Mókásan csengő, olykor ügyetlenül hangzó, máskor minden komolyságot mellőző hívószavak
tömkelegével találkozni az álláshirdetésekben, amelyek eredetileg arra
hivatottak, hogy ott legbelül, a tudatalatti agytekervények legutolsó
zegzugában megbizseregtessenek egy elcsendesült neuront. A jó hívó szó pedig
nemcsak bizsergeti, hanem egyenesen ingerületi állapotba hozza az elcsigázott
agysejtet, a többi már történelem.
A
fantazmagórikusan hangzó fenti sorok nem a képzelet szüleményei, hanem hosszú
évek komoly kutató marketingmunkájának az eredményei, amelyek immáron
világszerte bizonyították, hogy igenis működnek. A titok? A megfelelő buzzword
kiválasztása. Hogyan vethető be a képzettársítás a potenciális munkaerő
bevonzásában?
Mint alvó ügynök az ébresztőszóra, úgy
harap az agy az asszociációra
Nehéz újat
mutatni az álláshirdetésekben, tekintve, hogy évtizedeken át hasonló sablonok
mentén épültek fel, és kondicionálták ugyan arra a jelentkezőket. Aztán egyszer
csak megtört a jég, és gombamód szaporodni kezdtek a bátrabb stilisztikát,
közvetlenebb megszólítást használó hirdetések, amelyek immáron beváltnak
minősülnek.
Persze újat
mutatni, és a szürke közegből kiválni nem mindig egyszerű. A mostanában trendi
hívószavak példájánál maradva, igen bátor volt az első „IT-guru-t” vagy
„marketinges ninját” kereső HR-es, ugyanis ezek a hívószavak sokakban azt az
érzetet is kelthették, hogy nem professzionális munkakörre toboroznak. Elvégre
nem volt jellemző egyik kifejezés használata sem a pozíciók hirdetésekor.
A merészség
azonban kifizetődő volt, mert a piaci kereslet és kínálat egymásra talált, a
hangzatos buzzwordök pedig a mai napig reneszánszukat élik. Kis túlzással már
az számít komolytalannak, ha valaki nem „word wizard”-ot vagy „copywriter
rockstar”-t keres. De vajon miért működnek ilyen jól ezek a kifejezések?
A rosszul
használt buzzword negatív hatásai
|
---|
1. Egyes
esetekben a kreatív címek zavaróak vagy akár félrevezetők is lehetnek.
2. Az
álláskeresők nem aszerint keresnek állást, hogy bepötyögik a legnagyobb online
álláshirdető portálra, hogy „coding ninja”, ezzel pedig értékes CV-ket lehet
elveszteni.
3. Benne van
a pakliban, hogy a több jelentkező között, kevesebb lesz a képzett munkaerő,
mert mindenki magáénak érzi az adott kifejezést. |
Overlord vagy guru: melyik vonzza a
klikket?
A válasz az
irodalomban keresendő. Az adott kulcsszóhoz, buzzwordhöz képzettársítás,
asszociáció társul, ami az ember adott kulturális közegéből táplálkozik. Akit
megmozgat az adott kifejezés, az valószínűleg a céges vállalati kultúrába is
jobban beleillik, mint az, aki idegenkedik tőle.
Jelenleg két
olyan mágikus kifejezés van a piacon, ami megsokszorozza a jelentkezők számát,
ez pedig a „guru” és a „geek”, amit a „ninja” és a „wizard” követ.
A guru csábereje
abban rejlik, hogy általában olyan képzettársítást tartozik hozzá, amely azt
sugallja, hogy a pályázóknak kiemelkedő szakértelemmel kell rendelkezniük az
adott területen, amihez magas szintű problémamegoldó készség társul,
mindamellett, hogy a saját tudáskészletüket a kollégáknak is át kell tudják
adni. Ezzel szemben a wizard kifejezéshez a kreatív elmével és jó technikai
skillsettel megáldott ember képe társul, aki gyakorlatilag varázsló módjára
képes a két területet mesterien művelni, miközben egyedi munkastílusával komoly
értéket teremt a cég vagy vállalkozás számára.
A fentieket a
„dynamo” és a „storyteller” kifejezések követik, amelyek szintén szokatlanul
hangzanak egy hirdetésben, és inkább a „futottak még” kategóriát erősítik.
Utóbbi szóhasználattal a PR, marketing területek dolgozói találkozhatnak
gyakrabban, nem véletlenül, hiszen egy történetmesélőnek, egy storytellernek
soha nem akad el a szava. Ezzel szemben a dynamók képzettársítása izgalmasabb,
és a sok energiával, mindig pozitív hozzáállással rendelkező, cél vezérelt
embert látják mögötte, de ezt a kifejezést sem olyan szerencsés használni.
Szintén nem
annyira ajánlatos a „superstar”, a „rockstar”, a „maestro” és az „overlord”
kifejezéseket beleírni a hirdetésbe, mert ezek már inkább kellemetlenül kínos,
mintsem fiatalos lendületet sugalló okosságok.
De kedvelt
kifejezésnek számít a „product evangelist” – főleg, az adott iparba bevezetésre
kerülő termék menedzserét illetik ezzel a kifejezéssel, de vannak „sales
hunter”-ek, akik üzletet kötnek és új partnereket hoznak be. Illetve nem szabad
elfeledkezni a „sales farmer” kifejezésről sem, ami általában a már meglévő
ügyfelek elégedettségéért felellő, sales-es emberre vonatkozik.
A leggyakoribb 10 kifejezés a tehetség toborzására
|
---|
1. Genius
2. Expert
3. Rockstar
4. Evangelist
5. Guru
6. Jedi
7. Ninja
8. Warrior |
Modern trend vagy tényleges igényt
kielégítő megoldás?
A szokatlan
szóhasználat mögött három dolog áll, elsősorban az, hogy a HR-szakemberek
felismerték, hogy klasszikus álláshirdetésekkel nem fogják bevonzani a TikTokon
és Instagramon felnövő generációt. Másodsorban a kreatívabb, a konformistától
eltérő szóhasználattal azonnal reflektálhatnak arra, hogy a cég sem egy
konzervatív őskövület, hanem teljes mellszélességgel kiáll az „outside of the
box” gondolkodásmód mellett. Végezetül pedig az adott buzzword betekintést
nyújt a céges kultúrába. Elvégre, ha a szokásos HR-es paneleken túl egy kis
élet is kerül az álláshirdetés szövegébe, az bizony már előre is jót sejtet az
adott pozícióról.
S mi várható
az elkövetkezendő öt-tíz évben? A fenti tendencia növekedésére és
kiszélesedésére még jobban lehet számítani, amibe valószínűleg a technológia
képviselői is befognak kapcsolódni, így a „cryptocoin mining guru” vagy épp a
„bitcoin trading wizard” kulcsszavak sem lesznek idegenek.