A globalizáció és technológia virágzása szökőárként mosta el
az évszázadok alatt megszilárdult normákat, és nemcsak a társas vagy
önmagunkkal való kapcsolatban, hanem minden területen, így a munkaerőpiacon is.
Ez a fajta átalakulás pedig a munkaadók és a HR-szakemberek mellett a piac
másik oldalán tevékenykedők számára is kihívásokat tartogat.
Úgy tűnik, hogy a munkaerőpiac jelenlegi és az elkövetkező
éveket is érintő legnagyobb problémája az átképzés lesz, ami a mesterséges
intelligencia (MI) és az automatizáció számlájára írható. Legalábbis erről
számolt be az IBM legfrissebb kutatása.
Megállíthatatlan
változás
Számtalan tanulmány célja volt már, hogy feltárja a
munkaerőpiac kihívásait – az IBM is erre vállalkozott. Legfrissebb
publikációjukban arra jutottak, hogy a szóban forgó piac legnagyobb próbatétele
az átképzés lesz, sőt már most is az. Mint írják, az elkövetkező három évben a
világ 12 gazdaságában hozzávetőleg 120 millió munkavállalót érint majd
valamilyen formában a jelenség, gyakorlatilag szektorfüggetlenül. A
pályaelhagyási katalizátor pedig nem más, mint a mesterséges intelligencia
elterjedése, illetve az automatizált gyárak, a repetitív munkakörök robottal,
szoftverrel való helyettesítése. Egy kevéssé óvatos becslés szerint pedig
2050-re gyakorlatilag egy teljesen új társadalmi réteg lesz kialakulóban, akik
azon professziók űzői közül verbuválódnak, amelyek el fognak tűnni a robotika
olvasztótégelyében.
A kiút? A szellemi munkák esetében az átképzés, az okosan
megválasztott felnőttképzés, az oktatás által 21. századi készségekkel
felruházott emberek számára pedig az alkalmazkodás, a munkanélkülivé válás
elkerülése érdekében. Viszont nem mindenki számára alternatíva bizonyos
korlátok megugrása.
Ló vagy
traktorvezető?
A munkaerőpiac helyzete
most jóval faramucibb, mint bármikor máskor a történelem során. Az Ipar 4.0
által élre törő innovációk, a gazdasági és az ipar hirtelen és állandó
változásai azonnali reakciót, alkalmazkodást várnak el a társadalom egészétől,
kiváltképp a munkavállalói rétegtől. A technológia tengernyi innovációját
azonban nem mindenki tudja saját hasznára fordítani. Jó példa erre az 1800-as
években lóval szántó mezőgazdász, aki az évszázad végén megjelent gőzszörnytől,
a traktortól rettegett, hogy az majd jól elveszi a munkáját. Egészen addig
jelentett számára konkurenciát a masina, míg át nem képezte magát
traktorvezetővé. A helyzetnek egyetlen vesztese volt: a ló, hiszen ő nem tudta
megugrani a pályán maradáshoz szükséges korlátokat.
A fenti párhuzamnál maradva az alacsonyabb képzettséget,
általános készségszintet igénylő munkavállalók elképzelhető, hogy egyszer csak
a ló helyében találhatják magukat. Mert bizonyos szellemi korlátokat nem lehet
lebontani egyik napról a másikra, vagyis néhány hónapnyi vagy egy-két évnyi
képzéssel. A technológiai bumm hozta teljesítménykövetelmények bizonyos
társadalmi csoportok esetén irreális mértéket ölthetnek, így a munkaerőpiac
nemcsak a fehérgallérosok tömeges átképzésével találja majd szemben magát,
hanem alternatívát kell találni a „lovak” számára is.
Jeremy Rifkin cinikus kijelentése, ami a
munkanélküliség és a megugorhatatlan elvárások felvázolása kapcsán született,
olybá tűnik itt is megállja a helyét: „147 évvel Marx után megéljük, hogy az
elnyomott munkásosztály a komputerek világa lesz.”
Egyik kutya, másik eb
A nyugtalanító
utópisztikus világkép realizálása előtt azonban fontos leszögezni, hogy az
átképzés és a felnőttképzés képes felvenni a harcot a technológia térnyerése
okozta munkaerő-piaci változásokkal. Sőt, az oktatási rendszer és a munkahelyi
képzések garmadája is sokat tud tenni a jövőben azért, hogy ne torpanjon meg a
világ a készségek és a tudás változásával. Azonban mielőtt fejest ugrunk a
képzések világába, nem árt tisztázni a képzési fogalmak közötti különbségeket!
„A felnőttképzés és a szakképzés két külön halmaz, ami
jelenleg az iskolarendszeren kívüli OKJ-s képzéseknél metszi egymást. A
felnőttképzésbe, a felnőtt kori tanulásba fogalmilag beletartoznak a vállalati
képzések, a szakági továbbképzések (például pedagógus, egészségügyi, szociális
területek), az átképzések, a hatósági képzések, a mesterképzés, a felzárkóztató
képzések, az iparban megjelenő, tűszerű képzések, a készségfejlesztő tréningek
és a nyelvi képzések is. A szakképzés az úgynevezett alapszakmákat illetően az
új elképzelések szerint az iskolarendszerben működne” – mondta Zsuffa Ákos, a
Felnőttképzők Szövetségének (FVSZ) elnöke, hozzátéve, hogy az átképzés
mozgatórugójának az MI térnyerésén és az automatizáláson túl a megjelenő új
szakmákat (az új területek miatt), a fiatal generációk munkahelyváltó habitusát
és a konjunktúra–dekonjunktúra váltakozásának sebességét látja. Az átképzés
tulajdonképpen nem más, mint egy teljesen új karrierút választása, új
készségek, új tudás elsajátítása, amivel kapcsolatban azt mutatja a
statisztika, hogy az informatika és a marketing szinte minden változata
beletartozik az élmezőnybe.
Moduláris rendszerek jelenthetnék a kiutat
|
---|
Az ELTE Savaria Egyetemi Központ rektorhelyettesének víziója szerint a
blokkosított tudásterületeket egy moduláris rendszerbe, egymáshoz csatolhatóvá
kell tenni.
Azaz például a matematika 1–10-es modulból a matematika 1–3-at például
bele lehet tenni a jogászképzésbe is, viszont a szóban forgó modul 1–10-ig
tartozó válfaját csak a matektanár képzésbe. „A matek modulnál maradva, ezt
akár egy cég is fogyaszthatja, például, ha a remek analitikai képességekkel
rendelkező, ám kevés matematikai tudással bíró alkalmazottját analyst pozícióba
szeretné ültetni. Nincs más dolga a cégnek, mint bemenni az egyetemre,
elmondani a kívánalmait, amire az oktatási intézmény összeállít a meglévő
modulokból egy olyan képzést, amire a cégnek épp szüksége van” – mondta Németh
István, az ELTE Savaria Egyetemi Központ rektorhelyettese.
Hasonló elven
egyébként működnek már a tengerentúlon egyetemek. Az első ilyen jellegű
képzések 2017-ben indultak, ekkor még csak pár darab volt elérhető, ám 2018-ban
már 58 moduláris oktatás közül válogathattak a cégek. Kik veszik igénybe, s
mely egyetemek szolgáltatják? A trendalkotói szerepbe az MIT, a Columbia, a
Harvard állt bele teljes mellszélességgel, a szolgáltatásukat igénybe vevő
vállalatok közt pedig olyan nevek sorakoznak, mint az IBM, a GE, a Microsoft,
a
Bloomberg, a Walmarkt vagy épp a Ford. „Mesterszintű képzésekben van jelen a
moduláris tanulás világa. Az egyetemek is azért ezen a szinten kezdték el
szolgáltatni a tudást, mert azt tapasztalták, hogy jelenleg a BSC végzettség ad
önálló tudásfogyasztási késséget az embernek – mondja a rektorhelyettes. – Ezt
propagálom itthon, mert felismertük itt az ELTE Savaria Egyetemi Központjában,
hogy ez a típusú oktatás az optimálisan működő munkaerőpiac záloga. A moduláris
oktatási rendszerhez mi megfelelő pedagógust tudunk képezni, hiszen az egésznek
az oktató a sava-borsa, aki aztán önálló információfogyasztásra, tanulásra,
tudásszerzésre, alkalmazkodásra képes diákokat nevel. Szeretném ezt a rendszert
itthon is tesztüzemben kialakítani, hogy a jövőben maradéktalanul helytálló
embereket képezhessünk” – zárta gondolatait Németh István. |
Miért jelent nagy
kihívást a munkaerőpiac számára az átképzés?
„A nemzetközi trendekkel
összhangban azt tapasztaljuk, hogy a hagyományos oktatási, képzési, tovább- és
átképzési megoldások már nem elegendők, és egyre nagyobb szükséglet mutatkozik
a munkahelyi képzések iránt. A gyakorlatorientált, munkahely-specifikus
kompetenciafejlesztéseket a klasszikus rendeltetésű szervezetek (felsőoktatási
intézmények, business schoolok, felnőttképzők) azonban többnyire nem képesek
megoldani. Ezek az intézmények általános képzéseket nyújtanak, BA, MA diplomát
adnak, MBA-kurzusokat szerveznek, OKJ szerinti képzéseket és/vagy nyelvi
képzéseket folytatnak – mondja Ocskay Szilárd, a NEXON ügyvezető
igazgatója. – Viszont egyre jobban megnő a speciális kompetenciafejlesztés
iránti igény, amelyek gyorsan és hatékonyan tudnak munkahelyi (cég és
szakmaspecifikus) egyedi képzéseket szervezni. Erre a helyzetre adnak megoldást
az úgynevezett vállalati egyetemek és akadémiák.”
Az első vállalti egyetemek, akadémiák már az 1940-es években
megjelentek, de az 1990-es években kezdett számuk jelentősen gyarapodni.
Jelenleg megszámolhatatlan mennyiségű vállalati egyetem, akadémia működik már
szerte a világon, amelyek – a NEXON Akadémiához hasonlóan – elsősorban a szervezeti
kultúra egységesítését, a stratégiai céloknak
megfelelő (funkcionális) vezetői kompetenciafejlesztést, a munkavállalók
munkahelyi készségeinek és kompetenciáinak javítását (a munkahelyi képességek
átalakítását), versenyképesség növelését, a tehetségek támogatását, valamint a
változásmenedzsmentet priorizálják. „Az ipar 4.0-ra építő termelői folyamatok
nem feltétlen igényelnek képzett munkaerőt és lehetőséget nyújt az ismétlődő és
verejtékes munkák kiváltására. Ezzel szemben az ipar 5.0 a magasan képzett
dolgozók és a robotok, a mesterséges intelligencia együttes munkájára épít,
amire nagyszámú szolgáltatási termék előállítása és élmény alapú nyújtása
alapozható” – tette hozzá Ocskay Szilárd.
Innovációs törekvések
a felnőttképzési anomáliák árnyékában
A nemzetközi tapasztalatokkal ellentétben, hazai viszonylatban a felnőttképzésekre
és az átképzéssel foglalkozó cégekre komoly kereslet van. A Felnőttképzők
Szövetségének elnöke, a hagyományos képzési formák közül a felnőttképzésben
látja a munkaerőpiac jelenlegi kihívásának megoldását. Azonos véleményen van Dobay
Csaba, az IQSOFT John Bryce Oktatóközpont ügyvezetője, aki azonban a hazai
felnőttképzés néhány anomáliájára is rávilágított. „A felnőttképzésnek elég
merev törvényi kerete van, ezért nem változik olyan gyorsan és rugalmasan, mint
ahogyan azt a piac megkövetelné. Ez egy komoly korlát. Most ugyan számos OKJ-s
képzés megszűnik vagy módosul, de ilyen átalakulási hullámok is csak két-három
évente vannak – fogalmaz Dobay Csaba. – Gondoljunk bele: ha mindig csak egy adott
OKJ-s képzést indítanak el, az mennyire lesz aktuális? Hozzuk példának a
nyúltenyésztő tanfolyamot. Mi történik akkor, ha bejön egy új állat
Magyarországra, de a tantervbe már évek óta nem esett szó róla? Mit tudnak
ilyenkor tanítani? Semmit, mert nem ismerik, annak ellenére, hogy már mindenki
azt a bundát akarja.”
Tehát, hiába oktatnak a felnőttképző intézmények egy szakmát kiválóan,
hogy ha statikus módon, a világ változásait nem követve csinálják azt. A felnőttképzésben
tevékenykedő oktatóintézményeknek sokkal nyitottabb szemmel kell, hogy járjanak
a világban, mint eddig. „Mert az, hogy mit oktatunk, a saját, belső innovációs
törekvésünket is tükrözi. A tananyagnak reagálnia kell a piac szükségleteire.
Egyszóval innoválni kell, még több újdonságot behozni a felnőttképzésbe” –
fogalmazott az ügyvezető.
A legnépszerűbb felnőttképzések
és a generációs tanulásmódszertani szakadék
„A generációs kérdés folyamatosan feszegetett téma, de nem hiszem, hogy
az embereket ennyire szét lehetne szedni. Tény, hogy van egy olyan korosztály,
amelyik sokkal nagyobb affinitást mutat az informatika iránt, és ez az érdeklődés
nem a hardveroldalon jelentkezik elsősorban” – véli Dobay Csaba.
De nemcsak az érdeklődési kör elmozdulása követhető nyomon a felnőttképzésben,
hanem a tanulás módszertanának módosulása is. A fiatalabb generációk képviselői
ugyanis inkább előnyben részesítik az online, elektronikus tanulást, míg a 30
feletti korosztály a tantermi oktatást igényli. „Az online tanulás sokkal
nagyobb szabadsággal jár, az illető akkor tanul, amikor akar, de óriási
hátránya, hogy nincs ott a tanár, akitől lehetne interaktívan kérdezni. A
tantermi oktatás ezzel szemben kötöttebb, órarendalapú, viszont a szünetekben
nemcsak a kérdéseket lehet megvitatni, hanem a kapcsolatépítésre is lehet
fókuszálni” – tette részletezte a szakember.
S noha minden évnek megvan a maga slágerszakmája, tavaly egyértelműen a
társadalombiztosítási ügyintéző vezetett, és toronymagas előnyét úgy tűnik, még
egy darabig tartani fogja. A Perfekt összeállított egy 2018-as toplistát is a
legnépszerűbb OKJ-s képzésekből, amelyek az alábbiak voltak:
társadalombiztosítási ügyintéző, bérügyintéző, pénzügyi-számviteli ügyintéző,
vállalkozási mérlegképes könyvelő, targoncavezető, sportedző, emelőgép-kezelő
(kivéve
targonca), államháztartási mérlegképes könyvelő, IFRS mérlegképes könyvelő,
pénztárkezelő és valutapénztáros. De az is kiderült, hogy elsősorban a 25 és 44
év közöttiek körében felkapott az OKJ, ami pedig a képzés ezen változatának
motivációját illeti, az a karrierváltás, a magasabb jövedelem elérése és a
szakmai előremenetel.
A legnépszerűbb OKJ-s képzések 2018-as toplistája
|
---|
1. Társadalombiztosítási ügyintéző
2. Bérügyintéző
3. Pénzügyi-számviteli ügyintéző
4. Vállalkozási mérlegképes könyvelő
5. Targoncavezető
6. Sportedző
7. Emelőgép-kezelő (kivéve targonca)
8. Államháztartási mérlegképes könyvelő
9. IFRS mérlegképes könyvelő
10. Pénztárkezelő és valutapénztáros
Forrás: Perfekt |
Nincs globális recept
a problémára, de van megfelelő hozzávaló!
Az átképzés és úgy általánosságban a munkaerő képzése komoly feladat a
HR szempontjából is. Azonban az egyértelműen kirajzolódni látszik, hogy annak
a
cégnek, amely nemcsak fennmaradni, de versenyelőnyhöz is kíván jutni a
többiekkel szemben, támogatnia kell a képzés minden formáját.
De vajon mi jelentene megoldást a munkaerőpiac és a képzés
relációjában? A Felnőttképzők Szövetségének elnöke szerint nincs általános
érvényű recept, viszont van, amivel komoly supportot lehet nyújtani. „Fontos a
szabályozási környezet rugalmassá, ámde kellően biztonságossá tétele és annak
végiggondolása, hogy az állam milyen eszközökkel -szakképzési hozzájárulás,
hitel, kölcsön, részbeni vagy teljes támogatás stb.- és kiknél avatkozik be” –
tette hozzá Zsuffa Ákos.
A készségszakadékok
mélyén a 21. század kvalitásai után kutatva
Az IBM tanulmánya a képzés és átképzés párosán túl többször kitér a 21.
századi készségek mibenlétére, és azzal rukkolt elő, hogy ötből két CEO nem
rendelkezik megfelelő emberállománnyal, skillekkel és erőforrásokkal, amelyek
a
stratégiai vállalások végrehajtásához szükségeltetnek.
A tanulmány rávilágított arra is, hogy az egyre szaporodó
készségszakadékok feltöltésének ideje megtizenkétszereződött. Míg 2012-ben
átlagosan egy három napos tréning elég volt erre, addig a tavalyi évben ez a
szám 36 napra növekedett.
„Tapasztalható már napjainkban is, hogy a kompetenciák
között előtérbe kerülnek az olyan soft képességek, mint például a
problémamegoldás, a teammunka, a folyamatos tanulás, az együttműködés, a
lean-management (az értéket nem termelő tevékenységek minimalizálása), az
önismeret és a rendszerben való gondolkodás. Meg vagyunk győződve arról, hogy
a
fejlesztendő kompetenciák sorában előre kell venni a nyelvi és digitális
kompetenciák fejlesztését, mert napjainkban a cégek jövedelmezőséghez és piaci
stabilitásához nagy szükség van a digitális kompetenciák fejlesztésére és
nyelvismeretre” – mondta Ocskay Szilárd, a NEXON ügyvezetője.
A fentieken túl persze szükség lesz a mesterséges
intelligencia és a képzett dolgozók együttműködésére is, „mert jól látható,
hogy komoly igény van HR-adminisztrációs folyamatok automatizálására. Egyre
inkább jellemzővé válik, hogy a munkavállalók nagyon sok ügyben saját maguk
HR-esei lesznek, de további területeken és tevékenységeknél jelenik meg a
mesterséges intelligencia” – tette hozzá az ügyvezető.
Gyártósori
iskolarendszer helyett Oktatás 4.0-át?
A munkaerőpiac új kihívásainak feltárása mellett nem lehet
szó nélkül elmenni az oktatás mellett sem, hiszen egy jól szervezett
iskolarendszer csírájában fojtaná el a technológiai forradalom okozta
nehézségeket. „Az oktatás itthon jelenleg a learning 1.0 modellben működik. A
diákok megkapják a társdalom szempontjából kurrens tudást, s mint egy
gyártósori csillébe lévő tárgyat, úgy hegesztik azonosra az agyukat. Ezzel az
ipari jellegű termeléssel azonban van egy nagy probléma: nem készíti fel a
tanulókat a 21. századi világra” – mondta Németh István, az ELTE Savaria
Egyetemi Központ rektorhelyettese. A szakember szerint ez a fajta „gyártósori
oktatás” egészen addig működött jól, amíg csak a kialakult és véglegesedett
szakmák uralták a piacot, például a jogász, az orvos vagy épp a tanár. Azonban
mostani időszakban, ami jelen esetben 2010-es évektől értendő, olyan
technológiai forradalmaknak lehettünk szemtanúi, amelyek számos szakmát
letaroltak, majd újat teremtettek.
„Eljutottunk oda, hogy az a gyártási lánc, amiben a szakmák,
mint gyűjtőkosarak voltak jelen, amelyekbe a futószalag szállította a
gyerekeket, az invaliddá vált. Nincs többé szükség a futószalagra, mert
eltűntek a kosarak. Ugyanis a munkaadók részéről felerősödött az az igény, hogy
olyan embereket foglalkoztassanak, akik flexibilisen, egy új környezetbe
bekerülve, a készségeiket felhasználva produktívan tevékenykedjenek egy olyan
munkakörben is, ami felé nem ment futószalag” – fejtette ki Németh István.
A csavar pedig itt van a történetben, mert a rektorhelyettes
szavaival élve, a mostani iskolarendszer nem ruházza fel a diákokat a jelen és
a jövő legszükségesebb készségeivel, és nem készíti fel a 21. századi
munkaerőpiacra. „Olyan embereket kellene képeznünk, akik alkalmasak az önálló
tudásfogyasztásra, a problémamegoldásra, az alkalmazkodásra. Oktatás 4.0-ra van
szükség, ahol a tanítás közösség- és tudásfelhő-alapú, és az egyéni képzési
pályára koncentrál. A képzésnek nem monolitikusan kell építkeznie, hanem
blokkosítva, tudás területeket felölelve” – tette hozzá. Ez utóbbi pedig
korszakalkotó módon oldhatná meg a munkaerőpiac technológia érájának összes
átképzési, képzési, lemorzsolódási problémáját.