Jellemzően
nagy szervezetek vezetői, menedzserei, katonai vezetők vagy nemzetközi
projektek irányítói azok, akik elvárják a határidők és a szabályok betartását,
hogy időben megvalósíthassák a kitűzött céljaikat. A vezetői típusok közül a
tranzakcionális személyiségek azok, akik kevésbé alkalmasak olyan vezetői
szerepek betöltésére, ahol a kreativitás és az innováció jelenti a legfőbb
értéket. Ezzel szemben a transzformációs vezetők, azaz a karizmatikus vezetők
azok, akik képesek saját céljaik elérése érdekében motiválni követőiket.
Megéri kombinálni
Ezek a
menedzserek képesek arra inspirálni a rábízott embereket, hogy rendkívüli eredményeket
érjenek el, az alkalmazottaiknak pedig önállóságot biztosítanak, hogy
meghozhassák saját döntéseiket. A karizmatikus vezetők arra ösztönzik a
csapatukat, hogy új utakat és módokat találjanak egy cél megvalósításához.
Ezzel a módszerrel el lehet érni, hogy a csoport motivációja magas hőfokon
égjen.
„A
karizmatikus vezető kiemelkedő a konfliktusmegoldásban és jól működik az üzleti
környezetben. Ők lehetnek egy szervezet példaképei” – magyarázza Aczél
László, a SEED Üzleti Iskola oktatója. A karizmatikus vezető jelen van
beosztottjaival és az apróbb eredményeket is észreveszi. A tranzakciós vezető
azonban fókuszált és következetes, tiszta határokat lefektető vezető, aki
általában rövid célokat tűz ki. Valójában egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál,
de az igazán nagy hatást a több vezetői stílus kombinációjából kaphatjuk.
„A mai
vezetőknek teljesen másfajta kihívásoknak kell megfelelniük, mint elődeiknek,
mégis vissza kell térniük a gyökerekhez, vagyis ahhoz, hogyan ne dirigáljanak,
hanem inkább vezessenek” – mondja Aczél László. Változott a stílus, már nem
hatásos és népszerű a hatalmi elvek bevetése, inkább a motivációs képesség
fejlesztése és a feedback adásának folyamata azok az erővonalak, amelyek
jelentősége nagy hangsúlyt kap jelenleg.
Vezetőfejlesztési modellek és eszközök az innovatív
vezetéshez
|
---|
Agilis
módszertan:
munkamódszer, melynek során a terméket iteratív módon fokozatosan, egészen apró
újításokkal és az újítások folyamatos kiértékelésével fejlesztik, azaz egy
adott eljárást úgy ismételnek meg, hogy egyre finomítanak a beállításokon,
paramétereken, és így egyre pontosabban közelítenek az épp ideális termékhez.
Az agilis módszernek az a lényege, hogy minden egyes iterációs kör után
kézzelfogható, működő eredményeket hozzon létre.
Arany kör: egyszerű modell, amelyben három
kérdést kell meg fogalmaznia minden vállalatnak: mit; hogyan és miért?
Design
thinking: ez a
módszertan a kreatív problémamegoldáshoz ad támpontot, segít a tervezési
gondolkodás kialakításában.
Értékinnováció
(kék óceán): a kék óceán üzleti modell lényege, hogy nem a versenytársakat kell
figyelni, hanem azt, mivel lehetne a nem fogyasztókat is rávenni a termékre
vagy újabb réspiacokat keresni.
Fejlődési
szemléletmód (growth mindset): a szemléletmód arra vonatkozik, ahogyan magunkról és a világról
gondolkodunk.
Lean
startup: a
vállalkozás- és termékfejlesztés egyik módszertana, amelynek célja, hogy
lerövidítse a fejlesztési ciklusokat. A módszertan segítségével gyorsan ki
lehet deríteni, hogy egy adott üzleti modell életképes-e. Maga a módszertan a
’90-es években született a Szilícium-völgyben, és a Toyota ipari gyártási
rendszeréből ered. |
Motiválni tudni kell
„Generációs
szempontból is érdekes kérdés, hogy mi az, ami motiválja a munkaerő jelentős
részét, a fiatalabb munkatársakat” – mondja Aczél László. Bár továbbra is az az
elképzelés él, hogy a materiális javak az egyetlenek, amelyek kellően
motiválhatják a dolgozókat, a felmérések ugyanakkor azt mutatják, vannak más
fontos tényezők is a munkavállalók életében, értékrendjében. Az első és második
helyen az autonómia és az autonóm munkavégzés, illetve a szervezeten belüli
megbecsültség áll, továbbá a lehetőség arra, hogy saját jogon tudjon
teljesíteni az alkalmazott. Ha mindezek az elvárások teljesülnek, és a kellő
motivációt is megkapja, hogy a saját eszközeivel haladjon, akkor motivált lesz,
és nem a mikromenedzsment által diktált mikrocélokat teljesíti. (Mikromenedzser
az, aki a napi operatív feladatokat hajtatja végre és nem a „big picture”-re
koncentrál.) „A motivációnak van egy premizálási jellege is, maga a fizetés és
a bónusz is egyfajta komfortos körülmény, de ez semmiképpen sem vezethet
lojalitáshoz és motivációhoz, ezért érdemes a non-materiális dolgokra helyezni
a nagyobb hangsúlyt” – fűzi hozzá Aczél László.
A „majd ha…”
szemlélet helyett
Ha megértjük
az alap emberi motivációkat, amelyek valójában nagyon különbözőek lehetnek, és
vesszük a fáradtságot arra, hogy megismerjük a kollégáinkat, s nemcsak »gyári
munkásként« tekintünk rájuk, akkor már ráléptünk arra az útra, hogy
eszményképpé, idollá váljunk. Aczél László szerint azonban vállalati
környezetben erős kifejezésnek számít az idol fogalma egy vezető esetében. Úgy
véli, hogy minden sikeres vállalatnál a cégmárka mellett az énmárka az, amit
fel kell építeni. Vagyis, aki a cég élén áll, egyben a vállalat arca lesz, aki
személyiségével pozicionálhatja a céget. A legtöbb topvezető tudatosan dolgozik
azon, hogy karizmatikus szereplője legyen a vállalatnak, s ha a tevékenysége
harmóniában áll a külvilág felé vetített képpel, akkor jó eséllyel válhat
példaképpé. „Azonban nem deklarálhatja magát valaki egyik pillanatról a másikra
idolnak, hiszen ez egy hosszabb építkezési folyamat, de azt gondolom, hogy egy
jó vezetőnek nem az idolfejlesztés lenne a fő feladata, hanem az emberközpontú
vezetés, amelyből viszont kinőhet egy népszerű vezető, akire felnéznek és aki
mintaként funkcionál” – magyarázza Aczél László. Ez a fejlődés pedig később
elvezethet a példaképpé válás felé.