Utánajártunk

58_turnlevel.com_420
Forrás: -
Dobozba zárt szellem

Átalakulhat az e-kereskedelmi piac

Átrendezheti az e-kereskedelmi piacot az Európai Bizottság Google ellen indított trösztellenes eljárásának eredménye. A riválisok leginkább egy itthon még el sem indult szolgáltatástól, a Shoppingtól tartanak.

E-kereskedelmi apokalipszis képei rajzolódtak ki egy május közepi, az Allegro Group által szervezett budapesti sajtóbeszélgetésen. A résztvevők vérmérsékletüktől függően több-kevesebb indulattal próbálták felhívni a figyelmet, milyen hatásai lehetnek, ha az Európai Bizottság (EB) nem szorítja korlátok közé a Google-t.

Már 2010-ben panaszt nyújtott be az EB-hez három specifikus keresőcég: a Foundem és a Ciao ár-összehasonlítók, illetve a francia Ejustice jogi kereső. Azzal vádolták a Google-t, hogy az ő oldalaikra mutató találatokat a konkurencia miatt szándékosan hátrébb sorolja mind a fizetett, mind pedig az ingyenes keresési eredmények között.

 


 

 

Doboz-frász

Az EB a Google üzletpolitikáját több szempontból is vizsgálja, ám mind a piaci szereplők, mind a felhasználók szempontjából talán a legizgalmasabb kérdés a Google „Shopping” nevű találati doboza. Ennek használata a riválisok szerint azért aggályos, mivel a Google a saját szolgáltatásait – tekintet nélkül azok relevanciájára – az organikus találatok fölé vagy azzal egy sorba rendezi, hátrányos helyzetbe hozva ezzel az összes többi e-kereskedelmi oldal találatát és előtérbe – azaz a keresési oldalon feljebb – helyezi a saját megoldásai által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat. A tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy minél előkelőbb helyen szerepel egy szolgáltatás vagy termék a találati listán, annál többen kattintanak rá, vagyis jóval nagyobb az esélye, hogy vásárlókat hozzon az adott cégnek. A Shopping doboz ráadásul a találatok felett helyezkedik el, vizuálisan is kiemelkedik az oldalból, így ez a leginkább figyelemfelkeltő elem, vagyis ami megjelenik benne, az garantáltan eljut a fogyasztókhoz.

 

Európai félelem

Még nem zárult le az EB vizsgálata, de a testület jelzései alapján akár már ősszel olyan döntés születhet, amely az e-kereskedelmi piac sok szereplője szerint döntő lehet az ágazat jövője szempontjából.

A végjáték közeledtét jelzi, hogy a Google már a harmadik megoldási javaslatát is elkészítette, ráadásul öt évig vállalná az abban foglaltak betartását. A cég a Shopping felületét két részre bontaná, az egyikben jelennének meg a szolgáltatás partnereinek ajánlatai, a másik, ugyanakkora részben pedig egyéb cégek termékei, az alapján kiválogatva, hogy melyik vállalkozás hajlandó a legtöbbet fizetni a kiemelt pozícióért. A társaság által vázolt elképzelés komoly, és korántsem pozitív visszhangot váltott ki a többi érdekelt vállalkozás körében, több mint 120 cég reagált elítélően a javaslatra, amelyet ugyanakkor az Európai Bizottság részéről megfontolásra érdemesnek tartottak.

A Google túl nagyra nőtt befolyása ellen a közelmúltban többek között Mathias Döpfner, a legnagyobb német kiadóvállalat, az Axel Springer vezérigazgatója is éles hangú kirohanást intézett, amelyben „a nagy testvér mindent lát” jellegű figyelmeztetés mellett azt is egyértelművé tette, hogy az európai médiacégek tartanak a Google-től. Az aggodalom érthető, hiszen az európai keresőpiacon 90 százalék feletti a társaság részesedése, a riválisok gyakorlatilag láthatatlanok, így aztán korántsem mindegy, hogy milyen technológia, illetve szabályrendszer alapján jelennek meg a találatok a cég szolgáltatásában.

„Az egész ügy számunkra főleg a transzparenciáról, illetve annak hiányáról szól. Az talán a legnagyobb probléma, hogy nem ismerjük azt az algoritmust, amely alapján megszületnek a keresésekre a találatok” – mutatott rá az Allegro Group által szervezett budapesti sajtóbeszélgetésen Lengyel András, az Axel Springer Magyarország hirdetési igazgatója. A kiadóvállalatnak üzleti szempontból sem mindegy, hogyan zárul majd a Google elleni vizsgálat, hiszen több országban is komoly érdekeltségei vannak az e-kereskedelem egyik szegmensében, az online apróhirdetési piacon.

 

Megugró költségek

Monopóliumok ellen

A nagy monopóliumok a 19. században alakultak ki, és ezzel párhuzamosan megjelent az igény arra is, hogy valamilyen módon korlátok közé szorítsák azokat. Napjainkban többek között az egyes országok versenyhatóságai őrködnek afölött, hogy egy-egy iparág meghatározó szereplői ne tehessenek meg bármit – bár az időről időre felröppenő kartellhírek alapján nem mindig sikeresek az erőfeszítéseik. Az Európai Unió szintjén pedig az EB próbál fellépni a verseny korlátozása ellen.

A vészharangok kongatásában itthon és a régióban is élen jár az Allegro Group, amely Lengyelországban és Csehországban már testközelből tapasztalhatta meg, hogy mit jelent, ha a versenytársak között feltűnik a Google. Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában már korábban elérhető Shopping tavaly novemberben indult el Lengyelországban. Drámai csökkenést tapasztaltak azóta az ár-összehasonlító oldalak forgalmában egyes kategóriákban – vázolta a kialakult helyzetet Chris Sherwood, az Allegro Group külső kapcsolatokért felelős vezetője. A szakember szerint a trösztellenes vizsgálat eredménye meghatározó lehet a közép- és kelet-európai régió e-kereskedelmi piacára, hiszen nagy mértékben befolyásolhatja majd a webáruházak költségeit. Állítása szerint ugyanis az, hogy megjelenjenek a Shopping dobozban, lényegesen drágább az e-kereskedők számára, mint a többi, ilyen jellegű szolgáltatás. Azt is hangsúlyozta, hogy nem a Google megbüntetése, vagy egy esetleges elhúzódó jogi procedúra a cél, hanem egy olyan egyezség, amely mindkét fél érdekeit szolgálja.

Ha elmarad ez a megállapodás, illetve az Európai Bizottság elfogadja a keresőcég jelenlegi megoldási javaslatát, az hosszabb távon a rivális ár-összehasonlító oldalak eltűnéséhez vezethet – ahogy az online térképszolgáltatásokkal történt a Google Maps térhódításával. Emellett jelentősen megnőnek a webáruházak költségei, ami a kisebb piaci szereplők csődjét és ezzel a verseny csökkenését hozhatja magával, így akár a fogyasztók számára kedvezőtlen folyamatot is elindíthat.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy Magyarországon mikor indul majd el a Shopping, de középtávon szinte biztos, hogy nálunk is elérhető lesz. Székely Gergely, az Allegro Group HU jogi vezetője szerint az online kereskedőknek már most érdemes megkezdeniük a felkészülést arra, hogy megnőnek majd a költségeik, vagyis kezdhetik gyűjteni a pénzt.

 

Nyerő helyzet


Az tény, hogy a Google egy alapjában véve jó szolgáltatásra alapozva korábban soha nem tapasztalt dominanciát épít ki az internetes világban, és mivel egy üzleti vállalkozásról van szó, az is érthető, hogy igyekszik minél inkább kihasználni fölényét. Ráadásul egy tőzsdei vállalkozás, amelynek kulcsfontosságú, hogy negyedévről negyedévre megfeleljen a befektetők elvárásainak, ami folyamatosan növekvő árbevételt és nyereséget jelent. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a Google-t támadó cégek is sokat köszönhetnek a keresőnek: oldalaik forgalmának egy titkolt, de valószínűleg igen jelentős része a vállalat keresőszolgáltatásának köszönhető.

Bár az EB vizsgálat kezdetekor lehetett hallani olyan véleményeket, hogy akár több milliárd eurós bírságot is kiróhatnak a Google-re, ha bebizonyosodik, hogy piaci erőfölényével visszaélve korlátozta a versenyt, a társaságnak nem ez az összeg okozza a legnagyobb fejfájást. Ahogy Eric Schmidt, a társaság igazgatótanácsának elnöke fogalmazott a közelmúltban: a túlszabályozás visszavetheti az innovációt, komoly károkat okozva ezzel a fogyasztóknak is.