Cégvilág

Fizetés
Forrás: ITB

Nagyon megnőtt a késedelmes fizetés mértéke

Magyarországon rekordmértékben, 23 százalékról 46 százalékra nőtt a lejárt vállalatközi (B2B) számlatartozások állománya a koronavírus-járvány előtti időszakhoz képest az Atradius hitelbiztosító adatai szerint.

Az 1400 magyar és kelet-európai vállalat bevonásával készült “Fizetési szokások barométere” című tanulmány szerint a megkérdezett magyar cégek fele jelezte, hogy átlagosan 23 napos várakozás után tudták csak behajtani a kintlévőségeiket.

A koronavírus következtében a tavalyi 68 százalékról 51 százalékra csökkent a halasztott fizetésű B2B értékesítések aránya Magyarországon. A halasztott fizetést leggyakrabban a kis és középvállalati szektorban alkalmazták, mert a szállítók ösztönözni kívánták az értékesítést, és versenyképesek akartak maradni a belföldi piacon.

A magyar vállalatok az idén hosszabb fizetési határidőket alkalmaznak. A megkérdezett cégek túlnyomó többsége - 63 százaléka - arról számolt be, hogy átlagosan 30 napot ad a partnereinek a számlák kifizetésére, 19 százalék 60 napot, 10 százalék 61-90 napot, míg a maradék 8 százalék 90 napnál is hosszabb határidőt szab az ügyfeleinek.

A magyar válaszadók 73 százaléka fizetési garanciákat vár a vevőitől. Ezen belül 68 százalék önbiztosítást, 62 százalék kereskedelmi hitelbiztosítást, 40 százalék pedig készpénzes fizetést kért az ügyfelektől.

Vanek Balázs országigazgató elmondta, a tavalyi erős lakossági fogyasztás és az export lökhárítóként védte a magyar piacot, részben ez magyarázza, hogy Magyarországon látszólag kisebb a válság, mint a régió több országában. A nehézségek ellenére Magyarországon a legalacsonyabb azoknak a cégeknek az aránya, amelyek csökkenő nyereségességről számoltak be, Magyarországon 39, Kelet-Európában 49 százalék ez a mutató.