Cégvilág

chrome ios
Forrás: gearlive.com

Kijátszotta a Google az Apple-t

A Google-nek sikerült megkerülnie az Apple által favorizált alapbeállításokat.
A Google és az Apple viszonya egyre barátságtalanabbá vált az elmúlt hónapokban. Az iPhone és iPad gyártója szeretné kiszorítani készülékeiről a konkurens termékeit és azokat saját fejlesztésű vagy mások által gyártott alkalmazásokkal pótolni. Az egyik legnagyobb változás az i-készülékek operációs rendszerének új változatában a Google térképeinek leváltása lesz, de az Apple nemrégiben bejelentette, az iOS6-ban már nem lesz beépített Youtube alkalmazás sem. Az iOS és az egyéb Apple termékek híresek arról, hogy rendkívül zártak, gyártójuk szinte semmilyen alapbeállításhoz nem ad hozzáférést a külső fejlesztőknek, rendszerszinten csak Apple termékek kommunikálhatnak. Ez a hozzáállás nagyban hozzájárult például a mobilos Flash lejátszó bukásához, amelyet az Apple egykori vezetője, Steve Jobs ki nem állhatott. Az iPhone felhasználók egyik legnagyobb problémája, hogy nem tudják lecserélni az iOS-be épített hivatalos alkalmazásokat, más gyártó termékét állítva be alapértelmezettnek.

Arathat az iPhone-on (forrás: itunes)
Arathat az iPhone-on (forrás: itunes)
A Google nemrégiben adta ki népszerű Chrome böngészőjének iOS változatát, ami rendkívül jó kritikákat kapott. A keresőcég terméke sokak szerint annak ellenére jobb az Apple által alapértelmezettként beállított Safarinál, hogy az a készülékek egyes erőforrásaihoz nem fér hozzá. Az Apple csak saját termékének enged hozzáférést az iOS-be épített Nitro Javascript motorhoz, amely jóval gyorsabb honlapmegjelenítésre képes. A Google azonban hiába készített jobb böngészőt, ha azt az iPhone és iPad tulajdonosok nem tudják alapértelmezettként használni, azaz bármely más alkalmazásban egy hivatkozásra kattintva a rendszer a Safari-t nyitja meg. A Google-nél azonban most rájöttek a megoldásra, ami ugyan nem állítja be alapértelmezettként a Chrome-ot, de segít abban, hogy a cég által készített alkalmazásokban kapott hivatkozások saját böngészőjében nyíljanak meg. A Google nemrégiben adta ki a Google+ firssítését iOS-re, amelyben már alkalmazták a trükköt.

Az iOS ugyan nem teszi lehetővé az alapértelmezett alkalmazások lecserélését, de lehetővé teszi, hogy az egyes alkalmazások máshová irányítsák a felhasználót. Így például a Twitterbe be lehet küldeni olyan üzeneteket, amelyeket nem az alkalmazásban írtak, mindehhez egy egyszerű URL kód szükséges. A Google+ most ugyanezt a módszert használja arra, hogy a Chrome-ra irányítsa a felhasználót, amennyiben az telepítve van a készüléken. A módszer teljesen szabályos, így az Apple csak akkor tehet ellene, ha teljesen letiltja az átirányításokat, ami a felhasználói élmény rovására menne. A Google pedig a jövőben valószínűleg folytatni fogja ezt a stratégiát és hamarosan a Gmailben kapott hivatkozások is a Chrome-ban nyílnak meg, vagy éppen a Chrome-ban kapott koordinátákat a beépített térkép helyett a Google Maps-re küldi az alkalmazás. Ügyes taktikázással és megfelelően telepített alkalmazásokkal a felhasználók megkerülhetik az Apple alkalmazásait, ami elég nagy preszítzsveszteség lehet a cég számára. Az Apple által készített előtelepített Youtube alkalmazás elhagyása pedig csak egy újab lehetőség a Google számára, hogy jobb saját alkalmazást készítsen és a felhasználókat arra irányítsa, így megtartva az iPhone és iPad tulajdonosokat, de kizárva az Apple-t a generált forgalomból.