Gadget

Inkább design, mint funkció (Forrás: www.gadgetteaser.com)
Inkább design, mint funkció (Forrás: www.gadgetteaser.com)
Forrás: www.gadgetteaser.com

Kihasználatlan képességek

Bár széltében-hosszában keresik okostelefonokat, tulajdonosaik elsősorban hívások bonyolítására, illetve az sms-ezésre használják a készülékeket. A felhasználók nagy többsége nem aknázza ki a készülékek tudását még a vállalati szektorban sem – derült ki a BellResearch legfrissebb, magyar vállalatvezetők illetve it-szakértők körében végzett kutatásából.

Amerikai statisztikák szerint öt éven belül minden eladott készülék már okostelefon lesz a tengerentúli piacokon, s Európában is erőteljes bővülést prognosztizálnak a gyártók és szolgáltatók. E trendeknek megfelelően, Magyarországon is jelentős gyarapodás előtt áll az okostelefonnal rendelkezők, ma még körülbelül 200 ezer embert számláló tábora. Ugyanakkor az is tény, hogy a mobilok intelligens funkcióit kevesen használják rendszeresen idehaza. A céges készülékként használt okostelefonjaikon keresztül a munkatársak leginkább csak hívásokat bonyolítanak illetve sms-eket fogadnak és küldenek, s csak az e-mail- és naptárfunkciók használata terén látható még némi előrelépés. Az egyéb okostelefonos alkalmazásokat viszont szinte figyelmen kívül hagyják a készülékek tulajdonosai.

Inkább design, mint funkció (Forrás: www.gadgetteaser.com)
Inkább design, mint funkció (Forrás: www.gadgetteaser.com)

Ennek a legfőbb magyarázata az lehet, hogy a vállaltvezetők még nem látják az okostelefonok helyét a cégük infokommunikációs rendszerében. Ebből fakadóan a legtöbb helyen az üzletfejlesztést, illetve az it-struktúrafejlesztést szolgáló stratégiában sem kapott szerepet az okostelefon. Az okok egyrészt az adatbiztonsági aggodalmakra vezethetőek vissza, másrészt a szoftverfrissítési nehézségekkel, a mobilok korlátozott it-támogatásával függnek össze.

Előbbi aggályra a mobileszköz-menedzsment jelenthet megoldást, segítségével ugyanis az okostelefonok és a rajtuk tárolt információk, alkalmazások, illetve a kommunikációs folyamatok védelme és a flotta menedzselése problémamentesen megoldható. A készülékek jobb hatásfokú integrációját ugyanakkor az infokommunikációs szakemberek döntően a cloud computing megoldások elterjedésében látják.

A BellResearch kutatása megállapította azt is, hogy míg az okostelefon-alkalmazások döntően kihasználatlanok a vállalti kultúrákban, a készülékkel kapcsolatos elvárások inkább a designra korlátozódnak és kevésbé a tartalmi szolgáltatásokra. A presztízst sugárzó külsőt, illetve a jól látható, nagy kijelzőt emiatt is ítélték fontosnak a megkérdezettek.