Cégvilág

hp_címlap
Forrás: beststuff.com

Nem nyomtatni, szolgáltatni!

Minden színtéren átalakulóban van a nyomtatási piac: az eszközök mellett egyre inkább a szolgáltatások válnak fontossá, már a kisvállalkozásoknál is.

Mintegy 15-20 évvel ezelőtt nyomtatóinak többségét az egyéni felhasználók számára értékesítette a HP, miközben a pc-k szinte kizárólag a vállalati piacra mentek. Mára ez éppen az ellenkezőjére fordult: a nyomtatók 70-80 százaléka a vállalati piacon talált gazdára, miközben a pc-s üzletág a fogyasztók felé fordult – tett egy kis történelmi visszatekintést Miskei Gábor, a HP képalkotási és nyomtatási divíziójának (IPG) igazgatója a cég szerdai sajtóeseményén.

Az otthoni eszköznél végre számít a dizájn
Az otthoni eszköznél végre számít a dizájn
Ezzel együtt a vállalati szegmens is átalakult az elmúlt néhány évben. 2008, a válság kezdete óta az ügyfelek már nagyon odafigyelnek a nyomtatási költségek alakulására, és egyre inkább keresik azokat a megoldásokat, amelyekkel csökkenthetők ezek a költségek. Ennek lehetősége nem az olcsóbb eszközök vásárlásában rejlik, figyelmeztetett Bokrossy Dávid, a Laserjet és vállalati megoldások divízió megbízott üzletágigazgatója: a készülék ugyanis a költségeknek legfeljebb 20-25 százalékát teszi ki. Sokkal inkább kézben tarthatók a költségek a megfelelő munkaszervezéssel, az eszközpark konszolidálásával, a nyomtatási folyamatok menedzsmentjével; ezeknek is betudható, hogy a nagyvállalati szegmensben már 50 százalék körül van a szolgáltatások aránya. Mindez kihat a HP partnerpolitikájára is: olyan partnereket keresnek, amelyek nem csak eszközértékesítéssel foglalkoznak, hanem képesek rendszerben gondolkodni, komolyabb projekteket végrehajtani, esetenként még szoftvert is fejleszteni.

A költségcsökkentési hullám egyedül a nagyformátumú nyomtatókat és a digitális nyomdaberendezéseket kerülte el. Az ilyen berendezések ugyanis nem költségtényezők a tulajdonosaiknál, hanem profittermelő eszközök. Ezen a téren így óriási robbanás ment vége a HP szerint, és a hagyományos nyomdai piacra egyre inkább betörnek a digitális nyomdák.

A tintasugaras készülékek – elsősorban otthoni és kisirodai – piaca erősen megérezte az idei válságot. Miközben 2010-ben növekedés volt tapasztalható, idén az előrejelzések szerint mintegy 10 százalékkal zsugorodik a piac az eladott darabszámot tekintve, mondta Novák Viktor, a tintasugaras és webes megoldások üzletág igazgatója. (Ezzel ismét a válság előtti időszak szintje alatt van a piac mérete.) A HP legfeljebb annak örülhetett, hogy forgalma a piacénál kisebb ütemben csökkent, így növelni tudta részesedését, amely így felülről súrolja az 50 százalékot. 2012-re már nem vár további csökkenést a szakember.

A változások a készülékek jellemzőiben is megjelentek. Mind fontosabbá válik a  mobil és webes nyomtatás lehetősége, illetve a nyomtatókat is elérte a dizájnolási hullám. Utóbbira jó példa az Envy 110 többfunkciós készülék, amelyet még egy nappaliban sem kell feltétlenül eldugni.