Technológia

54_www.adslzone.net.jpg
Forrás: ITB
Nyílt forráskódú alternatíva

Open365, az új trónkövetelő?

Az Office 365 jött, látott és majdnem győzött – 2016-ban ugyanis már jelentkezett nyílt forráskódú ellenfele, az Open365. A havi előfizetéses metódus bejött a Microsoftnak, terméke minden kurrens platformra elérhető, és a redmondiak élvezik, hogy sztenderdet készítettek a formátumukkal. Vagy mégsem?

Nem véletlen, hogy most rukkoltak elő az Open365-tel. Mivel a LibreOffice Online az alapja, így böngészőben is lehet szerkeszteni dokumentumainkat, és szinkronizálni lehet minden kütyünkkel, sőt az Open365 20 GB tárhelyet is ad. Most, hogy a Microsoft drasztikusan csökkentette a tárhelyét, ez jól hangzik, hiszen ma már mindenki hatalmas dokumentumokat készít, egy-egy weboldal is akkorára hízott, mint a Doom első változata. Satya Nadella cégének nem kell félnie, hiszen az Open365 még béta-fázisban leledzik, de a fejlesztők nagyon keményen dolgoznak rajta.

Miért jó a digitális népnek ez az újabb felhős iroda? Mert nem fogja a Big Brother ellenőrizni, nem úgy, mint a Google Docs és a Microsoft megoldásait; nem lesz közpréda minden adatunk, illetve minden benne lesz az Open365-ben, mi szem-száj ingere, és a LibreOffice-ból már ismertük és működött.

 

Nyílt forráskód mint alternatíva

Az Open365 majdnem ugyanazt tudja, mint amit az Office 365 (a csomagolása nem annyira trendi és szép az tény), készíthetünk és szerkeszthetünk vele online dokumentumokat (a LibreOffice Online segítségével), fájlokat tölthetünk fel. Szinkronizálhatjuk a felhőben lévő fájljainkat a számítógépünkkel, a táblagépünkkel és a mobilunkkal. Megtalálhatjuk benne a szokásos Writer, Calc és Impress szentháromságot, a Hub-bal megoldhatjuk a fájlok szinkronizálását, a Mail-lel pedig egy open365.io kiterjesztésű mailboxot kapunk. Maga a szolgáltatás még tesztverzióban működik (a magyar ékezeteket sem kezeli rendesen – a billentyűzetkiosztása miatt az ő és ű hiányzik még), de bárki ki tudja próbálni (hogy lássa, mi készül pontosan), aki eddig is a LibreOffice alkalmazását használta a számítógépén. Minden manapság divatos platformra elérhető már a kliens, az iOS-t kivéve. Saját szervert is letölthetünk, ha nagyobb kontrollt szeretnénk gyakorolni az Open365 fájljaink felett (ez a Hub másolata). A regisztrációkor automatikusan kapunk egy e-mail-címet is (xxx@open365.io), ezzel tudunk belépni a webes felületre, és ide kapjuk a hivatalos leveleket is az Open365 nóvumairól. Ajándékba kapunk 20 GB tárhelyet, ami elég nagy meglepetés, mert a konkurencia nem ennyire bőkezű. Gondoljunk csak a OneDrive szűkmarkúságára: a kezdeti 15 GB-ot szépen lefaragták, igaz ha előfizetünk a csomagokra, akkor 1 TB-tal gazdálkodhatunk, az meg elég egy életre mindenkinek. Az még kérdés, hogy ez a méretű tárhely csak a béta-tesztelőknek jár-e, és ha beindul az éles műszak, marad-e vagy sem.

A dokumentumok a manapság szokásos docx, xls és pptx formátumok, az Open365 mindenfajta képeket is és videót is kezelni tud. Mappáinkat titkosíthatjuk a felhőben, jelszavakat külön is megadhatunk, nem kell feltétlenül a belépési passwordöt használni. Gyakorlatilag rögvest működik a tárhely a felhőben ingyen és bérmentesen, akár kisebb cégeknek is megfelel ez.

 

Gyakorlat teszi a mestert

Az Open365 dokumentumszerkesztésben teljesen a LibreOffice megoldásait másolja, aki ebben jártas, azonnal használatba is tudja venni. Automatikusan menti a dokumentumot, de manuálisan is beállíthatjuk, milyen időközönként tegye ezt meg. Menthetünk egyenesen a felhőbe vagy a saját gépre is; minden formátumot ismer és konvertálja is azokat. Az online változat jelenleg még kissé lassúnak tűnik – nyilván, minél több szerver kerül a felhőbe, annál jobban fog ez változni. A fájlok szinkronizálása a húzd és vond elve alapján már gyorsan működik. A fájlok és mappák átnevezése, menedzselése a szokásos online metódusok alapján történik, de ezt is finomra hangolhatjuk: tetszés szerint megadhatjuk, mikor és mit frissítsen a gépünkről automatikusan.

Az Open365 ígéretesnek tűnik az Office365 és a Google Docs alternatívájaként, főként azoknak, akiknek alapvetően fontos az ingyenesség, a nyílt forráskód, és a munkájukhoz az online jelenlét és workflow megfelelőbb megoldás. Ezen kívül nem akarják multi cégekre bízni fontos dokumentumaikat, hogy azok kontrollt gyakorolhassanak felettük. Miben tér ez a megoldás akkor a Gogle Docs-tól és az Office365-től? Teljesen más a koncepciója, ez nem webes applikáció, hanem virtualizációs platform, ami több alkalmazást tud futtatni egy szerveren (LibreOffice, Kmail stb.); gyakorlatilag egy távoli képernyőként működik vele az asztali számítógépünk. Nyilván emiatt is tapasztalható most a kezdet kezdetén sok „lag”, viszont egy teljes értékű kortárs irodai csomagot kapunk a böngészőnkbe, virtuális fájlrendszerével egyetemben.

 

Ez a harc lesz a végső?

Jelenleg ezen a téren nagy pozícióharc a Google és a Microsoft között folyik. A Google Apps új API-ja éppen a Docs platformját igyekszik univerzálissá tenni, úgy hogy könnyen tudjon bárki új alkalmazásokat integrálni hozzá, sokkal mélyebben, mint amire eddig lehetősége volt. Olyan üzleti alkalmazásokkal működnek már most együtt, mint a Salesforce, az SAP és a Trello. Egyre többen kedvet kaptak az üzlet világban is, hogy saját alkalmazásukat adaptálják az új API segítségével a keresőóriás megoldásához. Nem véletlen ez az igyekezet: a Google irodai csomagja sokkal egyszerűbb és nincs annyira túlcsicsázva felesleges szolgáltatásokkal, mint az Office365 (sajnos a LibreOffice is erre az útra tévedt legújabb kiadásával). A mindennapi üzleti munkához és produktivitáshoz egy gyors, egyszerű és a mai kihívásokra rugalmasan reagáló irodai csomag kell – ezt jelzi az is, hogy egyre többen választanak szövegek szerkesztésére egyszerű markdown jellegű alkalmazásokat (Ulysses, Write és társai).