Vezércikk

03_insead.jpg
Forrás: ITB

„Válságállóság”

Végy egy professzionalista szakembert, építs új stratégiát és gondold újra a termékportfóliódat!

Olvasom az egyik piackutató cég elemzését, amelyben az áll, hogy Magyarországon Q1-ben mind darabszámban, mind pedig értékben felére esett a számlaforgalom, mint tavaly, ugyanebben az időszakban.  Meg azt is olvasom, hogy a válság alatt a hazai tulajdonú cégek háromszor-négyszer annyi embert küldtek el, mint a multik. Szűkebb, ICT-világunk kapcsán pedig az a kutatás jön velem szembe, hogy a válság padlóra küldheti az IT-piacot is.

Ki nem állhatom, amikor sajtóorgánumok csak a negatív hírekre „buknak”, s kifejezetten dühít az a helyzet is, amikor egy amúgy a válság alatt is többnyire sikeres iparágról jön ki nem túl pozitív helyzetértékelés. Épp ezért örül a lelkem, amikor olyan online konferenciákba hallgatok bele, ahol a „back to work” és a „reboot ”témák állnak a rendezvény fókuszában. Igaz, arról lényegesen kevesebb szó esik, hogyan bástyázzuk magunkat körbe objektív, tényeken alapuló elemzésekkel, hogy azokból okuljunk. Arról aztán meg még kevesebb szó esik, hogy milyen új üzleti stratégiát kell kialakítania a cégvezetésnek, hogyan kell a céget átszervezni, milyen új termék- és szolgáltatásportfólióval kell kirukkolni, hogy legalább túlélje a cég a válságot. És arról is jó lenne sok okosságot olvasni, hogy mik azok az eszközök, személyiségjegyeiket tekintve kik azok a vezetők, akikkel egy cég megerősödve, akár győztesen is kijöhet a válságból.

Mert az már látszik, hogy a 2008-as válságnál mélyebb és hosszabb idejű válság elé nézünk, és bármennyire is szeretnénk, nem egyhamar következik be a várva várt stabilitás, kiszámíthatóság. Ahhoz, hogy fokozatosan újra lehessen indítani a gazdaságot, leginkább professzionalista személyiségjegyű szakemberekre van, lesz szükség, ami valljuk be, nem egy nóvum, hisz minden válságban a szakmaiság az, amely erősen felértékelődik. És e logika mentén haladva az önmegvalósítók azok, akik most hátrányba kerülnek, hisz a válságból való kilábalás nem az ötletelésről, csapongásról vagy a sokszor öncélú kreatívkodásról szól.

A 2008-as válságban én eléggé megégettem a kezemet, amin így utólag nem csodálkozom. Igaz, a hazai médiaiparhoz képest nagyon gyorsan megtaláltuk a hátteret és erőt a megoldáshoz, de a „keresés” egy éve is fájdalmas volt. Egyrészt 2008-ban indult a kiadó, másrészt egy főszerkesztőből kiadóvezetővé válni sem épp a legszerencsésebb karrierugrás ilyenkor, harmadrészt teljes vezetői magányban nem triviális feladat a hajánál fogva kirántani egy céget a válságból. S mire minderre rájöttem, kerestem a megoldást, a szakmai segítséget, több szempontból, akkor már késő volt. Bár, pont ennek a válság utáni helyzetnek köszönhetően indult el a kiadónk igazi „válságálló” portfóliójának felépítése. Igaz, akkor még nem is nagyon éreztem annak a lényegét, hogyan is lehet egy magazin, event vagy online „válságálló”.

Mára minden letisztult, és az elmúlt három hónap feltette a pontot arra a bizonyos betűre. Jó professzionalistaként most már a válság első napjaiban értékeltük a helyzetet a szakemberrel. S bár a válság sokkal keményebb, mint a jó tíz évvel ezelőtti, most már nem tartok attól, hogy megbicsaklanánk. Nem feltétlenül azért, mert az IT-szektor – bárki bármit mond – a válság egyik nyertese is lehet, és mi ennek a szektornak a magazinja vagyunk. Hanem azért, mert az e szektort megszólító médiaportfóliónk úgy van felépítve, hogy ebben a helyzetben is alkalmas, hatékony kommunikációs eszköz legyen az ügyfelek kezében.

Persze, mi sem ülünk a babérjainkon, új stratégiát építünk, a termékportfóliónkat újragondoljuk. S hogy mire jutunk, az legkésőbb szeptember 1-én az INSIDE ITB 2020 rendezvényünkön mindenki számára publikussá válik.