Gadget

karacsonyi_vasarlas
Forrás: Woman's Day

Karácsonyi vásárlás – meghitt pillantok vagy őrültek háza?

Az ünnepi időszak a csend és a nyugalom ideje, de csak miután véget ért a karácsonyi ajándékok utáni hajsza. Pedig a legjobb ajándék a stresszmentes karácsony. Egy nemzetközi felmérésből kiderült: a magyarok is sokat nyugtalankodnak az ajándékozás miatt, például azért, hogy nem fogják tudni beszerezni a megfelelő meglepetést, vagy többet költenek, mint tervezték.

Az utakon és az üzletekben tapasztalható zsúfoltság, a megfelelő ajándékok és a legjobb árak megtalálása szinte mindenki számára stresszforrást jelentenek. A PayPal és a Kantar Millward Brown nemzetközi felmérést készített arról, miként viszonyulnak az európai fogyasztók a karácsonyi ajándékvásárlással együtt járó kényelmetlenségekhez. A felmérés 10 országban, köztük Magyarországon, több mint 10 ezer válaszadó megkérdezésével készült. A kutatás szerint a bolti vásárlással járó kellemetlenségekben 10-ből 8 európai érintett, és az ünnepek közeledtével párhuzamosan a frusztráció szintje folyamatosan nő. Létezik gyógyír a karácsony lázra?

Szeretjük a karácsonyt, de a karácsonyi vásárlást nem mindig

Az ünnepeket a legtöbb európai varázslatos és örömteli időszaknak tartja, azonban az ajándékozás úgy tűnik sok kellemetlenséggel is járhat. Amellett, hogy tízből kilenc magyart ér valamilyen kellemetlenség a karácsonyi ajándékvásárlás során, a felmérés szerint honfitársaink 17 százaléka tartósan idegeskedik a megfelelő meglepetések beszerzése miatt. Körülbelül egy negyedük (26 százalék) elsősorban azért aggódik, hogy nem fogja megtalálni a megfelelő ajándékot, 22 százalék pedig attól fél, hogy az ajándék nem tetszik majd a megajándékozott személynek.

Ugyancsak jelentős azoknak az aránya, akik az ajándékokra szánt költségkeret túllépése miatt idegeskednek (28 százalék), vagy éppen amiatt, hogy csak az utolsó pillanatban találnak rá a tökéletes meglepetésre (28 százalék). A megkérdezettek szerint a karácsony fényét a forgalmi dugók és az általános zsúfoltság is beárnyékolhatják, bár az európai válaszadók nagy része (64 százalék) úgy vélekedett, hogy ezek elkerülhetetlen velejárói az ünnepeknek. Az kellemetlenségeket a környező országok lakossága is hasonlóan éli meg, a csehek 25 százaléka, a lengyelek 30 százaléka említett valamilyen ajándékvásárláshoz kapcsolódó bosszúságot.

A karácsonyi lázra gyógyír az internet

Ki ne érezte volna már úgy az ünnepi előkészületek során, hogy a teendők listája sosem ér véget? Tervezés, vásárlás, főzés, meghívások, látogatások és még sorolhatnánk. A vásárlást, azonban talán ki lehet húzni a listáról. A kutatásból kiderült, hogy tízből hat európai szerint a karácsonyi ajándékok online megrendelésével a vásárlás sokkal kevesebb bosszúsággal jár, ráadásul 70 százalék szerint így kedvezőbb áron lehet egyes termékekhez hozzájutni.

A helyzet Magyarországon is hasonló: a válaszadók 66 százaléka gondolja úgy, hogy az online vásárlással sokkal kellemesebb élmény az ajándékvadászat. A magyar fogyasztók ugyanakkor az internetes vásárlás számos további előnyét is kiemelték, mint például a zsúfolt üzletek elkerülésének lehetősége (87 százalék), az időmegtakarítás (80%) és a külföldről történő vásárlás a legjobb árakon (67 százalék).

"Az ünnepek alatt és a karácsonyi ajándékozás során az online vásárlás minden előnye fokozottan érvényesül. Számomra ez az egyetlen útja annak, hogy elkerülhessem a hosszú sorokat és az ingerült emberekkel tömött bevásárlóközpontokat. Mindettől néhány kattintás segítségével megkímélhetjük magunkat, így több idő jut a családdal töltött békés pillanatokra" - mondta Matt Komorowski, a PayPal észak- és közép-európai régióért felelős ügyvezető igazgatója.