Mindmáig
működik egy oldal az interneten, ahol a digitális lábnyomunk alapján a
személyiségünk öt fő jellemzőjét (korunkat, nemünket, szexuális, vallási és
politikai hovatartozásunkat) elég nagy pontossággal tippelik meg. Már a neve is
beszédes az oldalnak, Apply Magic Sauce (vagyis „Használd a mágikus szószt”),
működtetőjét a Facebook már kirúgta a közösségi oldalról. Vettem a fáradtságot
és tettem egy próbát. Ha már a Facebook amúgy is felelőtlenül kezeli az
adatainkat, nem tartottam túl nagy veszélynek megosztani ezzel az oldallal a közösségi
oldalas profilomat.
3:2 az eredmény
Értek meglepetések,
amit annak tulajdonítok, hogy csak öt lájkolt oldal alapján állították össze a
profilomat, de volt, amibe tényleg beletaláltak. Noha gyermekes fotókat osztok
meg magamról, az oldal egyedülállónak gondolt. A sok technológiai oldal
követése és technológiai jellegű bejegyzés lájkolása oda vezetett, hogy olyan
férfinak mondott, aki nem rejti el nőies oldalát. Eddig 2:0. A szexuális
irányultságom stimmelt, a vallási nézetek is, és a politikai hovatartozást is
jól tippelte meg. Ha a nemet is eltalálta volna, akkor az 5-ből 4-et
kipipálhatott volna az oldal, ami azért nem is olyan rossz eredmény. Mindezt
pedig az alapján ítélte meg, hogy milyen adatokat talált rólam a közösségi
oldalon, milyen bejegyzéseket kedveltem, netán osztottam meg. Amikor azzal
szembesül az ember, hogy ezt a néhány fillért fizető bárki is megtudhatná róla,
nos, az már eléggé rémisztő.
Botrány dióhéjban
Az amerikai média (jogos) felháborodása miatt nem akar csillapodni a
Facebook–Cambridge Analytica-botrány. Dióhéjban összefoglaljuk a történteket.
2015-ben a Facebook rájött, hogy egy alkalmazásfejlesztő nemcsak a
személyiségfejlesztő tesztet kitöltők adatait, hanem azok barátainak adatait is
összegyűjtötte, ezek az adatok pedig a személyiségvonások megállapításával
foglalkozó Cambridge Analytica nevű céghez kerültek. A közösségi oldal felkérte
a fejlesztőket, töröljék a jogosulatlanul megszerzett adatokat, majd nyugodtan
élték tovább az életüket. Az elemző cég nemcsak, hogy nem törölte az adatokat,
hanem a személyiségvonásokat felhasználva célzott politikai hirdetéseket
fogalmaztak meg.
Várjuk meg a hatósági vizsgálatok végét!
|
---|
Amint az a
Facebook által közzétett adatokból kiderült, Magyarországon 32 ezer felhasználó
adataival éltek vissza. De még nem érdemes perelni.
„A Facebook
botrány elsődleges tanulsága, hogy nem lehet különbséget tenni GDPR
tekintetében azok között az adatkezelők között, akik az EU területén és azon
kívül működnek; ha EU-s polgárok adatait kezelik, akkor az európai adatvédelmi
hatóságok a polgárok magánszféráját megvédik” – nyilatkozta lapunknak Péterfalvi
Attila, a Nemzeti
Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság vezetője. Az analitikai szolgáltatók
szürke zónaként kezelik ezt a területet, emiatt a szabályozás kiemelten kezeli
a sütik (cookie) kérdését, hiszen nagyon sok esetben érzékeny, különleges
adatokhoz juthatnak hozzá a szolgáltatók, legyen az egészségügyi, politikai
vagy szexuális irányultságra vonatkozó információ. Az európai adatvédelmi
hivatalok vezetőit tömörítő 29-es bizottság (a szervezet a GDPR hatálybalépése
után az európai adatvédelmi hatósági szerepet tölti be) már a botrány
kirobbanásakor jelezte, hogy az adatkezelési visszásságokat számon kérik, az
ügyet kiemelt prioritásként kezelik (az angol adatvédelmi hatóság már tartott
házkutatást a CA Technologies székhelyén), a vizsgálatban a magyar adatvédelmi
hatóság is részt vesz.
Még mielőtt a
magyar felhasználók tömegesen indítanának pert a Facebook ellen, az adatvédelmi
biztos szerint érdemes kivárni a hatóságok vizsgálatát, mely azt kutatja,
milyen kár, hátrány érte a magyar felhasználókat, miben konkretizálódott a
jogellenes adatkezelés. A vizsgálat végén csoportos fellépést szorgalmaz a
biztos. Nagy-Britanniában és az Amerikai Egyesült Államokban cikkünk írásakor
indultak az első csoportos bírósági ügyek. |
Első körben Ted Cruz szenátor elnöki
kampányában használták az adatokat (a republikánus jelölt Donald Trumppal szemben elvesztette
a jelöltségért folyó harcot, holott a HP vezetőjeként megismert Carly Fiorina volt alelnök
jelöltje), de Nagy-Britannia Brexit szavazásakor is előkerültek az adatok, és
a
gyanú szerint Donald Trump sem maradt távol az elemző cég eszközeinek
használatától. A The Guardian 2015-ben írt az elnökjelölt Ted Cruz kampányát
ért botrányról, de az igazi durranás, ami a Facebookot is meglepte, az a The
New York Times 2018 márciusában publikált leleplező cikke volt, amikor is egy
belsős informátornak köszönhetően részletesen megismerhették a problémát.
Előbb hosszú
hallgatás következett Mark Zuckerberg részéről, majd az amerikai kongresszusig is elment, hogy két napon
keresztül magyarázhassa a bizonyítványát. Itt kiderült, hogy például a magyar
választások előtt töröltek számos hamis felhasználói fiókot, hogy politikai
hirdetéseket csak a profil személyazonosságának tisztázása után lehessen
elindítani a közösségi oldalon. És azt is meglebegtette, hogy jöhet a fizetős
Facebook is, ha a felhasználók ezt szeretnék.
A botrány sokakban
felvetette a kételyt: az adatainkért cserébe ingyenes szolgáltatást adó
modellel valami nagyon nincs rendben.
Ki fizessen kinek?
Eljátszhatunk azzal
a gondolattal is, hogy mi lenne, ha a szolgáltató fizetne azért, hogy
felhasználhassa az adatainkat, vagyis osztozna a bevételén a felhasználókkal –
interjúalanyaimmal több forgatókönyvet is kidolgoztunk. A Facebook például éves
szinten 20 dollárt keres átlagban egy európai felhasználón (a Google esetében
ez picit alacsonyabb, 12,76 dollár körül van), ez az összeg kétszámjegyű
növekedést mutat. Ha a szolgáltató éves szinten ebből 1 dollárt visszaosztana
a
felhasználónak, az tisztább állapotot teremtene. A szolgáltató létrehozhatna
egy saját virtuális pénznemet, hogy a kifizetés költségeit csökkentse, a
szorgalmas adatmegosztónak ez lenne a jutalma.
Az is egy lehetőség,
hogy az adatok tulajdonosai a platform tulajdonosaivá váljanak. Nyilván ahány
ország, annyi felhasználó (a Facebook egy átlagos felhasználón 6 dollárt keres)
és ennek megfelelően változik, hogy mennyit ér a szolgáltatónak a user.
Fillérekről beszélünk.
A szolgáltató persze
azt is felkínálhatná, hogy váltsuk meg az adatainkat. Egy évente kiküldött
levélben jelezné, hogy ebben az évben 18 dollárt keresett általunk, és ha jövőre
nem szeretnénk az adatainkat megosztani vele, akkor éves szinten 25 dollárba
kerülne a platform használata.
Belső értelmiségi vita marad
Az is a meglévő
modell fenntartását igazolja, hogy nagy a szakadék a felhasználók és a
vállalatok percepciója között: a felhasználók túlértékelik adataikat. Egy brit
felmérés szerint a személyes adat 3200 fontot, vagyis 1,1 millió forintot ér,
míg a cégek maximum 1 dollárt (250 forintot) fizetnének érte. A több elképzelés
ellenére a mostanra kialakult szolgáltatási modell nem igazán változik, inkább
ezzel szembe menve egyre több területre terjednek át. Például léteznek olyan,
kiskereskedőknek kínált bankkártya elfogadó rendszerek, amelyek a vásárlási
adatokért cserébe ingyenes kártyaelfogadást tesznek lehetővé a kereskedőnek.
Egyelőre a technológiai és a marketing értelmiség belső szakmai vitája
marad, hogy mi legyen a végfelhasználók és az adataik viszonya. Ha mindenki
betartja a játékszabályokat, akkor a modell igazán előnyös mindkét fél számára
– véli Pőcze Balázs, a Mito ügynökség
kreatív igazgatója. A szolgáltatások haszonélvezői, a felhasználók viselkedése
alapján azt feltételezzük, hogy ha legalábbis részben ismert előttük, akkor
elfogadják a mögöttes üzleti modellt. A szakember szerint a GDPR fontos lépés
afelé, hogy a cégek elkerüljék a nagyobb ballépéseket az adatkezelés területén.
Az egységes szabályozás tesz rendet ezen a területen, transzparens, biztonságos
környezetet teremt, szofisztikáltabb lesz az adatkezelés, nagyobb biztonságban
lesznek az adataink.
Pőcze Balázs személy
szerint fizetne azért, hogy használja a már jól bevált szolgáltatásokat, ha
cserébe az adatait nem értékesítené a szolgáltató. Azonban elképzelhető, hogy
a
kisebbséghez tartozna ezzel a véleménnyel, az emberek többsége ugyanis nem
szeretné és/vagy nem is tudná megfizetni a szolgáltatás árát. Az is meglepő
lenne, ha a felhasználók egy ezreléke fizetne ily módon, a modell újszerűsége
miatt.
Iparági probléma, de nem változik semmi
Iparági problémával
állunk szemben, amellyel a médiacégek nap mint nap találkoznak – véli Boros Norbert, a The Cave
digitális vezetője. Nagyon sok weboldalon használnak harmadik fél által működtetett
szkripteket, mérőkódokat, melyek viselkedési információt gyűjtenek a
felhasználókról. Ezeket az adatokat a weboldal üzemeltetője használhatja fel,
harmadik félnek nem adható ki – elvileg. A gyakorlatban az ott összegyűlt
információkat a szolgáltatást biztosító is felhasználja, például arra, hogy minőségi
találatot adjon az információt keresőnek.
A Facebook célzott
hirdetéseket értékesít, ehhez óriási felhasználói bázisra van szüksége, őket
pedig ingyenességgel vonz az oldalára. Ezért Boros Norbert nem gondolja, hogy
a
közeljövőben megváltozna a közösségi oldal üzleti modellje és fizetős
szolgáltatást indítanának be – maximum tesztelnék az elképzelést a kis piacnak
számító magyar felhasználókkal. Más iparágaknál már működik az „inkább fizetek,
de az adat az enyém” jellegű szolgáltatás – például, ha megvásárolunk egy
fitnesz eszközt, amellyel nyomon követhetjük mindennapi teljesítményünket,
akkor az ott keletkező adatok nálunk maradnak.
A szakember nem
tartja életképesnek azt az elképzelést sem, hogy fizessenek a nagyvállalatok az
adatainkért. Rengeteg eszköz gyűjti manapság az adatokat (fillérekért), úsznak
a cégek az adattengerben (néha jobb eredményre vezet, ha small datával,
kvalitatív felmérésekkel dolgoznak). A bármi nemű változásnak ellent mond azt
is, hogy a vállalatok a meglévő modell fenntartásában érdekeltek. Ezért főképp
a mi felelősségünk a saját, személyes adatainkra vigyázni.