Cégvilág

ms skype
Forrás: ITB

Mit nyer a Skype-pal a Microsoft?

Nem várt gyorsasággal bólintott rá az Európai Bizottság a Skype Microsoft általi felvásárlására, ezzel a döntéssel csaknem minden akadály elhárult, ami az egyesülést hátráltathatta volna. 

A korábbi gyakorlathoz képest szokatlanul gyorsan hozta meg döntését az Európai Bizottság a Microsoft ügyében, amely a Skype felvásárlása miatt fordult a kereskedelmi ügyekben illetékes EU szervezethez. A korábban számos antitröszt vizsgálaton átesett és több esetben elmarasztalt szoftveróriás jelenlegi ügyletében semmi kifogásolnivalót nem találtak a döntőbiztosok, így a felvásárlás elől csaknem minden akadály elhárult. Az Egyesült Államokban még júniusban hagyták jóvá az ügyletet és az európai döntéssel megnyílhat az út a két cég egyesülése felé. Habár a Microsoft még hasonló vizsgálatok elé néz Oroszországban, Ukrajnában és Tajvanon, a kritikus pont az EU volt, amelynek döntése precedensértékű lehet a fennmaradó országok számára. A bizottságot vezető Joaquín Almunia úgy fogalmazott: “az ügylet nem befolyásolja jelentősen a piaci versenyt.” Almunia hozzátette, egy olyan piaci szegmensről van szó, ahol számos nagy cég verseng, külön kiemelve a Google jelenlétét.

Út egy új réteghez
Út egy új réteghez

A Microsoft korábbi európai ügyeiből tanulva szeptember elején kérvényezte az ügylet felülvizsgálatát, arra számítva, hogy a bizottság valamikor január környékén hozza meg döntését. Ezzel szemben a döntéshozók alig egy hónap alatt megvitatták és engedélyezték a felvásárlást, ezzel is mutatva, hogy a korábbi Microsoft ellenes hangulat alábbhagyni látszik Európában. A Microsoft így akár már idén végrehajthatja a felvásárlást, ami 8,5 milliárd dolláros összegével a legnagyobb lesz a cég történetében. Az Ebay által 2005-ben 2,4 milliárd dollárért felvásárolt, majd később 70 százalékban továbbadott cég elemzők szerint körülbelül a piaci érték háromszorosáért kelt el, megjegyezve, hogy a folyamatos növekedés ellenére eddig egyik tulajdonosnak sem sikerült nyereségessé tennie a szolgáltatást.

A Skype felvásárlásával és üzemeltetésével a Microsoft közel 124 millió felhasználóhoz jut hozzá, ám ezek elenyésző része veszi igénybe a fizetős szolgáltatást, így valószínűleg a cég a hirdetésekből próbál bevételhez jutni. Ám nem a pénzszerzés az ami a Microsoftot vezérelte, a Skype integrálásával saját, Lync nevű üzleti kommunikációs megoldásába olyan cégek ellenfelévé válhat, mint a Cisco és az Avaya. A Microsoft egyelőre nem nyilatkozott arról, pontosan milyen tervei is vannak a Skype-pal, annyit lehet csupán tudni, hogy a cég minden dolgozóját átveszik és az önálló divízióként működik majd a Microsofton belül, igazgatója a jelenlegi vezető Tony Bates marad, aki közvetlenül Steve Ballmernek fog jelenteni.  A cég felvásárlásával a Microsoft sokkal inkább egy márkanevet és felhasználói bázist vásárolt, mint egy profitképes vállalatot, és valószínűleg ez is volt a cél. A Skype integrálásával a Microsoft olyan felhasználókhoz is eljuttathatja a szolgáltatást, akik eddig még nem próbálták, ezzel is növelve a márka és az anyacég ismertségét.