Beelőz a Facebook
A fürge ifjú titán megelőzheti a nála jóval nagyobb, de lassabb javakorabeli riválisát: egyes elemzések szerint a Facebook idén több profitot termel, mint az Amazon.
A fürge ifjú titán megelőzheti a nála jóval nagyobb, de lassabb javakorabeli riválisát: egyes elemzések szerint a Facebook idén több profitot termel, mint az Amazon.
Szórakoztató dolog a Facebook pénzügyeit boncolgatni: minthogy a cég nincs jelen a tőzsdén, nem is köteles adatait nyilvánosságra hozni. Innentől kezdve pedig mindenki saját legjobb képességei (és fantáziája) szerint kalkulálhat, találgathat vagy akár álmodozhat.
Dől a lé!
Ezt tette Michael Arrington, az informatikai blogo- és hírszféra egyik nagy öregje, a TechCrunch alapítója
is, amikor új blogjában, az Uncrunched-ban egy névtelenséget kérő, de jól értesültnek tartott forrásra hivatkozva megírta:
a Facebook 1,6 milliárd dollárt dolláros forgalmat és ehhez képest elképesztőnek
mondható, 800 millió dolláros működési nyereséget ért el 2011 első felében. Márpedig
ha ezt a profitrátát a második félévben is tartani tudja Zuckerberg cége (és miért
ne tudná?), a teljes 2011-es nyereség 2 milliárd dollár körül lehet. Ez már önmagában
is szép summa, de még szebben mutat, ha összehasonlítjuk az internetes kereskedelem
nagy öregjének, az Amazonnak az eredményeivel (ahogy Arrington is teszi). Az Amazon
első féléves eredménye 523 millió dollár volt, vagyis jócskán elmaradt a Facebook-étól.
Az 1,6 milliárd dollár nem csak a bloggernél tűnik fel: a gazdasági ügyekben ugyancsak jól értesültnek és megbízhatónak tartott Reuters is ugyanennyire tette a bevételt. A hírügynökség ugyanakkor nem a működési nyereséget tette emellé, hanem az adók és más költségek levonása után fennmaradó nettó profitot, és azt 500 millió dollárra becsülte 2011 első félévében. Ezzel szemben az Amazon hasonló mutatója az év első hat hónapjában 392 millió dollár volt, vagyis itt kisebb a különbség – de az Amazonnak ehhez 20 milliárd dolláros (!) forgalom kellett.
Azt sem szabad persze elfelejteni, hogy az Amazon bevételei korántsem egyenletesen jönnek az év folyamán: a karácsonyi szezon miatt az utolsó negyedéve mindig rendkívül erős. Tavaly 416 millió dollár volt a nettó profit az év utolsó három hónapjában, ami csaknem kétszeresen múlta felül a megelőző negyedév eredményét. Ha az idei év is ilyen jól végződik, az Amazon talán még behozhatja a Facebookot ebben a tekintetben. Ez sem változtat viszont azon a tényen, hogy a közösségi oldal profitrátája messze jobb, mint a kereskedőé. Ez persze alapvetően abból fakad, hogy az Amazon nagyrészt fizikai terméket árul, amelyeket tárolni, szállítani kell, miközben a Facebooknak az online hirdetésekből és az alkalmazásokon belül értékesített Credit virtuális pénzből jön a nagy lé. (Az eMarketer piackutató cég szerint a Facebook csupán hirdetésekből több mint 4 milliárd dolláros forgalomra tesz szert idén, ami jövőre 5,74 milliárdra fog nőni.)