Cégvilág

Enrique_Salem_címlap
Forrás: Symantec

A Symantec szoftvercég marad

Az integrált célhardverek egyre fontosabbá válnak a felhasználók, és így a Symantec számára, de a cég továbbra is megmarad platformfüggetlen szoftvercégnek – mondta a vállalat elnök-vezérigazgatója munkatársunknak adott exkluzív interjújában.

Hogyan döntik el, hogy egy technológiát házon belül fejlesztenek ki, vagy inkább megveszik egy céggel együtt?

Sok esetben a piaci tényezők játsszák benne a kulcsszerepet: mennyire érett a piac, hol van benne az igazi lehetőség. Ha nagyon gyorsan fejlődik a piac, akkor valószínűleg inkább a felvásárlást választjuk. Az is számít, hogy milyen technológiai területről van szó. A kártevők elleni harcban nagyon otthon vagyunk, ott igazán nincs szükségünk külső szakértelemre. De amikor például a VeriSign-t vettük meg, nem volt értelme az alapoktól felépíteni egy komplett PKI infrastruktúrát.

Enrique Salem, a Symantec elnök-vezérigazgatója a Vision 2011 konferencián
Enrique Salem, a Symantec elnök-vezérigazgatója a Vision 2011 konferencián
Milyen szempontok alapján döntik el, hogy egy adott cég alkalmas célpont lehet-e a felvásárlásra?

Először általában a technológiát vesszük szemügyre. Nem csak kiváló, innovatív technológiának kell lennie, hanem az is lényeges, hogy jól illeszthető legyen a saját termékeinkhez. Aztán megnézzük a kulcsembereket is: vannak ott olyanok, akikre szükségünk van, és ha igen, meg tudjuk-e őket tartani? Mert ha nem, akkor ott már kútba is esett az üzlet. Különösen a kisebb cégeknél nagyon fontosak az ott dolgozó munkatársak.

Ha megfordítjuk a kérdést: ön szerint mennyire vonzó felvásárlási célpont lehet a Symantec?

Cégvezetőkén mindig figyelek arra, hogy ne az eladás lebegjen a szemem előtt célként, hanem a vállalat sikeres működtetése. Ezt tettem már az előző cégemmel, a BrightMaillel is (a vállalatot, aminek Salem a vezérigazgatója volt, 2004-ben vette meg a Symantec – a szerk.) Ha csak az eladásra koncentrálunk, akkor elszalasztjuk a kínálkozó piaci lehetőségeket. De ha egy cég jól működik, mindig potenciális célpont lesz, hiszen ki akarna megvenni egy küszködő vállalatot?

A Symantec viszont sikeres, piacvezetők vagyunk a saját területünkön, így nem lenne csoda, ha felkeltenénk valaki érdeklődését. Mivel a biztonságra mindenütt szükség van, nagyon sok vállalat termékportfolióját tudnánk kiegészíteni. De semmi konkrétumot nem tudok mondani, mert nincsenek érdeklődők.

Az utóbbi időben nagy hangsúlyt fektetnek a hardvergyártókkal (Dell, Intel) való együttműködésre, a Huawei-jel pedig közös vállalkozásuk is van célgépek (appliance-ek) fejlesztésére és gyártására. Elképzelhető, hogy a jövőben hardvergyártó lesz a Symantec?

A célgépekre nagy szükség van, mert csökkentik az ügyfelek összköltségeit. És az is biztos, hogy a jövőben még több ilyen berendezéssel jelenünk meg a piacon. De ettől még nem leszünk hardvercég, mindig megmaradunk szoftvervállalatnak, illetve biztonsági szolgáltatónak. A hardver arra jó, hogy bizonyos szoftvereket és szolgáltatásokat egyszerűbben, olcsóbban juttassunk el az ügyfelekhez: a szoftver előre van telepítve a szerverre, és akinek pont az kell, megveheti egyben, nem kell a beüzemeléssel bajlódnia. Ettől még nem szűnik meg a platformfüggetlenség. A célgépek továbbra is mindenféle operációs rendszert, tárolómegoldást támogatni fognak, és a szoftverek más szerverekre is telepíthetők.

Életrajz

Enrique Salem Kolumbiában született, de szüleivel már négy évesen az Egyesült Államokba költözött. Egy időben profi amerikaifutball-játékos szeretett volna lenni, de az nem jött össze neki. BA fokozatot szerzett informatikában, majd a bankszektorban helyezkedett el. Az 1990-es évek elején már dolgozott a Symantecnél, a cég első informatikai igazgatója (CTO) lett, de később megfordult az Ask Jeeves-nél, az Oblixnál és a BrightMailnél is. Utóbbinak vezérigazgatója volt, amikor a Symantec 2004-ben megvásárolta. A Symantecnél már csúcsmenedzseri állásokban (értékesítési és marketingvezető, majd ügyvezető igazgató – COO) dolgozott, mielőtt 2009. tavaszán kinevezték volna vezérigazgatónak.

 

A konferencia elnevezése Vision. Önnek milyen víziója van a Symantec közeljövőjéről?

A célunk mindig is ugyanaz volt: megvédeni és menedzselni az információt. Az a cég akarunk lenni, amelyikre mindenki re meri bízni az adatait, legyenek azok az adatok a saját adatközpontjukban, a mi adatközpontjainkban vagy éppen valahol a felhőben.

Beválasztották Obama elnök egyik tanácsadó testületébe. Milyen tanácsokkal szolgálják az adminisztrációt és vajon hallgatnak-e önökre?

Szerintem tudják, hogy muszáj hallgatniuk. Egyébként nem hívták volna össze ezt a tíz vezérigazgatót a legkülönfélébb iparágakból (it, egészségügy, még a szórakoztatóipar is képviselve van), hogy adjon tanácsokat a kormányzati, államigazgatási munka hatékonyságának javítására. Csak informatikára például évi 80 milliárd dollárt költ a szövetségi kormányzat. Konkrétumokat ugyan még nem árulhatok el, de jelentős előrelépéseket tettünk, és még az év vége előtt látható lesz, hogyan is fog javulni a kormányzat hatékonysága.