Vezércikk

Sziebig Andrea, ügyvezető-főszerkesztő
Sziebig Andrea, ügyvezető-főszerkesztő
Forrás: ITB

Új műsorhoz új férfi kell!

Minden híradás arról szól(t), hogy az IT-cégeknek nem sikerült rosszul a 2020-as esztendő. Sokan persze csak azt szajkózzák, hogy könnyű az IT-seknek, mert ez az iparág nincs kitéve a Covidnak. És valóban, a pandémiás helyzetből adódó lehetőségeket a legtöbb IT-cég eddig ki tudta aknázni. Persze, ehhez az IT-s, telcós üzletembereknek sokat kellett tenniük, hogy a válságból a nyerő ágon lábaljanak ki.

Magyarul tavaly márciustól egy folyamatos újratervezés, stratégiaépítés jellemezte és jellemzi mind a mai napig az IT-telco cégek vezetőit is. Olyan, cégre szabott stratégiát igyekeznek kialakítani, amelyet a cég vezetője teljes mellszélességgel tud képviselni, és ezáltal a végre is tudja hajta(t)ni a munkatársaival. Persze, a stratégiaalkotás igencsak komplex tevékenység, és nem is biztos, hogy minden vezető saját maga képes arra, hogy megálmodja azt a stratégiát, amellyel vagy a hajánál fogva kihúzza vállalatát a gödörből, vagy optimális esetben kedvező pályára állítja. Nemcsak tárgyi tudás, mint például a trendek ismerete, piacelemzések értelmezése vagy humán kérdésekben való jártasság kell ehhez, hanem az embernek nem árt tisztában lennie azzal, hogy milyen személyiségjegyekkel áldotta meg őt a sorsa.

Személyiségjegyeknek még a hírét sem hallottam, de az egyik kedvenc interjúalanyom sokszor tartott nekem kiselőadást arról, hogy a cégeknek különböző életszakaszaik vannak, s ezekben a periódusokban a vállalatoknak más és más típusú vezetőre van szükségük. Akkoriban, újságíróként, még nem igazán értettem, ha valaki sok éven át jól vezetett például egy multi vállalatot, hogy történhet meg, hogy egyszer csak falnak viszi a céget. Aztán láttam azt is, hogy bizony sok vezető képtelen megújulni, nem mindenki akarja magát fejleszteni vagy tanácsadóhoz fordulni problémái megoldásához.

Aztán ahogy „okosodtam”, és komoly kiképzésben részesültem személyiségjegyekből, sok mindent megértettem. Felismertem például, hogy melyik vezető hord álarcot… Azt is láttam, hogy akár a 2008-as válság idején, akár a tavalyi válságos időszakban, kik azok, akik nagy valószínűséggel nehezebben fognak megbirkózni a kialakult gazdasági helyzettel még egy annyira prosperáló iparágban is, mint az információtechnológia.

Azt láttam, hogy nincsenek könnyű helyzetben az önmegvalósító vezetők, hisz bármilyen, nem várt módon próbálkoztak a piacon, bármilyen unikális termékkel vagy megoldással rukkoltak is ki, többnyire nem jártak sikerrel, a piac nem volt vevő elnagyolt ötleteikre. Láttam olyan vezetőt, aki magának sem akarta bevallani, de a piac szerint jókorát bukott egy szakmailag végig nem gondolt ötlete miatt. De ismerek olyan vezetőt is, akinek ez a stratégia az IT- startup világban remekül bejött.

Az emberközpontú vezetők többsége sem bizonyult jó topmenedzsernek a válság idején, hisz ők minden változástól és újdonságtól tartanak. És hát a válság semmi másról nem szól, mint változásról, megújulásról és az azonnali döntésekről.


Ellenben az uralkodó személyiségjegyekkel megáldott vezetőknek ilyenkor (is) áll(t) a zászló: amikor felfordul a világ, akkor van értelme új termékkel előjönni vagy új piacok felé nyitni. Ők azok, akik meglátják a piaci réseket, vagy azt, hol lehet a gyengélkedő piacot letarolni. Bár ezek az uralkodó vezetők többnyire sikerre vannak ítélve, akadtak olyanok, akik sok ember számára nem túl szimpatikus módon nagyon durván lecsaptak minden lehetőségre, és ezt az arroganciát nem díjazta a piac egy pandémiás időszakban.

Azt is láttam, hogy a professzionalista vezetőkkel most igazán biztonságban érezhetik magukat a cégek. Azt tapasztaltam, hogy ezek a vezetők nem sajnálják az energiát, időt, pénzt arra, hogy olyan termékkel vagy szolgáltatással lépjenek ki egy folyamatosan változó piacra, amelyre annak valóban szüksége van. Ismerek olyan professzionalista cégvezetőt, akik ebben a nehéz gazdasági helyzetben minden képzeletet felülmúló növekedést tudott kihozni cégéből.

Vezetőként én sem vonhattam ki magam az alól, hogy ne a folyamatos újragondolásban éljem médiás napjaimat. 2008-ban még eléggé magamra voltam hagyva, nehezen is birkóztam meg a válsággal… De tanultam belőle sok mindent, és azóta folyamatos stratégiasupportban is részesülök. Ennek a tandemnek köszönhetően aztán olyan stratégia mentén igyekszem vezetni az ITB-t, amely professzionalista-önmegvalósító énemre van szabva, így azt tudom képviselni a munkatársaim előtt és az ICT-médiapiacon is. Az eredmény eddig magáért beszélt. Mindent megteszek 2021-ben is azért, hogy ez továbbra is így maradjon.