Utánajártunk

60_lajk.startlap.hu.jpg
Forrás: ITB
E-személyi szolgáltatások nélkül

Pató Pál e-személyije

Kicsit a 22-es csapdájába esett az év elejétől ingyen biztosított e-személyi: még nincsenek szolgáltatások, ezért senkinek sem érdeke USB-s kártyaolvasót vásárolni. Ha viszont nincsenek USB-s kártyaolvasók, hiába az e-személyi, senki sem fog digitális szolgáltatást fejleszteni. Pató Pál országában ráérünk még a digitális életmódra…

„Valahol el kell kezdeni” alapon az e-személyi már megvan, és ez jó hír. A teljes körű használatához szükséges kártyaolvasó is az emberek tulajdonába kerül előbb-utóbb, addig pedig a szolgáltatások köre is kiépül. Igaz, kicsit Pató Pál-osan megy ez nálunk: nem kell elsietni a szolgáltatások digitalizálását, „Ej, ráérünk arra még!”

 

A költségvetés is jól járna

– Miért szeretné lecserélni a személyijét? – kérdezte lényegre törően a kormányablak munkatársa, mikor egyik délelőtt az ürességtől kongó ügyfélszolgálati irodában egyedüli várakozóként sorra kerültem. – Hiszen 2023-ig még érvényes.

– Cikket írok az e-személyiről, és arról, hogy mire használható – vallottam be.

– Akkor az nagyon rövid anyag lesz – válaszolta viccesen.

Sajnos igaza lett. Nagyon ritka kivétellel az e-személyi használatához USB-vel számítógéphez csatlakoztatható kártyaolvasóra van szükség. Ez a kártyaolvasó olvassa le az e-személyiben tárolt adatokat, azonosít bennünket a virtuális világban, és ez teszi lehetővé, hogy elektronikusan aláírhassunk virtuális dokumentumokat. A legolcsóbb, otthoni használatra szánt tanúsított eszköz 13 ezer forintba kerül. És most jön a 22-es csapdája: szolgáltatások egyelőre nincsenek, hogy érdemes legyen ennyi pénzt költeni. De ha nincsenek kártyaolvasók, akkor szolgáltatásokat sem érdemes fejleszteni rá.

Ahol másképp csinálták

A példakép az e-személyi és a digitális kormányzás területén Észtország, mely a maga 1,3 millió lakosával együtt a digitális szolgáltatások elkötelezett használója és hirdetője. A észt e-személyit 50 euróért bocsátják ki, vagyis nem ingyenes, mint a magyar megfelelője. Ezért a pénzért az állampolgárok kapnak egy nagy dobozt, melyben USB-s kártyaolvasó is található. Vagyis teljesen kész és használható az e-személyi. Egy cég alapítása is e-személyi birtokában történik, az interneten; banki ügyeiket kizárólag webes felületen intézik, és ebben a teljes számlanyitás is beletartozik. Szavazni is otthonról, az e-személyi segítségével tudnak, rengeteg jogi ügy is digitális felületre terelődött. Receptet a gyógyszertárban az e-személyi segítségével váltanak ki, de buszbérletként is működik. Egyébként bárki Észtország digitális állampolgára lehet, ezt az észt külképviseleteken is lehet kezdeményezni. A külföldiek 80 eurót fizetnek a személyiért, és ők is kapnak egy kártyaolvasót és személyit cserébe. Ezután az állami IT-infrastruktúrát korlátlanul használhatják, céget alapíthatnak és adózhatnak Észtországnak.

 

Az ügyfélszolgálat tanácsai

A vidéki irodában, mely a környéki falvakat is kiszolgálja, csak úgy záporoztak a panaszok a hivatali dolgozóktól. Senkinek sem javasoljuk, hogy e-aláírást is kérjen a személyihez, mert plusz PIN-kódot kell megadni aktiváláskor. Az önkormányzati irodában lévő PIN padon pedig kicsik a gombok, a földműveléshez szokott ujjak nem találják el. A gomb gyakorlatilag egy vékony csík, a szám pedig a gumigomb felett van.

„Sokan a számot nyomkodják, mert nem egyértelmű, mit kell megérinteni, így hosszú folyamat a kártya aktiválása. Mindenkinek azt javasoljuk, hogy az adókártyát és a TAJ-kártyát is vigyék magukkal, ha ügyet intéznek, mert más intézményben is kevés a kártyaolvasó – Ön se dobja ki őket, tartsa a személyi mellett!” – tanácsolta az ügyintéző.

 

Két perces aktiválás

A január elsejétől kiváltható e-személyi amellett, hogy két mutatóujjunk lenyomatát tartalmazza, adókártya és TAJ-kártya is egyszerre. Ahhoz, hogy e két kártya funkcióját is ellássa, a kibocsátó Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától (KEKKH) kapott plasztikkártyán lévő kódokat kell megadni a billentyűzettel ellátott e-személyi olvasón. Az aktiválást otthon is meg lehet csinálni, ha van e-személyi olvasónk, de ebből nem sok van forgalomban (erről bővebben lásd keretes írásunkat). Ha valaki idősebb és sokat jár a különböző egészségügyi intézményekbe, akkor piacnapon másodjára is befárad a hivatalba, és többszöri próbálkozás után megadja a hat számjegyű azonosítót. Kétszer.

Az ügyintéző boldogan sóhajtott fel, mikor nekem két perc alatt sikerült mindkét azonosítómat megadni (összesen négyszer pötyögtem, ha valaki már elvesztette volna a fonalat), hogy bárcsak minden PIN-kód megadása ilyen könnyen menne. Hiszen én, az e-szolgáltatások iránt elhivatott személy, elektronikus aláírás szolgáltatást is igényeltem az e-személyi mellé. Ennek aktiválásához már hét karakterből álló számsorra van szükségünk. Felhívták a figyelmemet, hogy az elektronikus aláírás szolgáltatás, melyet időbélyegző szolgáltatással együtt kínálnak, két évig érvényes. Az egészben az a jó, hogy kevés időt, egy hetet kellett várni az új okiratra.


 

Mire jó az e-személyi?

Ezt az iratot elsődlegesen az állami adminisztrációs ügyek könnyítése érdekében alkották meg. Ami működik: a repülőtereken az eGate nevű, automata zsilipkapun lehet áthaladni, ez meggyorsítja az azonosítást és a schengeni területről való kilépést. A Liszt Ferenc repülőtéren 2014 óta működik hasonló kapu.

Az USB-s kártyaolvasó nélkül otthonról is lehet ügyfélkapus azonosítót regisztrálni, az adóbevalláshoz van rá szükség. Ezt korábban kizárólag a hivatalban lehetett elintézni. Ha már van ügyfélkapus regisztrációnk, akkor egy sor adminisztrációs ügyet el tudunk intézni, például ingyen igényelhetünk erkölcsi bizonyítványt vagy 625 forintos költség fejében lekérdezhetjük egy autó adatait. A személyi ellenőrzése is sokkal gyorsabb rendőrségi intézkedés esetén, feltéve, hogy megfelelő eszközzel vannak ellátva a rendőrök.

 

Bankok számára még nem érdekes

Mivel Észtországban is a banki szolgáltatások köre digitalizálódott teljes egészében (lásd keretes írásunkat), ezért logikus lépésnek tűnt a hazai magyar bankokat, biztosítókat megkeresni, hogy kínálnak-e valami e-személyire alapuló szolgáltatást. Az elképzelés az volt, hogy a bővülő szolgáltatások köre miatt egyre több embernek éri majd meg 10-15 ezer forintot befektetni az USB-s kártyaolvasóba. A válaszok azonban lehangolóak voltak, többen is megfogalmazták, hogy még nem érdekes ez a terület számukra. Jelezték, hogy készülnek a teljes digitális ügymenetre, fejlesztések folynak ezen a területen, de üzleti titokra hivatkozva konkrétumokat nem árultak el. Egyedül az Erste Bank merte leírni azt a mondatot, hogy készülnek az e-személyi elfogadásának bevezetésére. A CIB Bank még csak vizsgálja a digitális aláírási lehetőség bevezetését. AZ MKB pedig olyan azonosításon dolgozik, amely megkerülné az USB-s kártyaolvasó használatát, de konkrétumot nem árultak el.

Az a bizonyos kártyaolvasó

A KEKKH három tanúsított kártyaolvasót tart számon. Ezekből nem túl sok fogyott, az év elejétől a kisebbik boltban 33 darabot adtak el, a nagyobbik helyen pedig ezres nagyságrendű fogyásról beszéltek – a megígért adatok lapzártánkig sajnos nem érkeztek meg. A KEKKH szerint az e-személyi nemcsak ezekkel a kártyaolvasókkal, hanem más hasonló paraméterű eszközzel is együttműködik. A tanúsítás csupán annyit jelent, hogy a listában megjelöltekkel biztosan működik az e-személyi. Az ígérték, hogy a tanúsított eszközök listája folyamatosan bővül. Az eBay-en 2-3 ezer forintért már lehet USB-s kártyaolvasót vásárolni.

Az USB-s e-személyi olvasó használatában újabb akadály, hogy a KEKKH egyelőre csak Windows platformra fejlesztette ki használatához szükséges szoftvert, a Linux-os és osX-es változatok megjelenése az év végére várható.

 

Fejlesztések folyamatban

A KEKKH sajtóirodájának válasza szerint a fejlesztések igazából csak most kezdődnek el. Például nemrég készült el és élesítették az eID szervert, melyhez különböző állami szervek csatlakozhatnak, nyilván miután megtették a szükséges informatikai fejlesztéseket, tesztelték a szolgáltatást, és így az ügyfélkapu helyett e-személyivel is azonosíthatják magukat az állampolgárok.

A tervek szerint ehhez a szerverhez csatlakozna az adóhatóság és az egészségügyi pénztár, így az ottani ügyfélszolgálatokon is az e-személyi segítségével azonosíthatnánk magunkat. A KEKKH a NAV részére már biztosított 650 kártyaolvasót, ám a szolgáltatások kiépítése egyelőre folyamatban van – vagyis még nem tudják adóazonosító jelünket leolvasni az e-személyiből. Az Országos Egészségügyi Pénztár és az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) is kapott 200-200 darabot a kártyaolvasókból. Az egészségügyi intézményeknél az ÁEEK feladata kártyaolvasókat biztosítani – lapzártánkig nem válaszoltak, hogy mikor és mely intézményeket látják el ezzel az eszközzel. Egy kórházban dolgozó IT-s szakember elmondta, hogy kaptak kártyaolvasót, amely szoftver hiányában bontatlanul fekszik a polcon.

 

Közszolgák, azonosítva

Az önkormányzatoknál az Önkormányzati Alkalmazásközponthoz (ÖA) való csatlakozásnál fogják használni az e-személyiket. Az ÖA egy állami felhőrendszer, mely a szoftver, mint szolgáltatás elve alapján különböző önkormányzati informatikai alkalmazást kínál. Folyamatban van egy pályázat (kódneve KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15), melyben billentyűzet nélküli USB-s kártyaolvasót is vásárolhatnak az önkormányzatok. Gyakorlatilag ahány számítógép van egy-egy önkormányzatnál, annyi kártyaolvasót. Első ütemben az 5000 főnél kisebb települések pályázhatnak, majd következnek a nagyobbak. A Központi Statisztikai Hivatal szerint nyilvántartott 34400 önkormányzati dolgozónak tehát már érdemes lesz kereskedelmi szolgáltatást is fejleszteni. Ha már a számoknál tartunk: eddig több mint egymillió e-személyit igényeltek az állampolgárok.

Ha valakinek e-személyije lenne, érdemes figyelemmel kísérnie a KEKKH által összeállított és üzemeltetett e-személyi információs oldalt, az eszemelyi.hu-t, ahol – korrekt módon –minden információt feltüntettek az e-személyivel kapcsolatban.

Én viszont nem jártam túl jól a cserével. Egy évvel korábban, 2022-ben kell mennem személyit cserélni. Két év múlva lejár az e-aláírás tanúsítványa, melyet meg kell hosszabbítani – és ahogy most látszik, addig nem is tudom semmire használni. Ej, ráérek arra még!