Cégvilág

Kingdom Holding Company logo
Forrás: Wikipedia

Hízik a Twitter

A nyári orosz tőkebeáramlás után most egy szaúdi milliárdos herceg szállt be a Twitterbe komoly summával. A nemrég átfazonírozott, 100 millió felhasználóval rendelkező mikroblog egyre tekintélyesebb vállalkozássá válik.

Nemrég hatalmas változtatások történtek a Twitter felületén. Az alapvető koncepciót érintő módosításokkal a szolgáltatás használhatóságát, „érthetőségét” kívánja növelni a cég, hogy ennek hatására még sokkal több felhasználó barátkozzon meg a mikrobloggal. A facebookosítás után újabb – gazdasági és humánerőforrás-vonatkozású érdekességek jöttek.



Ami a pénzügyi híreket illeti: új befektető érkezett a Twitterhez, méghozzá Alwaleed bin Talal herceg, az arab világ leggazdagabb embere személyében, aki 300 millió dollárral szállt be a cégbe. Szaúd-Arábia királyának unokaöccséről van szó, de ennél is érdekesebb vonatkozás, hogy a herceg a Murdoch-féle News Corporation második legnagyobb részvényese. Emellett övé az egyik legnagyobb arabnyelvű napilap 30%-a, és állítólag hírcsatorna megvásárlását is tervezi. Befektetőcége, a Kingdom Holding Company olyan vállalkozásokban rendelkezik tulajdonrészekkel, mint a Disney, az Apple vagy a Citigroup.

A becslések szerint 20 milliárd dolláros vagyonnal rendelkező herceg több hónapos tárgyalássorozat után állapodott meg a Twitter vezetőivel. Az időzítés már csak azért is érdekes, mert az arab országokon az év elején végigsöpört forradalmi hullámot sokan épp a Twitterrel hozzák összefüggésbe, de legalábbis komoly szerepet tulajdonítanak a mikroblognak a történtekben. A mikroblogon az arab felhasználók aránya alig több mint 1 százalék, de a felhasználók aktivitása igen nagy, főleg a tavaszi események óta.

Az iszlám és nyugati hagyományokat egyaránt fontosnak tartó hercegtől nem állnak távol a demokratikus gondolatok, ő maga is támogatja a nők jogait; felesége jótékonysági alapítványt vezet. Egyébként a szépséges Ameerah al-Taweel lelkes twitterező: több mint 80 ezer követővel rendelkezik.

A nyáron a Jurij Milner orosz milliárdos tulajdonában levő DST Global hozott 400 millió dollárt a Twitterbe. A mikroblog idén várhatóan 140 millió dolláros hirdetési bevétellel zár, jövőre viszont – ha minden jól megy – már 260 milliónyi összeg várható a reklámozóktól.

Végült térjünk ki a fentebb említett HR-problémára is: a Twittertől az elmúlt fél év során több mint egy tucat menedzser távozott. Ennek okai nem teljesen világosak, de sokak szerint az új vezetés finom rábeszélésének eredménye, hogy a régi csapatból sokan elhagyták a céget. Persze nem csak a menedzsment, de a teljes struktúra is elég komolyan változik: a Twitternek két éve még csak száz munkatársa volt, ma már nyolcszor ennyi dolgozó húzza az igát a közösségi oldalt üzemeltető cégnél.