Utánajártunk

62_instagrafite.com.jpg
Forrás: ITB
A tüske az internet oldalában

A lakatos esete a keresőóriással

Kizártuk magunkat a lakásból vagy az autóból. Beletört a kulcs a zárba. Emberekből vagyunk, mindez könnyen előfordul. De ha kéznél van a mobil (nem az autóban...), akkor kikeressük az első zárszervizt, telefon, rövid idő múlva jön a szerelő, aki megoldja problémánkat, fizetünk – mindenki boldog. De ez nem pontosan így van.

A Google hirdetései a helyi vállalkozások számára aranybányát jelentenek. Olcsón, hatékonyan, célzottan el lehet érni a fogyasztókat. Annyira sikeres, hogy éves szinten tavaly az AdWords kattintások 60 milliárd dollárt hoztak a Google-nak. Ha valami ennyire sikeres, ott hamar megjelennek a szervezett bűnözők.

A történetnek 2010 nyarán volt fültanúja Czakó Előd, a Google AdWords szakértői csapatával rendelkező Marketing Astro ügyvezető igazgatója. Az irodát kinyitó kolléganője beletörte a kulcsot a zárba. Telefon elő, a Google keresőben meglett egy sor szakember. Két-három hívás után kiderült, hogy mindenki 20 ezer forintért vállalja a munkát. Miután visszahívták a kiválasztott céget, kiderült, nagyon elfoglaltak, nem tudják vállalni. De adtak egy másik számot, hogy azon hívják a ráérő szerelőt, aki mihamar meg is érkezett.

 

Egységes árak

A helyszínen, szerelés közben a szakember elmondta, részt vett egy Google AdWords oktatáson, hirdette is vállalkozását, 8 ezer forintos órabérrel. Havonta 50-60 ezer forintot költött erre, sokan kattintottak reklámjára, de nagyon kevés rendelés érkezett. A hirdetési szakembernek feltűnt, hogy itt valami nem stimmel. Szerinte az ilyen mértékű költés több rendelést kellett generáljon.

A lakatos több hónapig próbálkozott, de csak akkor hagyta abba a hirdetést, mikor egy konkurens társaság telefonon felhívta, és megfenyegették, hogy ne hirdessen többet. Személyesen is felkeresték, és verést is ígértek, ha nem áll le.

Amit lehet, hamisítanak

A Google Maps és Google MyBusiness rengeteg kisvállalkozás online jelenlétének egyetlen formája – mert annyira egyszerű, és könnyű használni. De ugyanezzel a két eszközzel bőségesen vissza is lehet élni.

A Google Maps a Map Maker segítségével bárki által szerkeszthető. Kipróbáltam: közvetlen környezetemben a Google Maps egy bankfiókot és egy ATM-et jelez – ahol családi házak vannak. Jeleztem a Google-nak a Map Maker segítségével. Válasz lapzártáig nem érkezett…

2015 tavaszán a Google a sok (többek között grafikus jellegű) visszaélés miatt ideiglenesen lezárta a Map Makert, majd fokozatosan, régiónként újranyitotta. A Google azóta is önkéntesekre hagyatkozik az adatok helyességének ellenőrzésekor, de név szerint kell jelentkezni ellenőrnek, és számottevő Map Maker-tapasztalatot és -aktivitást kell igazolni. Akit pedig egyszer rajtakapnak, hogy rossz adatot szolgáltatott, azt kizárják az önkéntes szerkesztők közül.

 

Kiderült, hogy a zsarolók egy egész zárszakértői hálózatot hoztak létre, 8-10, Google keresésre optimalizált honlappal, különböző telefonszámokkal. Mindenki 20 ezer forintos órabérrel ment zárt cserélni. Jól találták ki a dolgot: a honlapok uralták a találati listát, keresésnél ők voltak az első oldalon. Bárkit is hívott a megrendelő, mindig hozzájuk kapcsolt, és egységes árat mondtak. Ha próbálkozott is más telefonszámokkal, ugyanazt az árat kapta, gyakorlatilag mindegy volt, kit bízott meg a munkával.

 

Kiegyezés lett a vége

Az volt a fura a történetben, hogy a hirdetésre költött 50-60 ezer forint kevés rendelést hozott. Czakó Előd szerint a „click fraud” (kattintási csalás) esete állt fenn, mikor a konkurencia változó IP-címes routerekre fejlesztett szoftverekkel, botokkal kattintotta le a hirdetéseket, vagyis szoftver és nem ember látta a hirdetést. (Lásd még 2015. novemberi, „Bottal üthetik a hirdetés nyomát” című cikkünket az itbusiness.hu-n vagy a print kiadásban!) Automatizáltan „égették el” a konkurensek hirdetéseit. Ehhez komoly szakértői tudásra és több tízmillió forintért fejlesztett szoftverre van szükség, ami azt mutatta, hogy szervezett bűnözői hálózattal állt szemben a lakatos.

Az online licitálás világában is vannak rosszakarók, ez ellen a Google is aktívan harcol – mondja a szakértő. Ha valaki elegendő pénzt, időt szán rá, és megvan hozzá az amúgy nem mindennapi szaktudása, ki tudja játszani a Google rendszerét, és vissza tud élni a kattintásokkal, ellehetetlenítve a konkurenseit.

A történetben szereplő lakatos végül is úgy tudott munkához jutni, hogy kiegyezett a zsaroló társasággal: abbahagyja a hirdetést, cserébe azokat a munkákat, amelyeket már nem tud vállalni a hálózat, százalék fejében neki adják.

 

Mi a helyzet jelenleg?

Lakatosok terén a helyzet azóta már változott, legalábbis ezt mutatja a kis tesztem. A „zárszerviz” és „zárszerviz Budapest” szavakra kerestem rá a Google-hirdetések között, és felhívtam pár számot, hogy mennyiért jönnének ki segíteni, mert kizártam magam a lakásomból. A „zárszerviz” szóra kevés volt a hirdetés. Az első helyen szereplő találatot hívtam. Központban ülő hölgy jelentkezett, a kiszállás díja 5000 forint, és a helyszínen a kollégák mondják meg, hogy mennyit kell még ezen felül fizetni. Mikor rákérdeztem, elmondta, hogy 10 ezer forintra számíthatok.

A „zárszerviz Budapest” már hirdetésekkel zsúfoltabb találati oldalt eredményezett. Az egyik vonal végén egy férfi jelentkezett. Szavaiból kiderült, hogy ő maga az ajtónyitást végző szakember, tiszteletdíja 10-13 ezer forint. A további árak 8-10 ezer forint körül alakultak. A leggyorsabb 25 perc múlva érkezett volna meg, a legtöbben egy-másfél órás várakozási időt adtak meg.

Ágyú-páncél harc a kibertérben

Kérdéseinkre válaszolva a Google sajtóirodája elmondta, hogy folyamatosan fejlesztett belső rendszer szűri a jogosulatlan kattintásokat. Egyszerű filterek mellett öntanuló mesterségesintelligencia-rendszereket is bevetnek – 160 különböző spamszűrő ellenőrzi a kattintásokat. Több mint 100 fős csapat is figyeli ezt a területet. A hamis kattintások többségét még azok számlázása előtt kiszűrik, így a hirdető abból semmit se tapasztal. Ennek ellenére elismerik, hogy a csalók átverhetik a rendszert. Évente több ezer csaló felhasználói fiókot szüntetnek meg jogosulatlan kattintásért, tartalmi előírások megszegéséért, kártevőterjesztésért. Ilyenkor a pénzt visszaadják a hirdetőknek.

Figyelik a rossz hirdetéseket is. Tavaly 780 millió hirdetést utasítottak vissza, mert azok megsértették a Google előírásait. Ez a szám évről-évre nő, pedig a tavalyi szám is elég tekintélyes.

Ami pedig a Map Makert illeti, elmondták, hogy folyamatosan küzdenek a helyi, vállalati spammerekkel, akik minden trükköt bevetnek. Ahogy fogalmaztak: ez a tüske több mint egy évtizede ott sajog az internet oldalában. A vállalkozások rendszeresen változtatják címüket, nyitvatartási idejüket, a Google pedig a helyi közösségre támaszkodik, hogy megbízhatók, frissek legyenek a bejegyzések, és jelentsék a problémákat. A spammelők gyakran változtatják technikájukat, és a keresőóriás is sokat dolgozik azon, hogy a Google keresés és Maps ezeket a találatokat ne mutassa.

 

Lakatos átverés – másképp

A megzsarolt lakatost nem tudtuk személyesen megkeresni, miután Czakó Előd sem a cégre, sem pedig a nevére nem emlékezett. Történetünkre azonban a The New York Times cikke ráerősített: a hazai lakatosok által kiépített lehúzási modellt több szolgáltatás esetében is átvették már a tengerentúlon. Az USA-ban közvetlenül a fogyasztókat tévesztik és károsítják meg. Ez a fajta csalás generálja a leggyorsabban növekvő számú fogyasztói panaszféleséget a Google hirdetések alapján igénybe vett szolgáltatásokkal szemben. Egyelőre mindenki tehetetlen.

A recept: a keresőalgoritmust átverve, a Google Maps-et meghamisítva olyan hirdetéseket helyeznek el az AdWords rendszerben, amelyek azt mutatják, hogy a zárat javító, autószerelő műhelye a közelben van, és helyi kisiparos szolgálja ki a megrendelőt. Az igazság: távol lévő irodában, telefonközpontban dolgozók veszik fel a rendelést, mondanak árat. Ha megrendelik a szolgáltatást, akkor egy helyi alvállalkozónak adják át a munkát. Aki a megbeszéltek szerint ki is jön a helyszínre, de a 30-90 dolláros becsült ár helyett 350 dollárba kerül a szolgáltatás. A hidegben ácsorgó, szükségben lévő embernek pedig nincs sok választása, kifizeti a nyolcszoros-tízszeres árat. Az átverést 4-5 alkalommal megismétlik, majd a cégnév megszűnik, elérhetetlenné válik a telefonszám, pillanatok alatt másik alakul helyette.

Az amerikai, online állakatos-hirdetési piacot egy izraeli származású férfi, Yossi Assraf uralja. Jól bejáratott rendszere segítségével folyamatosan érkeznek a hátországból a munkára fogható fiatalok: 2-3 hetes lakatoskiképzés után máris kezdik a munkát. Az Amerikai Lakatosok Szövetsége szerint a piacot annyira elárasztotta ez a fajta csalás, hogy 30-40 százalékkal csökkent bevételük országszerte.

A valódi szakemberek a Google-tól várják a megoldást. A keresőóriás igyekszik is kezelni a problémát, az évek során tisztult a helyzet. Ám a szakemberek szerint az rendszer hibáit kellene megszüntetni, hogy ne legyen lehetőség hasonló visszaélésekre.