A Google és az Apple viszonya egyre barátságtalanabbá vált az elmúlt hónapokban.
Az iPhone és iPad gyártója szeretné kiszorítani készülékeiről a konkurens termékeit
és azokat saját fejlesztésű vagy mások által gyártott alkalmazásokkal pótolni.
Az egyik legnagyobb változás az i-készülékek operációs rendszerének
új változatában a
Google térképeinek leváltása lesz, de az Apple nemrégiben bejelentette, az iOS6-ban már nem lesz beépített
Youtube alkalmazás sem. Az iOS és az egyéb Apple termékek híresek arról, hogy
rendkívül zártak, gyártójuk szinte semmilyen alapbeállításhoz nem ad hozzáférést
a külső fejlesztőknek, rendszerszinten csak Apple termékek kommunikálhatnak. Ez
a hozzáállás nagyban hozzájárult például a mobilos
Flash lejátszó bukásához, amelyet az Apple egykori vezetője, Steve Jobs ki nem állhatott. Az iPhone felhasználók
egyik legnagyobb problémája, hogy nem tudják lecserélni az iOS-be épített hivatalos
alkalmazásokat, más gyártó termékét állítva be alapértelmezettnek.
Arathat az iPhone-on (forrás: itunes)
A Google nemrégiben adta ki népszerű
Chrome böngészőjének iOS változatát, ami rendkívül jó kritikákat kapott. A keresőcég terméke sokak
szerint annak ellenére jobb az Apple által alapértelmezettként beállított Safarinál,
hogy az a készülékek egyes erőforrásaihoz nem fér hozzá. Az Apple csak saját termékének
enged hozzáférést az iOS-be épített Nitro Javascript motorhoz, amely jóval gyorsabb
honlapmegjelenítésre képes. A Google azonban hiába készített jobb böngészőt, ha
azt az iPhone és iPad tulajdonosok nem tudják alapértelmezettként használni, azaz
bármely más alkalmazásban egy hivatkozásra kattintva a rendszer a Safari-t nyitja
meg. A Google-nél azonban most rájöttek a megoldásra, ami ugyan nem állítja be
alapértelmezettként a Chrome-ot, de segít abban, hogy a cég által készített alkalmazásokban
kapott hivatkozások saját böngészőjében nyíljanak meg. A Google nemrégiben adta
ki a Google+ firssítését iOS-re, amelyben már alkalmazták a trükköt.
Az iOS ugyan nem teszi lehetővé az alapértelmezett alkalmazások lecserélését,
de lehetővé teszi, hogy az egyes alkalmazások máshová irányítsák a felhasználót.
Így például a Twitterbe be lehet küldeni olyan üzeneteket, amelyeket nem az alkalmazásban
írtak, mindehhez egy egyszerű URL kód szükséges. A Google+ most ugyanezt a módszert
használja arra, hogy a Chrome-ra irányítsa a felhasználót, amennyiben az telepítve
van a készüléken. A módszer teljesen szabályos, így az Apple csak akkor tehet
ellene, ha teljesen letiltja az átirányításokat, ami a felhasználói élmény rovására
menne. A Google pedig a jövőben valószínűleg folytatni fogja ezt a stratégiát
és hamarosan a Gmailben kapott hivatkozások is a Chrome-ban nyílnak meg, vagy
éppen a Chrome-ban kapott koordinátákat a beépített térkép helyett a Google Maps-re
küldi az alkalmazás. Ügyes taktikázással és megfelelően telepített alkalmazásokkal
a felhasználók megkerülhetik az Apple alkalmazásait, ami elég nagy preszítzsveszteség
lehet a cég számára. Az Apple által készített előtelepített Youtube alkalmazás
elhagyása pedig csak egy újab lehetőség a Google számára, hogy jobb saját alkalmazást
készítsen és a felhasználókat arra irányítsa, így megtartva az iPhone és iPad
tulajdonosokat, de kizárva az Apple-t a generált forgalomból.