Cégvilág

appleorder_címlap
Forrás: brightsideofnews.com

Apple: értékesítési válság vagy csak trükk?

Negyedével csökkentette egyes iPad-beszállítók felé korábban leadott rendeléseit az Apple – az okok egyelőre ismeretlenek.

Az elmúlt két hétben több, az iPad-ekhez alkatrészeket gyártó ázsiai elektronikai beszállító is jelezte, hogy, hogy az Apple 25 százalékkal csökkentette a már korábban lekötött negyedik negyedéves megrendeléseit, adta hírül a JPMorgan, amely azonban nem nevezte meg ezeket a beszállítókat. A JPMorgan elemzői szerint ilyen csökkentésekre korábban nem került sor.

Kevesebbet kell dolgozni?
Kevesebbet kell dolgozni?
Az Apple által meg nem erősített hír okait egyelőre mindenki csak találgatja. Az egyik nyilvánvaló magyarázat a kereslet csökkenése lehetne: eszerint az európai gazdasági válság miatt visszaesett az igény a táblagépre az öreg kontinensen, és ezt kompenzálja az Apple a rendelések visszavágásával. Ennek ellentmond, hogy a JPMorgan amerikai Apple-elemzője, Mark Moskowitz, továbbra is fenntartja korábbi előrejelzéseit: ezek szerint a harmadik negyedévben 10,9, a negyedikben pedig 12 millió iPad-et ad el az Apple.

Egy másik, kicsit mélyebbre tekintő vélemény szerint a cég egyszerűen a készleteinek nagyságát akarja csökkenteni. Az biztos, hogy a logisztikai láncban felhalmozott készletek minimalizálása minden iparágban a költségtakarékosság egyik bevett módja, csak az a kérdés, hogy az Apple mennyire van erre rászorulva. Bevételei stabilan nőnek, piaci kapitalizációja az egekbe szökött – többet spórolhatna tervezett új székházán, mint néhány százezer vagy akár egy-két millió készleten nem tartott iPad-en. Arról nem is beszélve, hogy az iPad-ből jellemzően hiány volt eddig, nem túlkínálat.

Ezeknél persze vadabb híresztelések is szárnyra kaptak. Egyesek sejteni vélik, hogy már az iPad 3 megjelenését készíti elő az Apple. Ennek viszont ellentmond, hogy ha tényleg küszöbön is állna az új generációs táblagép bevezetése (aminek egyébként egyelőre semmi jele), akkor azt az Apple jó előre tudhatta volna, és nem kellett volna a szükségesnél nagyobb rendelést leadni.

Némi rosszindulat sem áll távol attól a spekulálóciótól, amely szerint az Apple szántszándékkal rendelt a kelleténél többet – csupán azért, hogy a vetélytársai számára elérhetetlenné tegyen bizonyos gyártási kapacitásokat, alkatrészeket. Most viszont már nyugodtan visszavághatja a megrendeléseket, mert a konkurensek úgysem tudják felpörgetni a termelést, a beszállítók pedig, ha fogcsikorgatva is, de belemennek az alkuba, hogy megtartsák az Apple-t vevőik között.