Cégvilág

facebook2011_címlap
Forrás: makemoneysimply.com

Erős lábakon áll a Facebook

Ismét rekordforgalomra és -nyereségre számíthat a Facebook, amely a bevételi források bővítésével teszi egyre életképesebbé üzleti modelljét.

A jelek szerint nem fenyegeti a gyorsan növekvő vállalatokra oly sokszor jellemző kifulladás veszélye a Facebook-ot. A vállalat ugyan még magánkézben van, és így nem is közöl részleteket pénzügyi teljesítményéről, de az eMarketer tudni véli, hogy az idei bevétel 4,27 milliárd dollár lesz, vagyis több mint kétszerese a tavalyi 2 milliárdnak.

Virtuális világ, valódi pénz
Virtuális világ, valódi pénz
A bevételek zöme – 3,8 milliárd dollár – továbbra is a hirdetésekből származik, és ez is több mint kétszerese a tavalyi 1,86 milliárdnak. Ugyanakkor az is látszik, hogy a hirdetésekből befolyó pénz egyre kisebb hányadát teszi ki a cég bevételeinek: 2009-ben még 95 százalék volt, mostanra pedig 89 százalékra süllyed. Az elemzők viszont ezt nem baljós, hanem éppenséggel reménykeltő jelnek látják: arra utal, hogy a Facebook nem mindent egy lapra tesz fel, hanem igyekszik több lábon állni és minél több forrásból bevételeket gyűjteni.

Az egyik ilyen új – és egyre fontosabbá váló – bevételi forrás a Facebook Credit. A játékokban felhasználható virtuális pénzből idén várhatóan 470 millió valódi dollár folyik be a Facebook kasszájába, ami több mint háromszorosa az egy évvel ezelőtti 140 millió dollárnak. Ez ráadásul szinte talált pénz: a Facebook "csak" a platformot (no és a felhasználókat) adja az alkalmazások, játékok fejlesztőinek, majd minden egyes alkalmazáson belül vásárlásból lecsippent magának 30 százalékot.

A kutatók ezzel együtt néhány figyelmeztetést is megfogalmaztak. Az egyik ilyen, hogy a vállalatnak jobban oda kellene figyelnie a klasszikus hirdetések ösztönzésére, mert a sok követőt összegyűjtő cégek, márkák hajlamosak inkább közvetlenül a saját oldalukon keresztül kommunikálni vásárlóikkal, mint hogy hirdetéseket vásároljanak a Facebook-on.