Technológia

54_maxresdefault.jpg
Forrás: ITB
Élet a Google Docs után

Mire jó az Office 2016?

Nagyon várta már a pc-s világ a Microsoft irodai csomagját. Nyilván a Windows 10 bevezetése miatt késett. Az előző, 2013-as verzióhoz képest a külcsín nem sokat változott, mégis a redmondiak szerint mérföldkő, mert megváltozott az Office pozicionálása: az online kiegészítések és a kollaboráció lettek a fő erényei. (Érdekes és példátlan, hogy a nagy rivális, az Apple, eszközeire már vagy fél éve megjelent.)

Ha valaki látványos változásokat várt, mint a Windows 10 kapcsán, akkor most egy kicsit csalódni fog. Első pillantásra nem sokat változott a kedvenc irodai csomagunk kinézete, van ugyan hozzá egy rakat új sablon és grafikai minta, de csak akkor vesszük észre, mennyi mindent korszerűsítettek benne, ha elkezdjük használni. Azért annyit látni a menüsávon, hogy tudni lehet, melyik programban tanyázunk éppen, és erősebb a vizuális különbség az alkotóelemek között.

Ennél nagyobb előnyére változott és „látványos” is az új keresőmező. Itt végre kulcsszavak alapján is lehet keresni, de szabad szavasan is, sőt, ekkor a program elég ügyesen kitalálja majd, hogy mit is akarunk. Azoknak ad ez nagy segítséget, akik nem tudják szabatosan, „office-módon” megadni milyen opciót is keresnek. Alt-Q billentyűkombóval lehet egyszerűen, bármikor előhívni munka közben. Mellékesen ezt a keresést a Binggel is összekapcsolták: Smart Lookup néven keres, és az összes Office applikációból elindítható. Ha valaki régebbről ismerte az idegesítően animált, „tanácsadó gémkapcsot”, akkor érti, mennyire nagy a változás ahhoz képest.

 

Kollaboránsok előnyben

A Microsoft is a legnagyobb erénynek tartja és hirdeti is az új irodai csomagja kapcsán nyakra-főre az együttműködési lehetőségek forradalmi megújítását. A megosztott vagy a felhőben figyelő Word-, PowerPoint- és OneNote-dokumentumokat tudjuk ilyen módon szerkeszteni.

A nóvum tulajdonképpen az, hogy leütésenként, valós időben látjuk, mit írnak bele vagy törölnek éppen a kollégák. Ez eddig, ilyen látványosan, csak a Google Docs-ban történt. Az előző szövegszerkesztőben is élt már ez a lehetőség, de ott nem volt „real time”, mások javításait csak manuális frissítés után érhettük el.

Üröm az örömben, hogy egy adott bekezdést egyszerre csak egy felhasználó szerkesztheti. Viszont a Wordben elő lehet hívni egy olyan ablakot, ahol látjuk, kivel dolgozunk éppen, és csetelhetünk is vele: megbeszélhetjük, milyen feladatok elsődlegesek, eközben nem kell kilépni kedvenc szövegszerkesztőnkből.

Tapasztalatunk szerint a mindennapi használatban mindez valahogy gördülékenyebben működik, mint a Google-féle megoldás. Végre sikerült valamit jól lekoppintania a Microsoftnak, de lehet, hogy csak azért tetszik ennyire, mert nem „fapados”. Kérdés, hogy mennyire lesz majd népszerű, hiszen ismerve a magyarországi szerkesztőségekben működő szövegszerkesztési és javítási metódusokat, megmaradnak a kaptafánál, vagyis a hierarchikus és időben is elkülönülő javításoknál.

Külön előnye a dolognak, hogy a vezetők akár egy táblagépről is belejavíthatnak például egy konferencia nagyobb előkészítő anyagába, és mobilon is elérhető ugyanaz a dokumentum egy autóban utazva.

Árak és verziók

Első hallásra a legtöbb felhasználó nem érti az új árazást. Miért is jó neki, ha nem a dobozos terméket veszi meg, ahogy megszokta, hanem letölti? Nemcsak azért, mert ma ez a trendi, hanem a támogatás miatt. Lehet szüneteltetni is az előfizetést, ha kisebb feladatokra, projekt jelleggel van szükség az Office-ra.

Van tehát a Microsoft 365-ös oldaláról letölthető változat, itt az otthoni, ötgépes, családi verzió egy évre 30 000, egy hónapra 3000 HUF, az egyszemélyes verzió 21 000, illetve 2100 HUF. Ezekhez jár 1 TB OneDrive tárhely és havi 60 óra Skype-hívás, és telepíthető, aktiválható (öt, illetve egy) táblagépen is. A dobozos verzió (otthoni és diák) 45 000 HUF, viszont nem lehet kereskedelmi használatra igénybe venni és nincs benne az Outlook levelező sem.

Becsületes vállalkozóknak tehát marad az „Office 2016 Otthoni és vállalati verzió” vagy a „Professional 2016” 84 illetve 160 ezer HUF-ért, itt nincs korlátozás, és a levelező is van benne értelem szerint.

Elég trükkösen kommunikálja a Microsoft, hogy miért jobb az Office 365-ös verzió. Valójában ez lenne a Pro Plus, ugyanis, mint az új, 10-es, „Windows, mint szolgáltatás” operációs rendszernél, folyamatosan kapja meg a felhasználó a frissítéseket, nem kell éveket várni a következő verzióig, mint a dobozos verziónál. Itt is lehet választani a Current Branch, Current Branch for Business opciókból. Hibajavításokat és biztonsági frissítéseket a nem előfizetéses metódus szerinti felhasználók is kapnak automatikusan, de az új funkciókat majd csak akkor, amikor újat vesznek.

 

Az október 6-ai Microsoft-bemutatón debütált dokkoló rendszer is a pc a dokumentumszerkesztésbeli dominanciájának a végét jelezte. A Windows 10 Continuum megoldásával külső billentyűzet, egér és egy monitor segítségével a mobilunkkal szerkeszthetjük bárhol az irodánkban elkezdett jelentéseket. Mert a gyakorlat mindig mást hoz, mint bármely gondosan megtervezett és koreografált rendezvény. Az viszont tény, hogy a felhős szerkesztési metódus megannyi új lehetőséget teremt, gyakorlatilag egy dokumentumnak örök életet lehet adni vele, hiszen a felhőben soha nem tűnhetnek majd el.

 

Vadonatújdonságok

Az eddig nem létezett Delve csak az Office 365 előfizetői számára érhető el: a csoportokon belüli és azok közötti együttműködést hivatott elemezni, vagyis a meglévő szervezeti struktúrákat lehet vele felügyelni. A szintén friss Planner (ez ugyan még csak béta) a feladatok kiosztásában és tervezésében, a határidők és felelőseik kijelölésére és beszámoltatására való.

Hivatalosan az új Office-ban debütál a „Prezi-gyilkos” Sway is, az új és egyszerűsített prezentációs program. Ez igazából egy PowerPoint Lite-nak tűnik, megpróbálja a konkurencia ötletét átemelve a tartalom-forma egyensúlyát megtartva a szerkesztést a végletekig leegyszerűsíteni: csak ráhúzzuk a kívánt sablont és a mű máris tökéletesen fog kinézni. A gyakorlatban is működik, tényleg profi bemutatókat lehet vele készíteni egyszerűen, de hiába idézi a jövőt, a „hardcore” PowerPoint-felhasználók valószínűleg csak felső vezetői „késztetésre2 fognak átszokni rá, hosszú idő és tanulás után.

 

Újdonságok

Mindenki rettegett Exceljét is kicsinosították egy új diagramcsomaggal, és gyártható adatsorból olyan ábra, amely előrejelzést mutat az eddigi adatokból. Beleépítettek egy miniatűr üzleti intelligenciát a kisebb cégek számára: ha havi bontásban bevisszük éves pénzügyi adatainkat, akkor kiszámítja (pontosabban megbecsüli) hogyan alakul majd financiális helyzetünk a következő negyedévben.

Ha nagy változást keresünk, ez az Outlooknál jelenik meg, mert alapjaitól kezdve írták. MAPI-http szinkronizálást kapott, a hálózati kapcsolatot a háttérben kezeli, van 2 faktoros beléptetés, és látványosan fürgébb is lett. A felhős OneDrive-ot sem kezelik mostohaként már, a csatolt dokumentumokat automatikusan meg is osztja, vagyis végre egy dokumentumként szerkesztheti a feladója és a fogadója is egyaránt (de csak akkor, ha adtunk írási jogot is hozzá, és el is fogadta a megosztást).