Az
internetes időszakos kedvezményeket nyújtó iparág úttörője és egyben
legnagyobb cége hosszú idő óta
halogatta a nyilvános tőzsdei
kibocsátást, ám tegnap végre tőzsdére lépett. Az utóbbi néhány hónap nem
kedvezett túlságosan a cég jó
hírének, a
kínai piacról való lassú
kiszorulás és a csökkenő felhasználói számról és bevételről érkező hírek
akár el is bizonytalaníthatták volna a lehetséges befektetőket. Ennek
ellenére a kereskedés első órájában a papírok hozták az elvárásokat és
akárcsak minden hasonló újdonság szinte azonnal az egekbe szökött az
árfolyam.
Eljött a pillanat (forrás: Reuters)
A
cég korábban 20 dollárra árazta saját részvényeit és ezen az áron
kínálta befektetőknek 700 millió dollárt összegyűjtve, az elemzők
jelenleg 12,7 milliárd dollárra értékelik a céget. Ezzel a második
legnagyobb értékű IT vállalat a tőzsdére lépés pillanatában, csupán a
Google előzi meg, amit 2004-es nyilvános kibocsátásakor 23,1 milliárdra
értékeltek. A 20 dolláron kínált részvények ára az első órában 29,95-re
ugrott, de a korábbi hasonló tapasztalatok szerint nem valószínű, hogy
ezt az árat hosszan tartani tudja. A kibocsátást megelőző cikkekben
többen is úgy fogalmaztak, az elmúlt hetek híreinek tudatában
túlárazottnak tartják a cég részvényeit.
A
Groupon nem éppen a legjobb időpontban ment tőzsdére, a
LinkedIn májusi
megjelenése óta jelentősen csökkent az érdeklődés az új IT vállalatok
iránt, a cég vezetői mégis abban bíznak méretük és egyedi üzleti
modelljük még ebben a gazdasági környezetben is vonzó lesz. A 2008-ban
elindult szolgáltatás annak ellenére őrizte meg sikeresen elsőségét,
hogy az általa kitalált üzleti modellt később olyan óriáscégek is
megpróbálták lemásolni, mint a Google és a Facebook. Habár az elmúlt
hónapok a statisztikák szerint visszaesést jelentettek a cég bevételeit
és felhasználói számát tekintve, úgy tűnik a Groupon a folyamatos
fejlesztések segítségével magához tudott kötni egy olyan bázist, amely
biztosítja a folyamatos, kiszámítható növekedést, amire a legtöbb
befektetőt vonzza.