Szőke Sándor, Microsec
Három-öt éven belül
A fenntartható fejlődés, a környezettudatos gondolkodás előretörése révén egyre
nagyobb az igény a
papíralapú adminisztráció visszaszorítására, amelynek legkézenfekvőbb megoldása
az elektronikus ügyintézés terjedése. Az elektronikus rendszerekben is
kiemelten fontos a dokumentumok hitelességének biztosítása, ami jelenleg a PKI
(Nyilvános Kulcsú Infrastruktúra) alapú digitális aláírásra épülő technológiák
felhasználásával oldható meg. Az elektronikus ügykezelés nemcsak környezetbarát,
de hatékonyabb a hagyományos technológiáknál és az ügyfelek számára is vonzó
alternatívát kínál. A jövőben természetesen várható az ilyen elektronikus
rendszerek rohamos térhódítása, amit számos tényező együttes rendelkezésre
állása tesz lehetővé, mint például az, hogy az EU kifejezetten segíti,
helyenként megköveteli az elektronikus rendszerek alkalmazását. A tavaly július
1-én hatályba lépett eIDAS rendelet megteremtette a jogi keretrendszerét az
e-aláírás európai szintű egységes felhasználásának és elfogadásának, az ehhez
kapcsolódó CEN és ETSI szabványok és specifikációk pedig a műszaki kérdéseket
szabályozták. A magyar kormány is elkötelezett az elektronikus kormányzati
szolgáltatások fejlesztése iránt, ami nagyszámú alkalmazási területet nyit meg
a technológia számára. 2016 eleje óta a BM elektronikus személyi igazolványokat
bocsát ki, amelyek alkalmasak minősített elektronikus aláírás létrehozására,
ezzel kialakul(t) egy tömeges (potenciális) felhasználói bázis; az új személyi
igazolvány elektronikus azonosítás funkciója megkönnyíti más szolgáltatások
igénybevételét és más tanúsítványok kibocsátását is. Már jelenleg is lehetséges
mobileszközökön létrehozni teljes bizonyító erővel bíró e-aláírásokat. A tárolt
kulcsú aláírás elfogadása és szabályainak kidolgozása lehetővé teszi olyan
felhőalapú szolgáltatások kifejlesztését, amelyben a felhasználók külön
hardverigény nélkül, a már meglévő mobileszközük felhasználásával, biztonságos
azonosítás alapján hozhatnak létre minősített elektronikus aláírásokat és
tehetnek jognyilatkozatokat. Véleményünk szerint a fenti feltételek
kölcsönhatása 3-5 év múlva fogja eredményezni a felhasználás robbanásszerű
növekedését.
Füzesi Csaba, NetLock
Egy-három éven belül
Az elektronikus aláírás technológiailag már nagyjából 20 éve
létezik, de elterjedését eddig nagymértékben akadályozta, hogy viszonylag kevés
volt a felhasználási terület, kényelmetlen, körülményes volt a használat is és
a jogszabályi környezet sem volt feltétlenül támogató. Ez utóbbiban az elmúlt
egy évben nagyot változott a helyzet, hiszen egész Európában egységes szabályozást
vezettek be, így minden tagállamban elfogadják az elektronikusan aláírt
dokumentumokat. Természetesen ezzel együtt nő a felhasználási területek és
lehetőségek száma is, hiszen egyre több hivatalos ügyet intézünk vagy
szeretnénk intézni az interneten keresztül. Ez egyenes következménye a
mobilinternet és okoseszközök elterjedésének is. Részben ennek a hatására olyan
új e-aláírás szolgáltatások is megjelentek a piacon – mint például a NetLock
Sign megoldása –, amely chipkártya és kártyaolvasó nélkül, egy egyszerű
web-böngészőn keresztül ad módot dokumentumok elektronikus aláírására bárhol,
bármikor, egyszerűen és kényelmesen akár telefonon keresztül is. Az egyre
fokozódó munkaerőhiány is az e-aláírás elterjedésének kedvezhet. Az
adminisztratív feladatok automatizálása és digitalizálása lehetőséget adhat a
céget és a folyamatokat már ismerő adminisztratív munkát végző dolgozók
átképzésére és aktívabb bevonására az üzletileg fontosabb területeken, akkor
is, ha a piacról nem találnak szakembert egy-egy üres pozícióra. Az e-aláírás
Európában néhány éves lemaradásban van Észak-Amerikához képest, így
robbanásszerű elterjedése hazánkban 2018 után várható.