Cégvilág

Lőke János CEO, DOCCA OutSource IT Kft.
Forrás: DOCCA OutSource IT Kft.
Átruházott feladatok

Ahhoz, hogy a távmunka velünk maradjon, megbízható IT-infrastruktúra szolgáltatóra van szükség

A COVID-19 világméretű járványhelyzet minden iparágra hatással van valamilyen módon és a vállalkozásokat eddig soha nem látott kihívások elé állította. Ez különösen igaz az IT-ra is, mint területre, egy szervezeten belül. Bizonyos alapvető tevékenységek kiszervezése már eddig is egy bizonyított és hatékony eszköze volt annak, hogy a cégek sokkal inkább a saját termelő tevékenységükre tudjanak koncentrálni és pénzügyi stabilitásuk megtartása mellett teret tudjanak hagyni a fejlődésükre. (Cikkünk szerzője Lőke János CEO, DOCCA OutSource IT Kft.)


A jelenleg kb. 50 fős informatikai cégcsoportunk társ-ügyvezetői feladatainak ellátása mellett több kiemelt multinacionális ügyfelünknél is felelek az informatikai szolgáltatásokért. A saját cégcsoportunknál nem volt szükség távmunka környezetek kialakítására, mivel a holacracy módszerhez hasonló felépítés szerint és szinte minden területet érintő távmunka lehetőségével dolgozunk már több, mint 10 éve.

A videókonferenciák járulékos nyereségei

A csapatunkon belül rendszeresen szerveztünk, az opcionális részvétel ellenére, szerencsére, igen nagy résztvevő számú videókonferenciás egyeztetéseket, ahol az ügyfeleink és így a szolgáltatásainkat érintő változások egyeztetése mellett szabadon beszélgettünk a járványhelyzet alakulásáról és egyéb, kevésbé szorosan kapcsolódó témákól. Ezeket a videókonferenciákat úgy tartottuk, hogy a korábban rendszeresen használt szolgáltatások mellett más videókonferencia-megoldásokat is kipróbáltunk, hogy ezzel is változatosságot vigyünk a virtuális találkozásokba, és mi is gyakorlatot szerezzünk más, olyan szolgáltatások használatában is, amelyeket addig kevésbé használtunk, de az ügyfeleinknél most előtérbe kerültek.
Ezeknek a rendszeres beszélgetéseknek, azt gondolom, komoly csapatösszetartó ereje volt egy, a korábbiak szerint példátlan módon, egy csapásra megváltozó globális környezetben. Az ügyfeleink oldaláról előre sejthető visszaesés alacsonyabb volt, mint ahogy vártam, mivel ugyan sok ügyfelünk csökkentette a kapacitását, és ezzel együtt az igénybe vett szolgáltatásokat, de a távmunka-környezetek kialakítása és az ezzel kapcsolatos többletfeladatok ellensúlyozták, sőt, összességében meg is haladták a korábbi terhelést.

A válságok kiszervezési hullámokat okoznak


Az amerikai Goldman Sachs befektetési bank egy, a befektetőknek szóló nyilatkozatában kijelentette: „Valahányszor a világ ekkora válsággal küzd, a vállalkozások kiszervezési szolgáltatókat keresnek. A Y2K probléma kiváltotta az informatikai kiszervezés első hullámát. A második hullám a 2008-as pénzügyi összeomlás után kezdődött. A COVID-19 világméretű járvány pedig a harmadikat fogja kiváltani.” Konkrétabban azt prognosztizálja, hogy a távmunkamodell és a COVID-19 járvány által kiváltott gazdasági válság miatt előálló harmadik outsourcing-hullám elsősorban az indiai IT outsourcing piac felfutását jelenti globálisan.

Most már mindenképpen szükség van a külső forrásokra

Bizonyos katasztrófák esetén előnyös, ha egy cég már a felhőbe költözött, más szituációkban hátrány – a mostani járvány esetén a felhő volt az egyértelmű nyertes a távmunka miatt is. Azonban hosszú távon továbbra is mindenképpen mérlegelni érdemes mi maradjon az infrastruktúrából házon belül és mi menjen a felhőbe. Olyan szolgáltatások esetén, amikor az informatikai környezet mindenképpen helyhez kötött – például egy gyártósor közvetlen vezérlő gépe – mindenképpen helyben fog maradni egyelőre az infrastruktúra bizonyos része, más elemek azonban mérlegelés alapján költöztethetőek a felhőbe.
A már működő lokációfüggetlen informatikai infrastruktúrával rendelkező vállalkozások a COVID-19 jelentette, az IT-környezetet is érintő kihívásokra reagálva gyorsabban és rugalmasabban tudtak átállni a klasszikus irodai munkakörnyezetben való munkavégzésről a távoli munkavégzésre. A távmunka már jóval a világjárvány előtt is lehetséges volt, de alig néhány vállalkozás engedte ezt meg a munkavállalóinak.
Mivel a járvány korlátozta a mozgást, a vállalkozások szinte minden alkalmazottjukat gyorsan távoli munkakörnyezetbe helyezték át. Ez hatalmas nyomást helyezett a szervezeteken belül az IT-re. A szükséges informatikai kompetenciák és kapacitások rendelkezésre állása alapvető feltételei annak, hogy egy szervezet a szükséges gyorsasággal és IT-biztonsági oldalról nézve is megfelelően tudjon reagálni.

A saját eszközök céges környezetekbe való bevonása sok IT-biztonsági kérdést vet fel


Sok esetben tapasztaltuk, hogy az ügyfeleink a felhasználók otthoni gépeit is bevonták a távmunkába. A saját eszközök bevonása a céges munkavégzésbe eddig is felfutó trend volt az IT-világban, elég csak a BYOD (bring your own device) jelenségre gondolni, de ilyen hirtelen mértékű felfutása eddig nem volt tapasztalható. Az eseteket mindig meg kell vizsgálni az adott IT-környezet sajátosságai és az ügyfél igényeivel arányosan.

A házon belül esetlegesen hiányzó erőforrások és kompetenciák skálázhatóan történő bevonása kulcsfontosságú jelentőséggel bírhat a vállalkozásoknak az előttük álló kihívások leküzdésében. Ez különösen jelentős a kis- és középvállalkozások esetében, amelyeknél nincsen mozgástere a házon belüli munkaerő biztosításának ilyen szélsőséges helyzetekre.
A járvány hullámainak az alján már tisztán látható, hogy a korábbi, 100 százslékosan házon belüli működési vállalati modell nem lesz többet tartható. A távmunkában történő munkavégzés a jövőben normává fog válni, és lehet, hogy soha nem lesz már olyan helyzet, hogy minden felhasználó az irodában fogja végezni a munkáját. Sokkal valószínűbb, hogy a járványhelyzet lecsengése után a távmunka mindenhol átlagosan legalább 20 százalékos arányban megmarad. A távmunka a munkavállalók részéről elvárásként is meg fog jelenni a munkaadók irányába, a vállalkozások számára pedig költségcsökkentést is jelenthet, többek közt a felszabaduló irodaterületek miatt. Ezzel együtt a vállalkozásoknak újra kell gondolniuk a megváltozott informatikai környezettel összhangban az üzletemenet-folytonosságuk biztosítását, a házon belüli és a külső IT-erőforrások megfelelő kombinációját.
Egy tapasztalt IT-outsourcing szolgáltató bevonásával elkerülhető a foglalkoztatott munkavállalók számának bővítése, az ezzel járó további járulékos költség, valamint nem utolsósorban a kapacitás széles tartományban skálázhatóvá válik. A kiszervezés megteremti annak a lehetőségét is, hogy a vállalkozások a jelenlegi munkavállalók tehetségét jobban ki tudják aknázni.

Át kell írni a szerződéseket

A rugalmasan igénybe vehető erőforrások rendelkezésre állása alapvető igénnyé fogja kinőni magát. A digitális transzformáció gyorsulni fog és a biztonságos otthoni távmunkakörnyezetek kialakítása és távmunka támogató szolgáltatások bevezetése elkerülhetetlen lesz. Ezen trendek miatt további IT-szakértők és -erőforrások bevonása válik szükségessé.
Azok a kis- és középvállalkozások, amelyek eddig kizárólag házon belüli IT-erőforrásokkal rendelkeztek, és esetleg tudatosan el is zárkóztak a kiszervezéstől, várhatóan jobban fognak nyitni az előttünk álló időkben az IT-outsourcing szolgáltatókkal való együttműködés és bizonyos informatikai tevékenységek kiszervezésének és-vagy skálázhatóan további erőforrások bevonásának irányába.
A már kiszervezett IT-erőforrásokkal rendelkező vállalkozásoknak is elkerülhetetlen újragondolniuk az együttműködéseiket meglévő partnereikkel. A szolgáltatási szintek újradefiniálásra kerülnek, mivel a járványhelyzet során szerzett tapasztalatok új igényeket fogalmaznak meg a vállalatok részéről a kiszervezést nyújtó szolgáltatóval szemben, ezért a megállapodásokat új alapokra kell majd helyezni. A vállalkozások megváltozott igényeit körülíró szerződésekre lesz szükség, különösképpen a rendelkezésre állás és a skálázhatóság tekintetében. Valószínűsíthetően olyan megállapodások irányába fognak elmozdulni a felek, amelyek a rendelkezésre állási díj melletti felhasználás alapú fizetési modellre helyezik majd a hangsúlyt. Speciális kompetenciákat megkövetelő igények felmerülése esetén, amelyet a meglévő IT-outsourcing partner esetleg nem nem tud kiszolgálni vagy amikor ő is eléri a kapacitása határait, természetesen új outsourcing partnerek felkutatása is szükségessé fog válni.