelező, csak reagál a beállított
szabályokra. Egy vállalkozás viszont a kölcsönös bizalom nélkül nem működhet,
megbicsaklik a céges gépezet rögvest, ha a munkatársak nem bíznak a
menedzsmentben, vagy azok a saját dolgozóikban.
Mitől erős egy szervezet?
Hogy a bizalom működő üzleti modellt is eredményezzen, az
mindig a vezetők felelőssége. Először ki kell alakítani, majd megtanítani a
munkatársaknak a szabályokat, kezükbe adva a kompetenciákat. Ha már sikerült,
akkor a vezető bízhat abban, hogy emberei tudják, mire képesek és mit csinálnak
a mindennapokban, illetve mit kell tenniük a különböző helyzetekben. Egy jó
vezető nem a kőbe vésett céges szabályokban, hanem az embereiben bízik meg, ez
eredményez erős szervezetet. Nem jelent ez mást, minthogy az ő feladata az,
hogy védelmet biztosítson a lenn munkálkodó munkatársainak, még akkor is, ha
azok szabályokat szegnek meg „vis maior” esetén.
Saját cége rabszolgája a magyar vállalkozó
|
---|
Kétélű fegyver a vezető felelősségvállalása. A magyar vállalkozók
tényleg mindennel egyedül próbálnak megharcolni, a saját irányításuk alatt
akarnak tartani mindent, még akkor is, ha ezzel túlterhelik magukat és saját
vállalkozásuk rabszolgáivá válnak.
Vegyünk egy egyszerű példát! Van egy vízió, amit a vállalkozó elkezd
megvalósítani. Elkezdi gyártani a terméket, és bár lehet, hogy ebben a
legkiválóbb, de piacra is kell tudni dobnia és el is kell tudni adnia azt.
Tételezzük fel, hogy még ehhez is ért. (Nem jellemző.) Ha ügyesen pozicionálta
és el is adta a terméket, egy idő után el kell kezdenie szerveztet építeni,
embereket felvenni maga mellé. De kiket vegyen fel? És hogyan válassza ki a
munkatársait? Sorolhatnánk még a szervezetépítéssel kapcsolatos humánerőforrás
nehézségeket, de fölösleges. Bennem azért felmerül a gondolat, hogy a nagy
munkaerőhiányban az ember persze nem tudja, kit és hogyan akar felvenni („annak
a hajónak semmilyen szél nem jó, amelyik nem tudja, melyik öbölbe tart”). De
tételezzük fel, hogy nagy küzdelmek árán mégis megtörténik a munkatársak
felvétele, azaz a vezetőnk talál jó embereket. Csakhogy őket tudni kell
irányítani is. Persze amíg nincsenek sokan, addig működnek a folyamatok „kézi
vezérléssel” is. Azaz napi szintű utasítások, folyamatos ellenőrzések mellett.
De kikerülhetetlen, hogy eljön az a pillanat, amikor bizonyos elemek, területek
kikerülnek a vezető kezéből, és már nem tud (nem is feladata) minden felett
irányítást gyakorolni. Ekkor kénytelen bizalmat szavazni az embereinek.
Bizalmat, ami arra épül, hogy a kollégák pontosan tudják a dolgukat, pontosan
tudják, milyen eredményt kell kiadniuk a kezükből, és ezért képesek saját maguk
felelősséget vállalni.
Összefoglalva tehát:
elsőként van a felelősség, amelyet vállalni kell; ezt követi az irányítási
képesség, amely a vállalkozás elemeit képes kordában tartani; majd rendelkezni
kell az adott tudással (know-how), amely képes a vállalkozást arra a következő
szintre léptetni, ahol a munkatársak felelősséget tudnak vállalni, és
rendelkeznek azzal az irányítási képességgel, hogy kihozzák a munkájukból azt
az eredményt, amely a cég sikerét hozza.
Szerepi Zsolt |
Vagyis a már említett vezetői bátorság sugárzik felülről és
szüremkedik át a céges struktúrákon. A beosztottak attól függően fognak
helyesen cselekedni, hogy mennyire bíznak meg bennük a feletteseik. Így már
érthető is az, hogy hiába vannak remek szakembereink egy rossz szervezeti
kultúrában (ahol központi irányítással történik minden), kihívás esetén nem
mernek majd dönteni józan paraszti ésszel, hanem birka módra követik a
szabályokat.
John Blakey coach is hasonlóképpen vélekedik „A
vezető, akiben megbíznak” című könyvében. Az itt vázolt új üzleti modell a
bizalmat helyezi a középpontba, szakítva az eddig megszokott korlátlan vezetői
hatalom gyakorlásának bevált metódusával. Persze ő sem tagadja, a bizalmat
tudatosan ki kell építeni, és azt is bevallja, hogy ez nem egyszerű dolog. A
valódi vezetők ismérve, hogy elébe tudnak menni a VUCA-világ változásainak.
Már úton a segítség
Ugyan a magyar
vállalkozások legtöbbje rendszerváltozás után született, mégis jellemző rájuk,
hogy a régi gazdasági modell alapján működnek. Vagyis úgy vélekednek, piaci
pozíciójukat is kizárólag a vezetőik intellektuális képességeinek, erős és
központosított hatalmának köszönhetik. Nos, a mindenható és kötelező
digitalizáció, a közösségi média korában, amikor a világ összekapcsolhatóvá
vált, megjelent egy új tényező, a transzparencia is. Ez pedig előbb vagy utóbb,
de itt, a keleti végeken is átrendeződésekhez vezet az üzleti életben. Nem
mellesleg most köszön le a „nagy generáció”, és a munkaerőpiacon már egy új
nemzedék, az Y kopogtat, amely merőben más munkamorállal és elvárásokkal
rendelkezik.
Nem kell vészharangot
kongatni, de az átláthatóság vezetői értékválságot okoz majd, a korlátlan
vezetői hatalmat fogja trónjától megfosztani. Simon Sinek szerint az átmeneti
korban egy, a bizalmat előtérbe helyező vezető legnagyobb segítsége a
millenniumi generáció lehet, őket kell képezni, tanítani. Hiszen ki merik
nyitni a szájukat, ha nem éreznek lelkesedést, ha nem köti le a munka őket, a
munkatársak lelkiállapotának mutatói. Viszont ők azok, akik könnyebben
váltanak, ha rögtönzött, a szabályokat negligáló rapid döntésekre van szükség.
De mindenképpen érdemes egy tapasztalt kollégát is melléjük adni, bizalmat
szavazni neki.