Cégvilág

hp_pc_címlap
Forrás: ibtimes.com

Mégis marad a HP pc-üzletága?

A tranzakció hátrányai nagyobbak lehetnek, mint az előnyei, ezért a HP újragondolja pc-s üzletágának kiszervezését.

Még augusztusban, egy elemzőkkel folytatott konferenciabeszélgetésen jelentette be Leo Apotheker, a HP akkori vezérigazgatója, hogy a pc-s üzletág leválasztását tervezik, így próbálva meg más kompetenciák köré újraszervezni a vállalatot. A hír akkor alaposan felborzolta a kedélyeket – egy rosszmájú javaslat azt tanácsolta, hogy ha már külön cégbe kerül a pc-gyártás, akkor azt nevezzék el Compaq-nak –, de most mégis úgy tűnik, hogy nem eszik olyan forrón a kását.

Politikábül számítástechnikába, Meg Whitman előre mutat
Politikábül számítástechnikába, Meg Whitman előre mutat
Először is, Apotheker már nem vezérigazgató – helyét az eBay-t tíz éven keresztül vezető, nem mellesleg a HP igazgatótanácsában is helyet foglaló, és magát az országos politikai porondon is próbára tevő Meg Whitman vette át. Az új vezértől egyből azt várták, hogy eladás helyett inkább felfuttatja a személyi számítógépes részleget, és ezt részben megerősíteni látszanak a Wall Street Journal értesülései is. A gazdasági napilap meg nem nevezett forrásokra hivatkozva tudni véli, hogy a legújabb elemzések szerint a leválasztás több kárral járna, mint amennyi hasznot hozna. A HP egyelőre nem erősítette meg a hírt; szóvivője szerint folynak a számítások, minden opciót figyelembe vesznek, és a döntést majd azok alapján hozzák meg. Whitman korábban sem egyik, sem másik irányba nem kötelezte el magát, csupán annyit jelzett, hogy a lehető legrövidebb időn belül döntésre akarnak jutni.

Erre szükség is lenne, mert a cégre két irányból is óriási nyomás nehezedik: mind a beszállítók, mind az értékesítési partnerek várják a végső elhatározást. Előbbiek egyértelműen azt szeretnék, ha az üzletág maradna a HP-ben, és az elemzések is azt mutatják, hogy a cégnek is ez lenne az érdeke. Az évi 40 milliárd dolláros forgalmat (és nem mellesleg 2 milliárd dolláros nyereséget) produkáló üzletág kiválásával a HP sokkal rosszabb pozícióból tárgyalhatna a beszállítókkal, hiszen sokkal kevesebbet rendelne, és így nem kaphatná meg a korábbi árengedményeket. Ez pedig értelemszerűen a megmaradó termékek árának növekedését, és a rajtuk elérhető nyereség csökkenését eredményezné. Mindezeken túl az ellátási lánc megszervezése is bonyolultabbá válna.

Mások is erre a következtetésre jutottak. Egy kiszivárgott belső Cisco-memo szerint az értékesítési lánc is komolyan megsínylené a pc-s üzletág eladását. A partnerekre kevesebb figyelem (és támogatás) jutna, valamint elúsznának a kedvező keresztértékesítési lehetőségek. Ami az egyéb termékeket (például a hálózati vagy tárolóberendezéseket) illeti, az olcsóbb eszközök piacán a HP nehezen tudna versenyezni a Dell-lel és az ázsiai gyártókkal, a magasabb kategóriákban pedig a nagy gyártók k+f ráfordításait nem tudná überelni.

Hogy aztán ezek az érvek nyomnak-e többet a latban, vagy a hagyományos pc-s piac folyamatos hanyatlását és a táblagépek uralmát jósoló előrejelzések, valószínűleg egy hónapon belül kiderül. Az biztos, hogy gyors döntésre kell jutni, mert egy bizonytalan jövőjű gyártótól senki nem rendel szívesen.