Utánajártunk

58_www.huffingtonpost_420
Forrás: -
Vaktában fejlesztenek a cégek

Ritka, mint it-ben a nő

Kevés nő dolgozik it-területen, pedig ez kifejezetten versenyhátrányt jelent az adott cégeknek. Ugyanis az it-termékek, -szolgáltatások felhasználói között folyamatosan nő a „gyengébb nem” aránya. Sok pozitív példára lenne szükség, hogy megváltozzon a helyzet.

Kevés nő dolgozik it-cégeknél és kifejezetten kevesen dolgoznak it-területen – ezt mindenki tudja. De hogy mennyire kevesen, arról számok az utóbbi hetekben jelentek meg: a Google-nál például 70-30 százalék a nemek aránya a férfiak javára. A Google-os nők azonban nem technológiával kapcsolatos munkaköröket töltenek be. A keresőóriás mérnökeinek csupán 17 százalék lány, a vezetők között pedig 21 százalékban képviseltetik magukat. Az igazgatókhoz érve sem jobb a kép: tízből csupán három lány. És a legfelsőbb 12 vezető között csak egy nő található, a YouTube-ot menedzselő Susan Wojcicki.

Érdekes, hogy a Google-t két kiemelkedő női vezetője is otthagyta: Marissa Mayer a Yahoo ceo-ja lett, míg Sheryl Sandberg a Facebook ügyvezetőjének igazolt át. Egyébként egy tipikus Google alkalmazott férfi és fehér ember, és ez nagyon sok amerikai it-cégnél így van.

 


 

 

A Cisco és Intel munkaerejének is csupán 25 százaléka tartozik a gyengébbik nemhez, a szakmai közösségi oldalt fenntartó LinkedIn-nél ez az arány már jobb, 39 százaléknál tart. Az eBay és Ingram Micro is hozza 40 százalékot. A LinkedIn esetében a technológiai munkahelyek nemi megoszlása is rendelkezésre áll: 18 százalék lány, 82 százalék fiú.

Tehát a technológiai cégek gyakorlatilag vaktában tapogatóznak termékeik fejlesztésekor, mert felhasználóik többsége (de legalább a fele) nő. A Pew Research Center adatai szerint a női internetezők sokkal aktívabbak a közösségi oldalakon, nagyobb arányban használják a kommunikációt elősegítő megoldásokat. Vagyis nagyon sok internetes technológiával foglalkozó cég termékeit több nő használja, mint férfi, ám a terméket meghatározó mérnökök, formatervezők, programozók és vezetők többnyire férfiak. (Csakhogy ezeket a termékeket nem a műszakiak, hanem a piacszakértők specifikálják – akik egyébként szintén férfiak. – A szerk.)

 

Csak önteni kell a kólát

Kifejezetten előny, ha változatos egy munkahely összetétele, hiszen eltérő generációk, eltérő nemű dolgozók más kompetenciákkal rendelkeznek és másféle kreatív erőt mozgatnak meg – véli Tóth Éva Mária, a HR&GM humánmenedzsment-szakértője. Az it-területén a termék jellemzően egy olyan alkalmazás, szolgáltatás, amelyet nők is használnak, ezért határozott előny, ha a tesztközönségben is vannak nők.

A szakember szerint az it-n belül is vannak területek, ahol szép számban képviselik magukat a lányok, ilyenek például a felhasználói támogatást nyújtó központok (ssc-k). Ettől még tény, hogy a programozók között kevés a nő – talán mert az az előítélet a programozókról, hogy csak önteni kell beléjük a kólát, és három napig fel sem állnak a számítógép elől, folyamatosan programoznak – ez a munkastílus pedig egy családot tervező nő számára elfogadhatatlan. Holott a valóságban messze nem így van, sőt, programozni rugalmas munkaidőben, gyermek mellett, távmunkában is lehet.

 

Kell a pozitív példa

A humánmenedzsment-szakértő szerint az it-területen 10 százalék közüli a női munkaerő aránya. Az oktatásban azonban ennél jobbak az arányok, egy reál gimnázium diákjai között 30-40 százalékban képviseli magát a gyengébbik nem. Ez azt mutatja, a pályaorientációval van gond, a lányok rossz példát látnak, rossz tanácsot kapnak, az egyetem és munkába állás között valahol elfordulnak ettől a szakmától. Az it-szakma pozitív diszkriminációval tudna segíteni, meg kell a lányoknak mutatni, hogy mit is jelent valóban az it-ben dolgozni. Sokat segítene például egy kifejezetten nők számára meghirdetett it-s díj is, növelné a lányok önbizalmát, a szakma presztízsét körükben.

Tóth Éva Mária szerint komolyabb gond, hogy az it-cégeknél (is…) kevés a vezető beosztásban lévő nő. Ahogyan egyre feljebb haladunk a vállalati ranglétrán, úgy tűnnek el fokozatosan a nők.

 

Nemcsak kódolás

A fiatal nőket és lányokat szeretné inspirálni és oktatni a technológia területén, Magyarországon egy frissen alakult non-profit szervezet, a Skool. Koleszár Szilvia, a szervezet társalapítója a magyar LogMeIn-nél dolgozik, hr-területen, így első kézből tudja, hogy technológiai jellegű munkára nőket találni rendkívül nehéz. Az alapítvánnyal munkaidőn kívül, saját szabad idejében foglalkozik.

A tapasztalat azt mutatja, azok a fejlesztői csapatok sikeresek és eredményesek, amelyben nők is vannak – mondja Koleszár Szilvia, aki egy amerikai ösztöndíjnak köszönhetően ismerte meg azokat a szervezeteket, melyek igyekeznek vonzóvá tenni a technológiai pályákat lányok, nők számára is. Úgy gondolja, hogy meg kell nekik mutatni, hogy az informatikai munka nemcsak kódolást jelent, hanem ennél többet: például webes fejlesztéssel, felhasználóiélmény-tervezéssel is lehet ezen a területen foglalkozni, de számtalan egyéb példa is adható.

„Elég megnézni az autó belsejét, van benne szemüvegtartó, pénztárcának és mobiltelefonnak hely, csupán a női táska helyét felejtették ki belőle”, hozza a példát Koleszár Szilvia a női jelenlét hiányából származó fura helyzetre. Az autó belsejét férfiaknak tervezték, pedig hasonló arányban használják a nők is. A női perspektíva mindig egy színes, ötletes, érdekes apróságban csillan meg.

 

Félnek a technológiától

A másik társalapító, Major Zsófia, Barcelonában dolgozik egy zöld energiával foglalkozó cégnél. Úgy véli, rá kell vezetni a lányokat arra, hogy technológiai cégnél dolgozni nemcsak jól fizető munkát jelent, de rugalmasabb munkalehetőséget is, amely mellett megfér a család, a gyermek is.

A lányok mintha félnének a technológiától. Egy 2013-as, az Óbudai Egyetemen végzett kutatás szerint a női pályázók átlagos aránya mindössze 8 százalék (28 lány) jelentkezett ilyen jellegű tanulmányokra. A Budapesti Műszaki Egyetemen hasonló az arány (6,6 százalék), ami 370 lányt jelent az 5600 főt számláló Villamosmérnöki Karon.

 


 

 

Csak lányoknak

A Skool keretén belül a programot támogató technológiai vállalatok képviselői oktatják a lányokat egynapos workshopokon. Mivel nem pedagógusokról van szó, hanem szakemberekről, a szervezet egynapos tréninget tartott a szakembereknek, melyen megtanulhatták, hogyan tudják hatékonyan átadni tudásukat a lányoknak. A tréninget egy partnerszervezetük, a Girls who code képviselője, Ashley Gavin tartotta. Az alapítványnál fontosnak tartják, hogy kimondottan csak lányok vegyenek részt a foglalkozáson, mert mikor egy fiú megjelenik, akkor önbizalmuk csökken.

Koleszár Szilvia szerint nemcsak azt szeretnék megmutatni a lányoknak, hogy mennyire jó it-területen dolgozni, hanem arra is rávezetni őket, hogy merjenek vállalkozni, céget alapítani, legyen önbizalmuk belefogni egy saját projektbe. Ennek része például, hogy a workshopok végén a lányok egy rövid előadást tarthatnak. A foglalkozások sikerélményt biztosítanak számukra és megerősítik őket abban, hogy a férfiak betöltötte munkahelyekre is nyugodtan lehet pályázni.

A nyár egyébként a tapasztalatgyűjtés és a pilot programok időszaka, a workshopokon és a nyári táborban összegyűjtött tapasztalattal felvértezve ősszel látnak neki a további fejlesztéseknek, hirdetik meg a további programokat. A szervezetnél szívesen várják a támogató it-cégeket, amelyek nemcsak anyagi, hanem szakmai támogatást is tudnak nyújtani.