Cégvilág

gdpr
Forrás: Gigya

Itt az első GDPR-os gigabírság: 50 millió euró, a Google fizeti

Tavaly májusban lépett életbe a GDPR, az első gigabírság kiszabásáig januárig kellett várnunk: a francia adatvédelmi hatóság szabta ki a Google-ra, mert szerintük a keresőóriás nem megfelelően tájékoztatta felhasználóit.

242 napot kellett várnunk arra, hogy a GDPR – közismert nevén az európai adatvédelmi rendelet – szerint valaki kiszabja az első gigabírságot. A francia adatvédelmi hatóságnak volt bátorsága meglépni ezt a lépést, 50 millió euró a bírság (15 milliárd forint), és a Google-nak kell kifizetnie. A bírság oka: a francia hatóságok nem elégedettek azzal, ahogyan a keresőóriás tájékoztatja felhasználóit a különböző szolgáltatásain átívelő, hirdetések megjelenítéséhez használt adatgyűjtésről – a kereső, a Google Maps és a YouTube került a célkeresztbe.

A GDPR életbelépése óta osztrák és német hatóságok már kiszabtak kisebb bírságokat 5000, illetve 20 ezer euró értékben, vagyis ezek eddig csupán jelzésértékűek voltak. A mostani gigabírság így sem éri el a törvény által engedett, a bevétel 4 százalékát elérő maximumot, ami a Google esetében több mint 4 milliárd dollár lenne.

A francia adatvédelmi hatóság azért döntött a magas bírság mellett, mert szerintük az amerikai óriáscég tájékoztatási gyakorlata elfedi, hogy szolgáltatásai követik az emberek magánéletének minden fontos mozzanatát. A keresőóriás adatgyűjtési gyakorlatát különlegesen erős és tolakodó – fogalmaztak. Válaszul a Google megvédte adatgyűjtési szokásait, és jelezte, hogy vizsgálja a határozat megtámadását.

"Az emberek magas fokú transzparenciát és ellenőrzést várnak el tőlünk – mondta a társaság szóvivője –, elkötelezettek vagyunk megfelelni az elvárásoknak és a GDPR előírásainak."

A Google már több óriási bírságot kapott az EU-s hatóságoktól, tavaly 4,3 milliárd euróra büntették, amiért a mobilpiacon elért hatalmával visszaélt a társaság.