Cégvilág

Most mennek vagy nem mennek?
Most mennek vagy nem mennek?
Forrás: usatoday.com

Tőzsdén a Groupon

Hosszas huzavona és az utóbbi idők kellemetlen hírei után végre tőzsdére ment az idei év egyik leginkább várt vállalata a Groupon.

Az internetes időszakos kedvezményeket nyújtó iparág úttörője és egyben legnagyobb cége hosszú idő óta halogatta a nyilvános tőzsdei kibocsátást, ám tegnap végre tőzsdére lépett. Az utóbbi néhány hónap nem kedvezett túlságosan a cég jó hírének, a kínai piacról való lassú kiszorulás és a csökkenő felhasználói számról és bevételről érkező hírek akár el is bizonytalaníthatták volna a lehetséges befektetőket. Ennek ellenére a kereskedés első órájában a papírok hozták az elvárásokat és akárcsak minden hasonló újdonság szinte azonnal az egekbe szökött az árfolyam.

Eljött a pillanat (forrás: Reuters)
Eljött a pillanat (forrás: Reuters)

A cég korábban 20 dollárra árazta saját részvényeit és ezen az áron kínálta befektetőknek 700 millió dollárt összegyűjtve, az elemzők jelenleg 12,7 milliárd dollárra értékelik a céget. Ezzel a második legnagyobb értékű IT vállalat a tőzsdére  lépés pillanatában, csupán a Google előzi meg, amit 2004-es nyilvános kibocsátásakor 23,1 milliárdra értékeltek. A 20 dolláron kínált részvények ára az első órában 29,95-re ugrott, de a korábbi hasonló tapasztalatok szerint nem valószínű, hogy ezt az árat hosszan tartani tudja. A kibocsátást megelőző cikkekben többen is úgy fogalmaztak, az elmúlt hetek híreinek tudatában túlárazottnak tartják a cég részvényeit.

A Groupon nem éppen a legjobb időpontban ment tőzsdére, a LinkedIn májusi megjelenése óta jelentősen csökkent az érdeklődés az új IT vállalatok iránt, a cég vezetői mégis abban bíznak méretük és egyedi üzleti modelljük még ebben a gazdasági környezetben is vonzó lesz. A 2008-ban elindult szolgáltatás annak ellenére őrizte meg sikeresen elsőségét, hogy az általa kitalált üzleti modellt később olyan óriáscégek is megpróbálták lemásolni, mint a Google és a Facebook. Habár az elmúlt hónapok a statisztikák szerint visszaesést jelentettek a cég bevételeit és felhasználói számát tekintve, úgy tűnik a Groupon a folyamatos fejlesztések segítségével magához tudott kötni egy olyan bázist, amely biztosítja a folyamatos, kiszámítható növekedést, amire a legtöbb befektetőt vonzza.