Mielőtt
belevágnánk a témába, fontosnak tartom, hogy hosszabb felvezetőgondolatot írjak
hozzá. Ugyanis a következőkben olvasható tippek nem emelt szintű tanácsok,
hanem a belépő kategória. Aki a lenti feladatokat nem végzi el, a startvonalhoz
sem állhat.
Miért írom
ezt ilyen szigorúan? Mert egy percig se gondoljuk azt, hogy bármelyik
partnerünk, HR-es vagy fejvadász megáll a LinkedInnél és nem keres ránk a
Google-ben, valamint nem csekkolja az összes létező közösségi médiás
profilunkat.
Tekintsünk
úgy a digitális világban való jelenlétünkre, mint a personal brandünk online
kivetülésére. Ha pedig úgy gondolja bárki is, hogy neki nincs vagy nincs
szüksége énmárkára, akkor szolgáljon számára ez a cikk figyelmeztetésként:
mindeninek van personal brandje, akár törődik vele, akár nem. Ez utóbbi esetben
a probléma csak az, hogy semmit nem tesz azért, hogy formálja a róla alakuló
képet.
Őszinteség kell
ahhoz, hogy bizalom is legyen
Térjünk
vissza a közösségi profilokhoz! Fontos, hogy konzisztensek legyenek és ne
posztoljunk olyan tartalmat, amit nem akarnánk, hogy a munkaadóink, partnereink
vagy akár az unokáink is lássanak. Erre szokták mondani az Y generációtól
idősebbek: milyen szerencse, hogy az ő tini éveikben még nem volt Facebook és
Instagram.
Nagy igazság,
hogy nincs több esélyünk jó első benyomás kelteni. Ugyanígy igaz, hogy egy jó
reputáció felépítése hosszú idő, viszont lerombolni egy pillanat alatt lehet.
Bármihez is kezdjen valaki, mind a projekt brandje, mind a személyes énmárka
számára a legfontosabb az, hogy hiteles legyen. Ez azt jelenti, hogy nem éri
meg mást mutatni, mint ami a valóság. Fel kell vállalni a nehézségeket, a
hátráltató tényezőket is – a külvilág így még erősebbnek fog látni bennünket,
és bízni fog a márkánkban – ez pedig az egyik legfontosabb cél egy jó brand
kialakításakor.
A részletekben
lakozik a lényeg
Mindig is
tisztában voltam azzal, hogy a LinkedIn-profil meghatározó része az üzletnek,
de eleinte nem voltam elég tudatos az apró részleteket illetően. Amikor először
regisztráltam erre az oldalra, csak kitöltöttem az üres részeket, nem fordítva
sok figyelmet arra, hogy mit írok. Ha nem tévedek, a LinkedIn ma már tanácsot
is ad arra, hogyan lehet fellendíteni egy profilt. Régebben mindent magunknak
kellett kitalálnunk, ma már azt is mutatja az oldal, hogy elég jó-e a profil
vagy hiányzik-e még valamilyen információ róla. Amit a LinkedIn nem oszt meg
velünk, az az, hogy milyen stílusban írjunk, és mi az, ami lényeges – rólunk.
Nekem bizony
időbe tellett, mire megértettem, hogy ez a profilom legalább olyan fontos, mint
például a weboldalam, és markáns részét képezi az üzletemnek.
A személyiségünk
része lett
Olyan mint
egy puzzle: ha egy pici rész hiányzik, már nem teljes a kép. Nem csak szimplán
bosszantó. Másképp megfogalmazva, elég visszataszító, ha üzleti szempontból
valakinek amatőr a profilja. Jómagam már realizáltam, hogy a LinkedIn-profil az
egész személyiségem része.
Azóta időről
időre visszatérek rá, gondolkodom rajta és foglalkozom azzal, mit mutatok meg
szakmailag magamból, és hogyan tudom még jobbá tenni, még tovább csiszolni a
profilomat. Ez nem olyan dolog, amit egyszer tökéletesen megcsinál az ember, és
utána már nem kell foglalkoznia vele. Jómagam rendszeresen frissítem a
felhasználói oldalam, és apró dolgokat változtatok rajta. Sőt, arra is van
példa, hogy mástól kapok tanácsot ez ügyben.
Néhány
íratlan szabályt mindenképpen figyelembe kell vennünk. Néha könnyebb tanulni a
hibákból, és tudni, mi az, amit nem árt elkerülnünk. Lássunk néhányat a
legsúlyosabb LinkedIn-hibák közül, amelyeket Emma Brudner gyűjtött
össze. A HubSpot cikkírója remek listát írt azokról a bakikról, amelyeket
mindenképp el kell kerülnünk.
Az ismeretlen LinkedIn
|
---|
Hazánkban a
LinkedInt méltatlanul kevesen és rosszul használják, pedig a világ legnagyobb
szakmai közösségépítő oldala, minden magyar menedzser számára kötelező lenne.
Mióta a Microsoft istállójába tartozik a felület, valósággal megtáltosodott, ma
már több mint 610 millió taggal rendelkezik, több mint 200 országból. Hazánkban
kissé mostoha sorsban szenved, hiszen körülbelül 800 ezer felhasználója van, de
ezek közül a legtöbben csak „hivatalból” léteznek rajta, hiszen minden cégnek
kötelező megjelennie az üzleti élet közösségi médiájában.
A hazai tagok
jelenlétéből következtetni lehet a magyar üzleti élet mibenlétére is. A
felhasználók majdnem 90 százaléka a kkv-szektorban tevékenykedik, vagyis 200
főnél kisebb szervezetnél. Érdekes tény az is, hogy még a nagy cégek sem
szentelnek komolyabb figyelmet (tisztelet a kivételnek) arra, hogy méltó módon
képviseljék márkájukat eme felületen.
Tölgyes
László |
Képben a lényeg
1.
Hiányzik a profilkép.
A LinkedInen az egész személyiségünket prezentáljuk. Ez a felület mára hatalmas
online platformmá nőtte ki magát, ahol csak akkor vesznek észre bennünket, ha
teszünk is érte. A LinkedIn szóvivője, Nicole Williams szerint a
fényképpel rendelkező profilokat hétszer nagyobb valószínűséggel nézik meg,
mint azokat, amelyeknél nincs fotó mellékelve. A legegyszerűbb módja ezt
ellenőrizni, hogy rámegyünk a saját profilunkra, majd az ismerőseinkére is, és
látni fogjuk az alapkülönbségeket. Ha a miénk tűnik „gagyibbnak”, akkor kezdjük
el megnézni, mit változtathatunk rajta, például kezdésnek egy jó profilkép
feltöltése is megteszi.
2. Rossz a
profilkép.
Vitatkozhatnánk arról, hogy mi a rosszabb: egy nem profi profilkép vagy a kép
hiánya, de valószínűleg egy rossz profilkép még mindig sokkal jobb, mintha
egyáltalán nem lenne. Ettől függetlenül ügyeljünk arra, hogy a fotó hivatalos
fénykép legyen (nem nyaralós szelfi). Ez annyit tesz, hogy kerüljük a
szelfiket, a tükör előtt készült fotókat, illetve a családi, baráti, kiskutyás,
csücsörítős képeket is. Mindig tartsuk szem előtt, hogy mit sugall a kép a
közönségünknek.
Áldozzunk
arra, hogy profi képek készüljenek rólunk. Legrosszabb esetben az unokáknak
lehet mutogatni, de jelen korunkban egyértelműen kiemel bennünket a tömegből,
ahol a szelfik, a rossz minőségű vagy régi képek uralják a terepet – köztük az
igényes, szakmai profilkép mindenképpen nyerő.
Mit akarsz, mit
gondoljanak rólad?
3.
Hiányzik az összegzés. Nem
a legszerencsésebb dolog kihagyni az összefoglaló részt, még akkor sem, ha úgy
gondoljuk, elég infót adtunk meg magunkról. Ez az egyetlen olyan része a
profilnak, ahol prezentálhatjuk a személyiségünket, ami megkülönböztet
bennünket másoktól. Úgyhogy mindenképpen érdemes legalább néhány érdekes
mondatot írni arról, amit szeretnénk, ha megtudnának rólunk az emberek.
A jó
összefoglaló gyártásához keresünk a Google-ben inspirációt, nézzünk meg
általunk elismert szakemberek összefoglalóit (valamint ajánlom a Positioning
Statement és Simon Sinek Start with Why logikájának alkalmazását is).
A LinkedIn
újításait is érdemes figyelni, például jelenleg az összefoglaló mellé
feltölthetünk prezentációkat vagy videókat is. Így például, ha tartottunk egy
jó előadást, ami fel lett véve videóra, érdemes megosztanunk. Ugyanígy ha
publikus az éves riport, amiben aktívan részt vettük, érdemes feltüntetnünk az
összefoglalónál.
4.
Személyes infók hiánya.
Néhányan úgy gondolják, hogy túl személyes feltüntetni az e-mail címüket a
profiljukban. Nos, nem az. Sőt, kifejezetten hasznos, hiszen így a potenciális
vevők könnyen kapcsolatba léphetnek velünk, és nem kell kutakodniuk az e-mail
címünk után. Természetesen szakmák között eltér a norma, de általános
szabályként vehetjük, hogy ha valaki fent van LinkedInen, akkor illik a kontakt
infókat, külső weboldalakat, egyéb linkeket megadni. Ez persze annyi veszélyt
azért tartalmaz, hogy néhányan irreleváns témákkal találnak meg bennünket, de
alapvetően több előnyünk származhat belőle, mint kárunk.
Édes, ékes
anyanyelvünk
5.
Nyelvtani hibák.
Menjünk biztosra és ellenőrizzük (akár többször is), hogy minden egyes szó,
amit leírtunk, az nyelvtanilag korrekt. A nyelvtani hibák miatt könnyen
elbukhatunk, mert azt mutatják, hogy nem vagyunk igényesek önmagunkra, hanyagul
állítjuk össze a munkáinkat.
Ezt a tippet
úgy írom, hogy nekem sajnos borzasztó a helyesírásom. Angol nyelven könnyebb
helyzetünk van, mert elég megbízható szoftverek léteznek a helyesírás
ellenőrzésére, online pedig a Grammerlyt ajánlom. Én a gépemen lévő
helyesírás-ellenőrzőn túl meg szoktam kérni a kollégáimat vagy a barátaimat is
arra, hogy nézzék át a szövegeimet. Főleg abban az esetben, ha egy olyan
szövegről van szó, ami fontos, vagy sokáig tervezem publikus felületeken
használni.
6. E/3
személyben írni magunkról nem jó választás. Nagyon kellemetlen és furcsa, ha valaki egyes szám
harmadik személyben ír magáról, hiszen a hétköznapi szituációkban sem beszélünk
így magunkról – a LinkedIn profilunk esetében se tegyük. Ez nem interjú vagy
konferencián lévő bemutatkozás. Nyugodtan személyesebbé vehetjük a hangvételt,
ezzel is közvetlenebb nexust teremtve.
A kulcsszavakra ki
gondol?
7.
Elhanyagolt kulcsszavak. Nemcsak a weboldalt kell SEO szempontból optimalizálni, érdemes a
LinkedIn-profilt is. Ez bizonyítottan fellendíti a látogatók számát. Ne
felejtsük el meghatározni a megfelelő kulcsszavakat. Az eredmény sokszor
azonnal érezhető, ami azt jelenti, hogy ha valaki szakértőket keres egy adott
iparágban, akkor az ajánlások, kulcsszavak, leírások, kapcsolatok száma nagyon
is sokat számít.
Egy gyors
tipp, ha elakadna valaki az első lépésekkel: nézzen meg más profilokat és azok
kulcsszavait. Valamint munkatársainkat, mentorainkat is megkérdezhetjük, mit
tanácsolnának, milyen kulcsszavakat használjunk a LinkedInen.
8. Instant
üzenetek. Ha
valakivel mindenképp kapcsolatba akarunk kerülni, ne bombázzuk spam
e-mailekkel, mert azok egyből a bejövő üzeneteknél fognak landolni, amint
elfogadta a partnerkérelmünket. Így nem az „jön át” neki, hogy komoly
erőfeszítéseket teszünk a kapcsolat érdekében. Inkább kezdjünk el kommentelni
a
posztjai alá, vagy osszunk meg egy cikket vele, ebből látni fogja, hogy tényleg
érdeklődünk a téma iránt.
Létezik egy
mondás, miszerint az emberi kapcsolatok nem pontokból épülnek fel, hanem egy
felfelé ívelő vonalból. Lehet, hogy valaki teljesen ignorál egy sablon LinkedIn
üzenetet, azonban sokkal valószínűbben válaszol, ha azt látja, hogy az elmúlt
hetekben érdemben kommenteltünk a posztjai alá, akár meg is osztottuk azokat,
és más közösségi csatornákon is interakcióban vagyunk vele.
9.
Sablonos partnerkérelem. Ha minőségi kapcsolatot akarunk kialakítani, akkor mindig személyes
partnerkérelemmel kell fordulnunk az illetőhöz. Az általános LinkedIn
partnerkérelem („Szeretnélek hozzáadni a LinkedIn partnereim listájához”) nem
rossz, de a testreszabás fontos ahhoz, hogy kimutasd a valódi érdeklésedet.
Hacsak nem közeli ismerősről van szó, sose küldjünk sablonüzeneteket, inkább keressünk
valamit előzetesen a célszemély profilján, ami alapján személyre tudjuk szabni
a mondanivalót.
A céltalan üzenetnél
nincs céltalanabb
10.
Barátságos, de lényegtelen üzenetek kiküldése. Barátságos, ámde lényegtelen
üzeneteket küldeni csak azért, hogy próbálkozzunk, nem a legjobb módszer a
kapcsolat építéséhez. Az embereknek nincs ideje csak úgy csevegni, más módszert
kell találni a kapcsolatépítéséhez, például lájkoljunk, kommenteljünk, osszunk
meg.
11. Senki
sem szereti a spameket.
A LinkedIn kifejezetten nem egy olyan platform, ahol célszerű spameket küldeni.
Az emberek meg fogják unni, ha elhalmozzák őket céltalan és kéretlen
üzenetekkel.
12.
Túlságosan szelektíven kezelt kapcsolatok. Avagy cél az 500+. Néhányan túlságosan válogatósak a
kapcsolati hálójukat tekintve. Pedig nincs semmi rossz abban, hogy elfogadjuk
az indokolt partnerkérelmeket. Minél több embert ismerünk, annál több emberhez
juthatunk el. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy boldog-boldogtalant vissza
kell igazolni. Találjuk meg a szakmánk, iparágunk véleményvezéreit és
igyekezzünk velük a LinkedInen kapcsolódni.
Jó trükk, ha
megnézzük, kik a közös ismerősök és megkérünk valakit, hogy introzzon – a
sikerrátát sokszorosára növeli. Pontosan emiatt fontos, hogy széles kapcsolati
hálóval rendelkezzünk a LinkedInen. A hab a tortán pedig az, ha elérjük az 500
kapcsolatot, onnantól annyi fog látszani a profilnál, hogy „500+”, ami elég
menőnek számít az oldalon.
Csak okosan!
13. Gyenge
kommentek. Már
említettem, hogy kommentelni célravezetőbb, mint haszontalan üzeneteket
küldözgetni. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az értelmetlen kommentek
szintén nem használnak. Ha semmilyen releváns hozzászólásunk nincs, akkor csak
nyomjunk rá egy lájkot.
Tipp: nézzük
meg, mások mit kommentelnek, és akár velük is belekezdhetünk a diskurzusba.
Érdemes visszakérdezni, miért gondolja úgy, amit írt, vagy kérhetünk
esettanulmányokat is. Így az adott poszt gazdája és ismerősei is azt érzik,
hogy egy közösség része szeretnénk lenni – ez pedig jó stratégia egy közösségi
hálón.
14. A
tevékenységnapló megosztása, miközben frissül a profil. Mindig kapcsoljuk ki a
tevékenységnaplót, ha frissítjük a profit. Az embereket nem érdeklik a
lényegtelen információk, ezért csak azt lássák, amit érdemes látniuk és amit látni
is akarnak.
15.
Névtelenül nézegetni mások profilját. Egy beszélgetés kialakulhat az alapján is, hogy milyen
profilokat néztünk meg. Ez addig rendben is van, amíg pont ez a cél. Történhet
úgy, hogy valaki érdeklődik irántunk vagy fordítva. Úgyhogy fedjük fel
magunkat, és bővítsük a kapcsolataink számát.
Ha viszont
pont ellenkező a célunk, vagyis nem szeretnénk, hogy lássák, ha megnézzük
valakinek a profilját, akkor cselesnek kell lennünk. Az egyik lehetőség, hogy
egy teljesen irreleváns ismerőst kérünk meg, hogy használhassuk a profilját. Ez
egyszer-egyszer belefér. Aki sokszor szeretne anonim módon fiókokat nézegetni,
annak érdemes egy második LinkedIn-profilt létrehozni, ahol álnevet használhat.
Nem szép, de hasznos módszer.