Utánajártunk

58_cloudpro_420
Forrás: -
Felhőszolgáltatások összehasonlítása

Üzlet a felhőben

Megéri vajon saját informatikai infrastruktúra helyett bérelni az informatikát, felhőből igénybe venni a szolgáltatásokat? Több felhőszolgáltatót is megkerestünk, és ajánlatot kértünk tőlük.

A kezdeti ellenállás és bizalmatlanság ellenére a felhőszolgáltatások egyre elfogadottabbá vállnak. A Gartner adatai szerint tavaly 18 százalékkal 131 milliárd dollárosra nőtt ez a piac, 2015-re pedig lassan, de biztosan 180 milliárdra bővül.

Nyilván csak azokat a szolgáltatásokat tudtuk kipróbálni, amelyek küldtek ajánlatot. Megkeresésünkre az iMotion azonnal jelezte, hogy ilyen kis méretű cégekkel nem foglalkoznak. A Tectum IT felhőszolgáltató ajánlata pedig sajnos lapunk nyomdai leadása után érkezett meg.


 

Mobilkészülék is dukál hozzá

A Telenor nemcsak szolgáltatást, hanem tesztkészüléket is biztosított. A mobilszolgáltatótól két Fujitsu Stylistic Q702-es hibrid (táblagépként és laptopként is használható) gépet, kaptunk melyhez 100 GB-nyi mobilinternet jár. A cég a Microsoft Office 365 megoldását kínálta, doménszolgáltatással. A Telenor webshopon kell megrendelni, majd egy telenoros kezelőfelületen keresztül az Office 365-ös megoldásba léphettünk át a mobilcég kezelőfelületén generált azonosítók segítségével. Ezután irodánkat a szinte soha el nem fogyó mobilinternetnek köszönhetően tényleg bárhonnan, bármikor használhatjuk.

A Fujitsu Q702-ese viszont nem egy csúcsragadozó. Tabletnek dögnehéz, laptopnak meg gyenge. Érintkezési hibákat is produkált (talán csak az az egy példány), pedig 33530 Ft kezdőrészlettel és további 12 hasonló részlet megfizetése után kerülhet csak a birtokunkba. (Ez ugye 436000 Ft…) Az internet egy év után havi 12 ezer forintba kerül, a Microsoft Office 365 doménnel havi 4180 forint (ezt külön is meg lehet rendelni). A rendszer mélyebb beállításához telefonos ügyfélszolgálati segítség jár.

A rendszergazda

A Microsoft Office 365 teszteléséhez a Microsofttól is kaptunk támogatást. Képviselői mindenképpen egy kis oktatást szerettek volna tartani a rendszer használatáról, de mi ragaszkodtunk ahhoz, hogy ugyanolyan elbánásban részesüljünk, mint a többi kkv. Ezért egy partnerüket, a Systemfarmert ajánlották figyelmünkbe, akik szintén erőteljesen kardoskodtak a személyes találkozás mellett. Erre a találkozóra eljött a Microsoft képviselője is, aki rövid (egyórás…) ízelítőt adott a rendszer használatáról. (Hangsúlyosan megjegyezzük, hogy az oktatás nem marketingnyomulás. Egy alapszintű irodai rendszer funkcióinak, folyamataink, jogosultságainak beállítása – majd folyamatos gondozása – ugyanúgy szakértőt igényel, mint a „hagyományos” pc-s hálózat és szerver pásztorolása. – A szerk.)

Az okítás végén kétfelhasználós, működő, 30 napig használható Office 365 fiókkal rendelkeztünk. (Egyébként egy hónapig bárki kipróbálhatja – ha ennyi idő alatt beletanul a felügyeletébe…) Ha a megfelelő dns-beállításokat is elvégezzük, akkor weboldalunkat is már a felhőben tárolhattuk volna. A rendszerintegrációs cégnél mérettől függően egy vagy két óra tanácsadás ingyenes. A konfigurálásban, bonyolultságtól függően, 3000-6500 forint/felhasználó áron tudnak segíteni. Az Office 365 alapváltozata – számítógépre letölthető Office csomaggal – 10,4 euró (3205 forint + áfa, vagyis 4070 forint) havonta, felhasználónként, egyszerre egy évre kifizetve. Ezért 50 GB-nyi tárolóhely jár a emaileknek, és 25 GB a dokumentumoknak felhasználónként.

Amire ajánlatot kértünk

A képzeletbeli vállalat a következő paraméterekkel rendelkezett: 20-25 fős kisvállalkozás, amelynek munkatársai többségében az irodai alkalmazásokat használják: szövegszerkesztő, levelező, naptár, táblázatkezelő. Sokat kommunikálnak, a közös naptár, a fájlmegosztás megléte fontos. A cég weboldalának tárolására, kiszolgálására is kerestünk megoldást. Noha a felhőszolgáltatásnál az adatvesztés gyakorlatilag kizárt – több szerveren tárolják az adatokat, melyekről biztonsági mentés készül –, külön adatmentési szolgáltatásra is rákérdeztünk. (A fizikai adatvesztés – katasztrófa, háború, szabotázs, hardverhiba – valóban igen-igen ritka. De, mint az közismert, az ember a leggyengébb láncszem, a szolgáltató személyzete is követhet el hibát. – A szerk.)

 

Egységes kínálat

A Telekom is felvetette a személyes találkozás lehetőségét, de mivel nem forszírozták, ezért a telefonos konzultáció maradt. Irodai megoldásként ők is a Microsoft Ofice 365-öt, de az ingyenesen kipróbálható alapcsomagtól eltérő, kibővített, két hónapra szóló lehetőséget ajánlottak. Adatparki mentési lehetőséget is kaptunk mellé. Az elképzelés egyszerű, minden gépre, mobiltelefonra le kell tölteni az adott klienst, majd be kell állítani, hogy milyen mappát szeretnénk menteni. Egy egységes felületen lehet nyomon követni eszközeinket, az adott eszköz utolsó adatmentési helyét is feltünteti az alkalmazás, ami gép elvesztése esetén jelenthet segítséget.


Csináld magad

A Google Apps – vagyis a Google üzleti felhőszolgáltatása – a 20 alkalmazottnál nagyobb létszámú cégek esetében jöhet számításba. Ingyen próbaverziója szintén 30 napig használható. A doménbeállítást itt sem végeztük el, de megtehettük volna. A tárhely 30 GB/felhasználó, amely a levelek és a dokumentumok között oszlik meg. Igen kedvező az ára, éves konstrukció esetén 40 euró/év, azaz 3,33 euró felhasználónként és havonta. Viszont a rendszer beállításához elég erős informatikai affinitás – vagy tanácsadói segítség szükséges.

Összelegózásban erős

Marton László, az Invitel ICT üzletfejlesztési igazgatója szerint a kis- és középvállalkozások többségénél nincs meg a kellő tudás arra, hogy informatikával is foglalkozzanak, csak azt tudják, hogy milyen üzleti célokat szeretnének elérni, milyen költségvetéssel rendelkeznek ehhez. Ezért az Invitel üzleti szempontból közelít meg minden hasonló jellegű megkeresést, és egy közös beszélgetés után döntik el, hogy mire is van szükség az adott cégnél. Tőlük informatikát lehet bérelni, amibe sok minden belefér: laptopbérlés, telefon, infrastruktúra, pénzügyi befektetés és igen, a felhő alapú megoldások is részei ennek. „Mi ebben az összelegózásban vagyunk igazán erősek”, mondta Marton László. Az üzletfejlesztési igazgató szerint nem igaz, hogy megfizethetetlen egy hasonló konstrukció, pont arról van szó, hogy minden tervezhetően, kiszámíthatóan működik és a cég igényei szerint változik. Tőlük azonban nem érkezett árajánlat, mert – amint bevallották – jellemzően sokkal nagyobb cégekkel foglalkoznak.

Ezek után mi így csinálnánk

Mindenképpen alapos előzetes meggondolásra van szükség friss irodai környezet kialakításakor, hogy eldöntsük, béreljük a szolgáltatásokat vagy magunk alakítsuk ki. Vegyük figyelembe az energiafogyasztást, hisz saját, 365×24-es web- és alkalmazásszerverünk komoly fogyasztást tud produkálni. Ideális esetben a virtuális környezetet induló friss vállalkozásnál vezetjük be, és ekkor a kialakuló munkafolyamatokat a felhőszolgáltatókkal közösen alakítjuk ki – vagyis jobb dolgunk van, mintha már egy meglévő, működő céget szeretnénk átemelni virtuális környezetbe.

A döntésnél vegyük figyelembe alkalmazottaink korát is. Ha ők többnyire fiatalok, a közösségi hálón szocializálódott generáció tagjai, többszörösen megéri, hogy virtuális munkakörnyezetet használjunk, mert számukra a helyhez és időhöz kötött munkavégzés lesz a szokatlan. Ha viszont már „öreg rókáknál” vezetnénk be, akkor ellenállásukkal is érdemes számolni, hisz ők ragaszkodnak a jól megszokott dolgokhoz. Hacsak nem profi it-s cégünk van, akkor ne spóroljunk a tanácsadói munkával: a virtuális szolgáltatások használata akkor könnyű, ha mindent jól beállítottunk.