Gadget

20_flickr1_420px
Forrás: -

Beolvasom, beteszem, kifizetem

Jobban járnak az üzletek, és a vásárlók is elégedettebben távoznak, ha a hagyományos vásárlási és fizetési folyamatokon túl más eladási rendszereket is alkalmaznak.

Az idő pénz, s ez a közhely nem csupán az öltönyös üzletembereknek meg a vállalatoknak számít, hanem bizony a hétköznapi embereknek is. Rohanó világunkban, ha betérünk egy üzletbe, sok esetben már csak azért is sarkon fordulunk, mert látjuk: előbb-utóbb úgyis elvesztenénk a türelmünket. Vagy azért, mert a termékektől roskadozó polcokon segítség nélkül úgyis képtelenek volnánk megtalálni a számunkra fontos árucikkeket. Vagy azért, mert mint általában minden ember, nem szeretünk értékes perceket a sorban állással vesződni. Ezt elkerülendő, nyilván nem a fogyasztó, hanem az üzlet érdeke, hogy olyan alternatívát adjon a vásárlóknak, amely leegyszerűsíti, komfortosabbá teszi a bevásárlás folyamatát. Ilyen megoldások már jelenleg is elérhetők világszerte, igaz, e téren Magyarország egyelőre még gyerekcipőben jár.

 

Intelligens bevásárlókosár

Annak ellenére, hogy idehaza úgy kell keresni a fent említett megoldásokat, mint tűt a szénakazalban, a témában nagyjából két évvel ezelőtt felbukkant egy igazi hungarikum is. Az intelligens bevásárlókosár a BME Irányítástechnika és Informatika Tanszék, illetve a Híradástechnika Tanszék közös munkájának eredménye, melyben közreműködtek az IQSYS és a Bull Magyarország munkatársai is. Még 2009-ben mutatták be a projektet; a lényege, hogy a kocsira illesztett érzékelők (antennák) segítségével felismeri a belehelyezett árukat, így meggyorsítja a bevásárlás folyamatát. A kijelzőn azonnal megjelenik a termék ára és leírása, de a vevő kérhet további információkat is róla. A bevásárlás végeztével még a kasszához sem kell elfáradnunk, hiszen a számlát a bevásárlókocsit működtető háttérrendszer a vásárló kérésére elkészíti.


Az intelligens kosár a rádiófrekvenciás azonosítás elvén működik; azokat az árukat tudja kezelni, amelyeken rfid-címkét helyeztek el. Mivel tehát rádiófrekvenciás azonosításról van szó, kérdés, hogy mi történik akkor, ha a vezeték nélküli kommunikációban valami zavar áll fenn. Például ha valamilyen fémtárgy vagy nagy mennyiségű folyadék kerül a rádióhullámok útjába, akkor az zavarhatja, adott esetben akár blokkolhatja is az azonosítást. A fejlesztőknek azonban ezt sikerült kiküszöbölniük – s pont ezért figyeltek fel nemzetközi berkekben is a termékre. Benyó Balázs, a fejlesztés egyik résztvevője szerint a három, gondosan elhelyezett antennával a véletlenül előforduló blokkolás kockázatát annyira le tudták csökkenteni, hogy az a gyakorlatban igen ritkán fordul elő.

Az, hogy az intelligens bevásárlókosár a kézenfekvőnek tűnő előnyök ellenére, még sincs elterjedve a hazai piacon, elsősorban azzal magyarázható, hogy az rfid-címkék nagyon lassan terjednek a kereskedelemben, de a kosár ára sem túl olcsó. A kísérleti fázisban egy kosár előállítása körülbelül 500 euró volt.

 

Kínában működik

A távol-keleti országban idén nyáron felbukkant intelligens bevásárlókocsi nagyon emlékeztet a hazai projektre, azzal a különbséggel, hogy Kínában ezt az egészet nagyon komolyan gondolják, s úgy néz ki, hogy ott ennek lesz is befogadó piaca. Mindazonáltal a magyar „találmányhoz” képest a fő különbség itt abban rejlik, hogy táblagépeket és okostelefonokat is bevonnak a szolgáltatásba. Egy olyan alkalmazást fejlesztettek okostelefonokra, amely a bevásárlókosárra telepített táblagépen keresztül figyelmeztet, ha elfelejtettünk megvenni egy terméket.

A wifi-hálózaton működő smart cartok már a kiterjesztett valóságot (augmented reality) is használják, melynek révén interaktív akciós ajánlatokat, reklámokat, termék-összehasonlításokat tesznek lehetővé a vásárló részére. Az alkalmazás és maga a kocsi használata pofon egyszerű. Csak le kell tölteni okostelefonunkra az applikációt, melynek segítségével többek közt bevásárlólistát készíthetünk, aztán a készüléket szinkronizálnunk kell a smart cart táblagépével, s kezdődhet az intelligens bevásárlókörút.

A rendszer tesztelését nyáron a sanghaji Lotus Supermarketekben kezdték meg, s várható, hogy a tapasztalatok birtokában az SK Telecom további funkciókkal fogja bővíteni smart cart szolgáltatását.

 

Személyes eladási rendszerek

Létezik már olyan megoldás is, amely lényegét tekintve nagyon hasonló a fentiekhez, egyes pontokon mégis merőben eltér azoktól. Ilyen például a Motorola Solutions által hype-olt pss- (personal shopping system, személyes vásárlási rendszer) megoldás. Ennek lényege, hogy az üzletbe lépő vevők a vásárlás kezdetekor saját szkennert kapnak, menet közben maguk végzik el a kiválasztott áru beolvasását, majd a vásárlás végeztével önkiszolgáló rendszerben fizetnek. Mindezzel ugyancsak felgyorsítható a vásárlás folyamata és elkerülhető a fárasztó sorban állás.

Számos országban a nagy alapterületű élelmiszerláncok egyre növekvő számban telepítenek ilyen rendszereket. Egy nemrég zárult, több száz boltra kiterjedt kutatás alapján egyértelműen látszik, hogy egy év alatt 7–14 százalékos forgalomnövekedést lehet elérni, ezzel pedig a beruházás értéke egy éven belül megtérül. Miközben Európában több mint 1500 üzlet telepített már ilyen rendszereket, addig itthon csak egyetlen áruházban tesztelik a rendszert.

A Motorola Solutions tapasztalatait az IDC egyik nemrég végzett kutatása is megerősíti. A felmérésben a kiskereskedelemben zajló innovációs trendeket kutatták. „A megkérdezett vásárlók 36 százaléka mondta azt, hogy az üzletben történő vásárlás során használni akarja a mobilmegoldásokat – magyarázta Leslie Hand kutatási igazgató. – Egyre többen jelezték azt is, nyitottak arra, hogy a mobiljaik alkalmazásait és az üzletek információs rendszereit összekapcsolják. Számos bolti fejlesztés már ennek figyelembevételével zajlik.”

A recessziós környezetben kitörési pontot jelenthet a pss – ahogy a fentebb említett, kényelmi megoldások is –, mivel a tapasztalatok szerint visszatérő vásárlásra ösztönöz, továbbá növeli a kosarak értékét. és töredékére szorítja a sorban állásra elvesztegetett időt.