Technológia

50_behind.ustream.tv.jpg
Forrás: ITB
Videós sikerek

Új lehetőségek nyílhatnak meg a UStream előtt

Bombaként robbant a hír január 22-én, az IBM megvásárolta a UStreamet. A hírek szerint 130 millió dolláros ügyletről van szó, és az egyik legsikeresebb magyar gyökerű startupnak fontos szerepet szánnak majd az amerikai óriáscég felhő alapú videós megoldásainál.

Könnyű helyzetben van az, akit most megkérdeznek Magyarországon, hogy miért érdemes technológiai startupot alapítani, vagy befektetni ilyenbe. A válaszhoz ugyanis elég egyetlen szó is: UStream. A budapesti és amerikai központtal egyaránt rendelkező társaságot ugyanis megvásárolta az IBM, és bár hivatalosan nem közölték, hogy mekkora tranzakcióról van szó, a Fortune magazin információi szerint készpénzben 130 millió dollárt (forintban: 40 milliárdot...) fizetett az amerikai óriáscég. Ráadásul ez az összeg még nőhet – akár 20 millió dollárral is – a megállapodásba beépített opciók lehívásával.

Míg az üzlet pénzügyi részletei homályban maradtak, azt egyértelművé tették, hogy miért volt fontos az IBM-nek az élő videófolyam-szolgáltatást nyújtó vállalat megszerzése. A társaság ezzel a lépéssel is tovább erősíti felhőalapú megoldásportfólióját sőt, a UStream fontos része lesz az újonnan alakult IBM Cloud Video Services üzletágnak. Ez a részleg az amerikai vállalat kutatás-fejlesztési laborjaiból és a stratégiai felvásárlásokból származó eszközöket ötvözi.

 

Hatalmas lehetőségek

Online közvetítésben nagyok

A UStream által kínált szolgáltatások magját a nyílt UStream fejlesztési platform jelenti, amely lehetővé teszi az ügyfeleknek, hogy egyéni videólejátszó alkalmazásokat alkossanak bármely eszközre, beágyazzák a videót bármely applikációba, mindezt megbízható módon. Emellett a cégnek van egy valós idejű, közösségi, hangulatelemző eszköze is, amellyel a közönség által az élő közvetítési tartalomra adott reakciókat lehet felmérni. A társaság portfóliója számos egyéb videómegoldást tartalmaz, például a marketingesek számára automatikus információgyűjtést lehetővé tevő UStream Demandot.

Az IBM dollármilliárdokat költ a felhőalapú szolgáltatásai fejlesztésére, és a mostani videós terjeszkedést az is indokolja, hogy napjainkra a fogyasztókkal, illetve a munkatársakkal való viszony szorosabbra fűzésének egyik leghatékonyabb eszközévé a videótartalom vált. Ez azt eredményezte, hogy a vállalat ügyfelei is biztonságos, mérhető és nyitott felhőalapú megoldásokat igényelnek a videószolgáltatások menedzseléséhez. Persze, az sem mellékes, hogy az IBM saját becslése szerint a felhőalapú videószolgáltatásban és szoftverekben 105 milliárd dollárnyi üzleti lehetőség rejlik.

Ennek kiaknázásában pedig a jelek szerint fontos szerepet szánnak a UStreamnek, amely 2007-es alapítása óta komoly nemzetközi ismertséget vívott ki magának. A társaság vállalatok és műsorszolgáltatók számára biztosít felhőalapú videóstreaminget, azaz internetes műsorsugárzási lehetőséget, a vállalati közleményektől kezdve az élő koncertközvetítésig. A cég mintegy nyolcvanmillió felhasználó – köztük a NASA, a Samsung, a Facebook, a Nike és a The Discovery Channel – számára szolgáltat élő vagy on-demand videótartalmat.

 

Tartós kapcsolat

Az IBM és a részben magyar gyökerű társaság kapcsolata 2014 áprilisára nyúlik vissza, akkor a UStream volt az egyetlen videószolgáltatás, amely bekerült az amerikai vállalat akkor indult felhőmegoldás-piacterébe. Még ugyanabban az évben bejelentették, hogy a UStream technológiáját használják az IBM nyílt, felhőalapú fejlesztő platformjában, a Bluemix-ben.

A UStream története során 50-60 millió dollárnyi tőkét tudott bevonzani, ugyanakkor a legutolsó befektetési kör 2011-ben volt. A múlt évben már tavasszal érkeztek olyan hírek, hogy újabb forrásokat keres a cég, hogy felgyorsíthassa terjeszkedését, azonban arra valószínűleg kevesen számítottak, hogy a folyamat vége egy exit lesz. Ha a mintegy 40 milliárd forintnyi vételár soknak tűnik, érdemes megemlíteni, hogy a UStreamhez hasonló megoldást kínáló Twitch-et 2014-ben becslések szerint egymilliárd dollárért vette meg az Amazon.

Azt lapzártánkkor nem lehetett tudni, hogyan alakul a társaság sorsa, így például, hogy marad-e a márkanév, mi lesz a menedzsmenttel. A vállalat üzleti központja az Egyesült Államokban, San Franciscóban van, ugyanakkor a fejlesztést és üzemeltetést Budapesten végzik.

Integrációs tervek

Az IBM új Cloud Video Services üzletága egyesíti a UStream eszközeit, valamint a cég által a közelmúltban megvett Clearleapet is. A részleg olyan megoldásokat is létrehoz majd, amelyek az IBM egyéb érdekeltségeinek – többek között az Aspera és a Cleversafe – technológiáit, valamint a vállalat kutatás-fejlesztési innovációit is integrálják. Az IBM-nek több, mint 1000 szabadalma van olyan területeken, mint a vizuális elemzés, valamint a nagy videó- és digitális képtárakban történő keresés, indexálás. Az IBM négy Emmy-díjat is nyert a videózással kapcsolatos innovációiért.

 

Kelendő techcégek

Az IBM–UStream ügylet lehet az egyik legnagyobb értékű felvásárlás, amely hazai technológiai céget érint, azonban az elmúlt években több példa is volt arra, hogy a magyar fejlesztések a nagy nemzetközi szereplők érdeklődését is felkeltették. Tavaly tavasszal jelentették be, hogy az amerikai Hortonworks megvette a SequenceIQ nevű hazai céget, a becslések szerint 10 millió dollár körüli összegért. Ennél jóval nagyobb üzlet lehetett az IND eladása, a banki szoftvereket fejlesztő társaságra szintén egy nagy globális szereplő, a Misys csapott le még 2014 elején. Az AutoHop közösségi autós platform jóval szerényebb összegért, a Forbes becslése szerint 600 millió forint körüli áron került a francia BlaBlaCar-hoz még 2015 áprilisában.

Arról pedig egyelőre még becslések sem láttak napvilágot, hogy a hazai e-kereskedelmi piac meghatározó szereplőjének számító Extreme Digital 50,8 százalékos tulajdonrészéért – melynek eladását tavaly novemberben jelentették be – mennyit fizetett a dél-afrikai központú Steinhoff International.