Utánajártunk

40_ut1.jpg
Forrás: ITB
Szétaprózódott piac

Aprópénzt ér a mobilfizetés

Nem látunk rohamos fejlődést a hazai mobilfizetési piacon: a kereskedők kivárnak, a fejlesztők más piacra, szolgáltatásra összpontosítanak, a felhasználók pedig várják az egységes megoldást. Azért érkezik a mobilban tárolt jegy, hűségkártya, kupon.

Egyértelműen látszik, hogy a virtuális termékek – parkolás, autópálya-matrica, lottó, e-könyv stb. – piacán nagyobb a hajlandóság az online vagy mobilfizetésre. Egyes termékeknél, amilyen a filmszolgáltatás (OTT) vagy az e-könyv, eleve kizárt a készpénzes fizetés lehetősége. A fizikai termékek piacán a mobilfizetések nagy része az e-kereskedelem szereplőitől érkezik, a sarki zöldségesnél pedig még mindig a kártya vagy a készpénz a menő.

Ennek oka eléggé prózai: egyetlen olyan fizetési platform van a világon, mely mindennel kompatibilis és mindenhol megtalálható: a kártyatársaságoké. A többi különféle fizetési rendszerek erre a világszintű platformra alapozva tudnak létezni, legyen az a már hagyományos pénzügyi szolgáltatóként számon tartott bank vagy a legfrissebb, pénzügyi startup-cég.

 

Erősödő trendek

Azt is látni, hogy a bankok mellett rengeteg szereplő megjelent ezen a pénzügyi piacon: alternatív fizetési szolgáltatók, távközlési szolgáltatók, mobiltelefon-gyártók, operációsrendszer-gyártók, friss startupok. Tolongás van, mindenki szeretne egy kis szeletkét kiszakítani belőle és egy saját ökoszisztémát kialakítani.

A kereskedők ezzel szemben olyan egységes megoldást keresnek, amely egységes fizetési lehetőséget kínál mindenre platformra, legyen az fizikai bolt, web, mobil. A felhasználók is szeretik a jól bevált rendszereket, de nincsenek választási helyzetben, nekik muszáj azokat a rendszereket használniuk, melyeket a szolgáltató cégek már eleve kiválasztottak számukra.

A mobilfizetés típusai, hazai szereplői

1. Távoli fizetés Ilyenkor egymástól távol lévő szereplők mobillal oldanak meg online fizetést. Ide tartoznak:

– a mobilra optimalizált webes megoldások: OTP Bank, Simple Pay, PayPal mobil verziós fizetőoldalak;

– az online digitális pénztárcák: OTPay, Telenor Wallet, PayPal, Barion;

– az aggregátorok: MasterPass (amelyen keresztül a digitális pénztárcák egy részével lehet fizetni), iCheck;

– az in-app purchase (alkalmazáson belüli vásárlási) megoldások: Google Play, iTunes Store, PayPal, hamarosan MasterPass is.

2. Közeli fizetés Ilyen az érintés nélküli fizetés, amikor a fizikai bankkártya mobilos változatával, SIM kártyára telepített bankkártya-szolgáltatás segítségével cserél gazdát a pénz: Telekom Mobiltárca, Vodafone Wallet.

3. Közeli és távoli fizetés A fenti két típus egybevonása, ilyen például az Apple Pay, az Android Pay, a Samsung Pay, és a hamarosan érkező LG Pay is hasonlónak ígérkezik

4. Vásárlási applikációk Ekkor okoseszköz-alkalmazás segít a fizetésben, ilyen például a Simple, OTPay, Telenor Wallet

 

Globálisan erősödő trend rajzolódik ki: az emberek szeretnének a mobiljukkal fizetni, csak ez nem mindig lehetséges. A Gartner szerint 2013-ban már 245 millió ember fizetett telefonjával, ez a szám 2017-re eléri a 450 milliót. Értékben a növekedés ennél látványosabb: 360 milliárd dollár volt 2014-ben (harmadát az amerikai piac adta), és ha a trendet folytatódik, a volument 2019-re eléri az 1,1 billió dollárt. A Deloitte szerint 2015 végére a használatban lévő 600-650 millió NFC-képes telefonok 5 százalékát legalább havonta egyszer bolti fizetésre is fogják használni.

 

Nehéz átlátni a dolgokat

2002-ben jelent meg Magyarországon az első olyan mobiltelefonra kialakított megoldás, amellyel a pénzügyeinket intézhettük. Az elmúlt 13 évben a mobilfizetésnek számos ága bontakozott ki, ám a parkolási díj mobilon keresztül történő kifizetését leszámítva egyetlen megoldás sem tudott jelentős áttörést elérni az aktív felhasználók számát tekintve – mondja a FintechGroup és a GKI Digital közös tanulmánya.

A felhasználók számára egyre nehezebb áttekinteni és megérteni, hogy melyik megoldást milyen élethelyzetben célszerű használni. A következő 2-3 évben legalább 5-6 új mobilfizetési megoldás megjelenésére lehet számítani, ami tovább nehezíti majd a választást.

A hazai mobilfizetési térkép egyre összetettebbé válik és kérdés, hogy mikorra várható igazi áttörés. A jelenleg legsikeresebbnek számító mobilfizetési alkalmazást alig 150 ezren töltötték le, ami elenyésző a hazai 4,6 milliós okostelefonhasználó-táborhoz képest. A kutatás szerint 2018-ra a legnépszerűbb mobilfizetési megoldások aktív felhasználóinak száma elérheti a 400 ezret.

 

A kereskedők kivárnak

„Kereskedőként a mobilfizetés vizsgálatakor abból indulunk ki, hogy a vásárlások hány százaléka valósul meg mobilon” – mondja Deák András, a Libri-Shopline üzletfejlesztési igazgatója, aki egyben a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (szek.org) elnökségi tagja. Ez az első év, hogy a Bookline és Shopline webáruházak esetében csökkent a számítógépről történő bejelentkezések aránya a mobileszközök javára. A mobilról érkezők pedig a piaci átlagnál magasabb mértékben fizetnek valamely online eszközzel, mint asztali webes oldalról érkezők. Deák András szerint ennek okait még nem látják, azt vélik, hogy saját személyes telefonunkban vélhetően jobban bízunk, főleg, mióta elterjedtek az ujjlenyomatos azonosítási rendszerek. Azzal, hogy ezeknél nem kell kódokat megjegyezni, a fizetés egy ujjlenyomat-leolvasásra egyszerűsödik le.

A kereskedő egy olyan szolgáltatóval szeretne szerződni, amely képes minden platformra megoldást nyújtani, legyen az bolt, webes vagy applikációs megoldás. Továbbá szeretne olyan fizetési megoldást adni a vásárlónak, amely egyszerű, kicsi a belépési korlát, mindenki számára elérhető, és olyan kényelmes, mint a bolti, érintésmentes fizetés. A döntést nem hamarkodják el, kivárnak, mert egy ilyen fejlesztés jelentős erőforrással jár. Szeretnének biztosra menni, olyan szolgáltatót választani, amellyel hosszú távon lehet együtt dolgozni. A piacon sokféle megoldás van, és sajnos még nem dőlt el, melyik lesz a nyerő, amit a piac ezután követni tud.

„A mobilparkolás az a »killer« szolgáltatás, mely segített a mobilfizetés elterjedésében” – véli Kóka János, a Cellum vezérigazgatója. Adott volt egy probléma: parkoláskor soha nem volt senkinél elég aprópénz. Erre a sokak számára égető kérdésre fejlesztették ki és használják széles körben a mobiltelefonos parkolást.

Jegyek, hűségkártyák, kuponok

A hűségkártyákra és a közösségi közlekedésre készülnek a hazai mobilszolgáltatók újításaikkal a digitális pénztárcák terén, vagyis 2016 végére ebben a tárcában tárolhatnánk hűségkártyáinkat, a kuponokat, mobiljegyeinket, bérleteinket, és az NFC-technológiának köszönhetően egy mozdulattal érvényesíthetnénk azokat.

Az NFC-s megoldás mellett a Telekom és a Vodafone tette le a voksát, a Telenor SMS-ben a mobilegyenleg terhére, illetve alkalmazás segítségével való fizetést támogatja. A Telekom egy ideje minden új NFC-s telefonját (800 ezer ilyen készülék van már az ügyfeleknél) MobilTárca-kompatibilis SIM-kártyával látja el, így azt nem kell cserélni, régebbi SIM-kártya esetén pedig díjmentesen lecserélik bármelyik Telekom üzletben. A MobilTárca alkalmazást 2015. december elejéig 15 ezren töltötték le. Újdonság lesz 2016-ban a hűségkártyák és a kuponok tárolási lehetősége.

A Vodafone Wallet-ben (amely a Telekom megoldásához hasonlóan csak androidos készüléken működik) a különféle hűségkártyákat is tárolni tudjuk már, de készülnek a kuponok elmentésének lehetőségére, illetve a közösségi közlekedésre is.

 

Ha majd a sarki zöldségestől is többen kifordulnak, mert nem tudnak készpénzzel vagy kártyával fizetni (mert otthon hagyták), akkor a kereskedő is kopogtat majd náluk, hogy a mobilfizetési rendszert bevezessék. A hazai piacon erre sok lehetőséget nem lát a Cellum, ezért – annak ellenére, hogy fizetési megoldásaikat a magyar piacon is elérhetővé teszik – az ázsiai piacra összpontosítanak.

 

Mikor és hogyan terjed el?

„Van jövője a mobilfizetésnek, hiszen a mobiltelefon egy olyan személyes tárgy, amit még a mellékhelyiségre is magával viszi mindenki” – mondja Bíró Tamás, a mobilfizetési megoldásokkal is foglalkozó Barion marketingigazgatója, társtulajdonosa. Szerinte a mobilfizetésnek valami pluszt kell biztosítania a hagyományos fizetési megoldásokkal szemben. A nagy fokú biztonság mellett egy igazán kifinomult mobilfizetési megoldás azt jelenti, hogy van egy alkalmazás, amelyben például nyomom tudjuk követni egyenlegünk alakulását. Tételesen, kategóriákra lebontva látjuk, hogy mit, mikor vásároltunk.

Bíró Tamás szerint ennek a piacnak a nagy szereplői is érzik és tudják, hogy szükség van egy hasonló megoldásra, de nem hajlandóak előremutató, innovációs megoldást a piacra dobni. Az olyan nagy szolgáltató, mint a például a PayPal, kellő erővel és felhasználói táborral rendelkezik, hogy a mobilfizetést elterjessze, de nem mer lépni. A Barionnál nem a mobilfizetésre összpontosítanak, hanem a kereskedőknek kínált online fizetési rendszerüket népszerűsítik, és remélik, hogy ezen keresztül mobilfizetési megoldásuknak is növekszik a felhasználói száma.

 

Platformokat fejlesztenek

Veres Mihály, a Nemzeti Mobilparkolási Zrt. vezérigazgatója szerint a szolgáltatások bővítésével a mobilfizetés – vagy inkább elektronikus fizetés – használóinak köre is növekszik. Az egységes mobilfizetési platform segítségével a mobilparkolás olyan városok számára is elérhetővé vált, ahol piaci alapon szolgáltató nem jelent volna meg. Másfél millió autóssal ismertették meg a mobilparkolás rendszerét, ennek köszönhetően ma már a parkolások több mint 60 százalékát elektronikusan fizetik ki. A mobilparkoláson és az autópálya-matrica vásárláson túl a jövőben újabb szolgáltatások is érkeznek a platformra, ilyen lesz a közösségi közlekedésben az elektronikusan, vagy applikációval megvásárolható buszjegy is.