Cégvilág

Egyre csak jönnek
Egyre csak jönnek
Forrás: gigaom.com

Hatalmas bukta volt a Zynga részvénykibocsátás

Az IT szektor legnagyobb értékű nyilvános részvénykibocsátásaként harangozták be az elmúlt héten a Zyngát, ami már a kereskedés első óráiban csúfosan alulteljesített.
Röviddel a piacra lépés után csökkenni kezdett a Zynga részvényeinek ára, amelyeket az idei év egyik leginkább várt kibocsátása keretében vezettek be a tőzsdére. A cég nem kevesebb, mint egymilliárd dollár értékben dobta piacra papírjait, tízdolláros részvényenkénti áron. Ezzel a Zynga lekörözte a Groupont, amely nem csak az idei év legnagyobb értékű kibocsátását tudhatta magáénak, hanem a második legnagyobbat is az IT szektorban, amelyet csak a Google 2004-es piacra lépése előzött meg. A Zynga azonban nem teljesített túlságosan jól, habár egymilliárd dollárt hozott a cég számára, az eddigi tapasztalatokkal szemben ára nem többszöröződött meg, sőt, kevéssel a kereskedés megkezdése után a kibocsátáskori ár alá csökkent.

Kicsit elszálltak (forrás: thedailywhat.com)
Kicsit elszálltak (forrás: thedailywhat.com)

A Zynga részvényeinek ára a kereskedés megkezdése után kevéssel 11 dollár fölé emelkedett, majd hirtelen csökkent 9.5-re, amivel egyáltalán nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. Az eddigi tapasztalatok, mint a LinkedIn és a Groupon esete azt mutatták, hogy a frissen bevezetett cégek papírjainak ára meredeken akár 30-50 százalékot is emelkedett, majd egy csúcspont elérése után csökkenni kezdett, ám sosem esett a kibocsátási ár alá. A játékgyártó azonban most csak reménykedhet abban, hogy részvényei hosszútávon tartani fogják értéküket. Elemzők szerint a Zynga bukása már azt jelzi, hogy a befektetők elfordulnak az IT piactól, és a jövőben inkább a biztos megtérülést jelentő, kevésbé kockázatos papírokat részesítik előnyben.

A Zynga azonban nem csupán emiatt nem lehetett túlságosan sikeres a tőzsdén, a kibocsátás előtti hetekben több a céggel foglalkozó cikk is szkeptikus volt a dolog sikerével kapcsolatban. Sokan felvetették, hogy a cég rendkívül nagy mértékben függ a Facebooktól, és a közösségi oldal az utóbbi időben a játékgyártó hátrányára változott. A Zynga játékok kevesebb hirdetési lehetőséghez jutnak, így egyre nehezebben szereznek maguknak új játékosokat, illetve kevésbé tudják új termékeikre átterelni a már meglévő felhasználókat. Sokan a cég szemére vetették azt is, hogy annak vezérigazgatója, Mark Pincusnak túlságosan nagy befolyása van a cégen belül, amit még úgy is megtarthat, ha nem rendelkezik a részvények többségével. A piaci elemzők szerint nem jó jel az sem, hogy a Zynga éves bevételének kilencszeresében határozta meg részvényei értékét, amit túlságosan magas, összehasonlítva például a szintén játékgyártással foglalkozó és több lábon álló Electronic Arts-szal, amely csupán bevételeinek háromszorosában határozta meg papírjai értékét. A Facebook függés miatt a Zynga sikere azon is múlik, mennyire lesz sikeres a közösségi oldal jövőre várható tőzsdére lépése, addig azonban úgy tűnik a korai befektetőkön és a cégvezetőn kívül nem sokan jártak jól szoftverfejlesztővel.