Cégvilág

groupon_címlap
Forrás: trendbird.biz

Mégis tőzsdére megy a Groupon?

Többszöri halasztás után mégis sor kerülhet a Groupon IPO-jára: a vezetők már a jövő héten megkezdhetik a leendő befektetők meggyőzését szolgáló körútjukat, bár a cég értéke fele akkora lehet, mint ahogy fél évvel ezelőtt becsülték. 

Az AllThingsD több forrásból származó értesülései szerint a Groupon vezetői már jövő hétfőn vagy kedden nekiállnak győzködni a nagy intézményi befektetők képviselőit arról, hogy érdemes lejegyezni a cég tőzsdére bevezetendő részvényeit. Ezzel új fordulatot kaphatna az eddig is meglehetősen sok vargabetűt tartalmazó történet; a roadshow után nem sokkal tényleg következhet a tőzsdei kibocsátás a Nasdaq-on.

Most mennek vagy nem mennek?
Most mennek vagy nem mennek?
A közösségi vásárlást kitaláló és azt a klónjai révén az egész világon hirtelen igen népszerűvé tévő Groupon már júniusban benyújtotta az amerikai tőzsdefelügyeletnek (SEC) a bevezetéshez szükséges dokumentumokat. Akkoriban a céget az internet egének egyik legfényesebben ragyogó csillagának tartották, amely teljesen új üzleti modellt valósított meg, addig feltáratlan területeket hódított meg és fantasztikus növekedést produkált. A benyújtott dokumentumok elemzéséből aztán viszonylag hamar kiderült, hogy nem csak az üzleti modell volt kreatív, hanem a könyvelés is: a tőzsdefelügyelet egyszerűen visszadobta a papírokat, mondván, a cég helytelenül számolta el múlt évi eredményeit.

Kiderült az is, hogy a vállalat az eredményeiről beszámolva finoman szólva sem bontotta ki az igazság minden részletét. A számok mögé nézve egyértelmű lett, hogy a növekedés túlnyomó részben a konkurensek bekebelezéséből származott; hogy a regisztrált felhasználók jó része egyszer sem vásárol, zömük pedig legfeljebb egyszer; a partnercégek sem feltétlenül elégedettek a szolgáltatással; és hogy a bevételekkel a kiadások is lépést tartanak, mert a kereskedőket klasszikus módszerekkel – telefonos értékesítők hadával – igyekeznek meggyőzni, hogy a forgalomnövekedés érdekében biztosítsanak óriási árengedményt a Groupon-felhasználóknak.

Szintén óvatosságra intheti a leendő befektetőket a felsővezetés gyors cserélődése. Az ügyvezető igazgató (COO), Margo Georgiadis szeptember végén (öt hónap után) inkább visszatért a Google-höz, de elődje még két hónapot is alig húzott ki. Az is aláássa a cég szavahihetőségét, hogy a januárban, magánbefektetőktől összeszedett 950 millió dollár nagy részét (810 millió dollárt) nem a terjeszkedésre fordították, hanem továbbadták a korábbi befektetőknek és az alkalmazottaknak – csak a cég elnöke, Eric Lefkofsky és felesége 319 millióval gazdagodott az ügylet során. Ha ezekhez hozzávesszük az ideges tőzsdei hangulatot, semmiképpen nem látszik alkalmasnak az időpont a Groupon nyilvános értékpapír-kibocsátására.

Hogy akkor miért próbálkoznak meg vele mégis (már ha igazak a híresztelések)? Könnyen lehet, hogy a cégnek egész egyszerűen javítania kell pénzügyi helyzetén. A legutóbbi negyedévben 878 millió dolláros forgalom mellett 102,7 millió dollár volt a veszteség, miközben a készpénztartalékok 225 millió dollárra rúgnak, írja a New York Times. Fél év alatt 432 millió dollárt költöttek marketingre, amit nem lehet sokáig folytatni; a cég alapító vezetője, Andrew Mason egy belső körlevélben ígéretet is tett arra, hogy csökkenteni fogják az új ügyfelek megszerzésére fordított összegeket.

Az új fejlemények fényében újabban sokkal kisebbre értékelik a Groupon piaci kapitalizációját, mint egy fél évvel ezelőtt. Akkor 20-25, sőt 30 milliárdra tették a cég értékét a tőzsdeguruk – a mostani becslések már jóval szerényebbek, "pusztán" 5-10 milliárdról szólnak. Csak emlékeztetőül: az Apple 353, az IBM és a Microsoft 208, a Google pedig 130 milliárd dolláros piaci kapitalizációt tud felmutatni; tízmilliárd dollárral még a Financial Times 500-as listájára sem lehet felkerülni.